Workshop Trendwatching&Trendanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
Advertisements

Wat brengt 2014?.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Workshop 3 deel 1: Marketing
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Over consumenten, gedrag en marketing
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Profielwerkstuk maken
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Geld verdienen met trends
Het zoeken en vinden van trends
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Oplossingsgericht coachen
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Tre nd wa tch ing trendwatching Les 3: Trendwatchers.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Een eerste kijk op trends
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit module 2 Identiteit
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Marketing presentatie
Echt of nep?.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Ho 7: Creatief denken.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Met handen en voeten geloven 1
Onthaal en service.
Voor Aranka... Van Aart.
CanDo Coaching.
Muziek: op zoek naar emotie
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Volksuniversiteit Zwolle
Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans.
Fitheid en gezondheid.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
… 1 TRENDS in WERK Introductie HRMlijn 4 Hoe voer je een trendonderzoek uit? Door Katja Pasman 2015.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Rauw en troosten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Mondzorg - persoonsgericht
Oog voor de ander, oog voor jezelf
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Observeren Les 2.
Observeren Les 2.
Zichtbaarheid Creëren
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Workshop Trendwatching&Trendanalyse 17/04/2012

TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Arthur Nick Jeroen Iwan

Trendwatching en ABC Waarom is dit een goede combinatie? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Introductie Trendwatching TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Introductie Trendwatching Introductie trendwatching Wat is een trend? Schrijf op een post it wat volgens jou de definitie van een trend is… TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Introductie trendwatching Één definitie van een trend is Verandering in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Wat is een trend nooit? Een product Aan locatie gebonden Alleen maar een vorm of kleur Materialistisch (hoogstens de verschijningsvorm) Persoonsgebonden Wortels van trends zijn nooit een complex gegeven Nooit alom vertegenwoordigd TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Wat doet een trend wel? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Bevredigt een behoefte Vult een leegte Lost een probleem op (maar veroorzaakt een nieuw probleem) Heeft een gevoel van vooruitgang Doet vorige waarden vervangen Is altijd tijdelijk Is nooit voor iedereen weggelegd Gaat zich vertakken in subtrends Past zich aan de groep TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Welke soorten trends zijn er? Macro (15-50 jaar) Mini (5-15 jaar) Micro (1-5 jaar) Bijvoorbeeld: Macro Globalisering Mini - Verhoogde interesse in andere culturen - Grotere vraag buitenlandse producten - Concentratie industriële activiteiten Micro - Interesse voor verre reizen - Interesse in ander eten TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Exponentiële trendcurve TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Wat is een Trendwatcher? ROEPT U MAAR? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Wat is een Trendwatcher? EVERYBODY WAS KUNG-FU FIGHTING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Wat is een Trendwatcher? Iemand die: Door gebruik van zijn intuitie of netwerk “veranderingen in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving” kan waarnemen. En met deze waarnemingen tot concrete oplossingen en aanbevelingen kan komen die betrekking hebben op zijn werkveld. Iemand die veranderingen in de toekomst zodanig kan inschatten dat zijn “ voorspellingen” bruikbaar zijn voor zichzelf en anderen. TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Echte Trendwatchers TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Echte Trendwatchers TONY BOSMA CARL ROHDE TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Manieren van kijken Hoe watch ik een trend? Noem een aantal methodes van Trendwatching! TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Manieren van kijken Intuïtief Scenarioplanning Netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

1. Intuïtief TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

2. Scenarioplanning TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

3. Netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

Aan de slag met trendanalyse! COOL? COOL! COOLHUNTS?! Vandaag gebruiken we het resultaat van de volgende methode van Trendwatching: coolhunting netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Elke groep krijgt 20 coolhunts (manifestaties) van een bepaalde trend. Ontdek welke trend jouw groep heeft!

OEFENING 1: LEZEN & MARKEREN Ontdek welke trend jouw groep heeft! OEFENING 1: LEZEN & MARKEREN TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Om je te verdiepen in de trends moeten de coolhunts natuurlijk gelezen worden. Markeer de woorden die iets belangrijks zeggen over de coolhunt!

Welke trend heeft iedere groep nu? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE …….Volgende oefening!

OEFENING 2: LADDERING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Categoriseren van de coolhunts middels de laddering methode. Je gaat intuïtief op zoek naar de kenmerken, gevolgen en waarden van de coolhunts. Bijvoorbeeld voor een auto: 
Kenmerken Concrete kenmerken: Motorvermogen, kleur, prijs, benzineverbruik
Abstracte kenmerken: Kwaliteit, design, veiligheid
Gevolgen Functionele gevolgen: Mobiliteit, tijdwinst, snelheid
Psychosociale gevolgen: Status, verbondenheid, participeren Waarden
Instrumentele waarden: Komen en gaan wanneer je wil
Eindwaarden: Vrijheid, geborgenheid, avontuur, onafhankelijkheid

OEFENING 3: Clusteren van de coolhunts! TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Probeer gemeenschappelijke eigenschappen te vinden in de uitkomsten van de laddering techniek en deel ze in in groepen/clusters. (Probeer originele namen te verzinnen voor de clusters!)

OEFENING 4: TERUGKOPPELING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE