Workshop Trendwatching&Trendanalyse 17/04/2012
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Arthur Nick Jeroen Iwan
Trendwatching en ABC Waarom is dit een goede combinatie? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Introductie Trendwatching TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Introductie Trendwatching Introductie trendwatching Wat is een trend? Schrijf op een post it wat volgens jou de definitie van een trend is… TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Introductie trendwatching Één definitie van een trend is Verandering in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Wat is een trend nooit? Een product Aan locatie gebonden Alleen maar een vorm of kleur Materialistisch (hoogstens de verschijningsvorm) Persoonsgebonden Wortels van trends zijn nooit een complex gegeven Nooit alom vertegenwoordigd TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Wat doet een trend wel? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Bevredigt een behoefte Vult een leegte Lost een probleem op (maar veroorzaakt een nieuw probleem) Heeft een gevoel van vooruitgang Doet vorige waarden vervangen Is altijd tijdelijk Is nooit voor iedereen weggelegd Gaat zich vertakken in subtrends Past zich aan de groep TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Welke soorten trends zijn er? Macro (15-50 jaar) Mini (5-15 jaar) Micro (1-5 jaar) Bijvoorbeeld: Macro Globalisering Mini - Verhoogde interesse in andere culturen - Grotere vraag buitenlandse producten - Concentratie industriële activiteiten Micro - Interesse voor verre reizen - Interesse in ander eten TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Exponentiële trendcurve TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Wat is een Trendwatcher? ROEPT U MAAR? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Wat is een Trendwatcher? EVERYBODY WAS KUNG-FU FIGHTING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Wat is een Trendwatcher? Iemand die: Door gebruik van zijn intuitie of netwerk “veranderingen in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving” kan waarnemen. En met deze waarnemingen tot concrete oplossingen en aanbevelingen kan komen die betrekking hebben op zijn werkveld. Iemand die veranderingen in de toekomst zodanig kan inschatten dat zijn “ voorspellingen” bruikbaar zijn voor zichzelf en anderen. TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Echte Trendwatchers TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Echte Trendwatchers TONY BOSMA CARL ROHDE TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Manieren van kijken Hoe watch ik een trend? Noem een aantal methodes van Trendwatching! TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Manieren van kijken Intuïtief Scenarioplanning Netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
1. Intuïtief TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
2. Scenarioplanning TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
3. Netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Aan de slag met trendanalyse! COOL? COOL! COOLHUNTS?! Vandaag gebruiken we het resultaat van de volgende methode van Trendwatching: coolhunting netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Elke groep krijgt 20 coolhunts (manifestaties) van een bepaalde trend. Ontdek welke trend jouw groep heeft!
OEFENING 1: LEZEN & MARKEREN Ontdek welke trend jouw groep heeft! OEFENING 1: LEZEN & MARKEREN TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Om je te verdiepen in de trends moeten de coolhunts natuurlijk gelezen worden. Markeer de woorden die iets belangrijks zeggen over de coolhunt!
Welke trend heeft iedere groep nu? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE …….Volgende oefening!
OEFENING 2: LADDERING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Categoriseren van de coolhunts middels de laddering methode. Je gaat intuïtief op zoek naar de kenmerken, gevolgen en waarden van de coolhunts. Bijvoorbeeld voor een auto: Kenmerken Concrete kenmerken: Motorvermogen, kleur, prijs, benzineverbruik Abstracte kenmerken: Kwaliteit, design, veiligheid Gevolgen Functionele gevolgen: Mobiliteit, tijdwinst, snelheid Psychosociale gevolgen: Status, verbondenheid, participeren Waarden Instrumentele waarden: Komen en gaan wanneer je wil Eindwaarden: Vrijheid, geborgenheid, avontuur, onafhankelijkheid
OEFENING 3: Clusteren van de coolhunts! TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Probeer gemeenschappelijke eigenschappen te vinden in de uitkomsten van de laddering techniek en deel ze in in groepen/clusters. (Probeer originele namen te verzinnen voor de clusters!)
OEFENING 4: TERUGKOPPELING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE