vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PERSPECTIEVEN OP DE DIDACTIEK NEDERLANDS
Advertisements

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
bij juf Ineke en juf Caroline
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Wat gaan we leren in groep 5
Al doende leren training docenten
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Connect Vloeiend Lezen
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Informatie- avond groep 6
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Visie: rapport en portfolio
Onderzoek doen een methodische aanpak
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
voor familie en vrienden van
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Praktijkervaring en reflectie
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Het schrijven van een betoog
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 6 Begrijpend lezen
Cursus Leesvaardigheid
Wat is coöperatief leren?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Instructie geven en uitvoeren
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Inleiding, middenstuk, slot
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Transcript van de presentatie:

vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken

Blok 3 en 4 blok 3: VD lezen blok 4: VD spreken, luisteren en kijken na elk blok: dossier met opdrachten handleiding komt deze week op N@tschool

blok 3: VD lezen ophalen voorkennis, begrippen Bonset de leerlijn in methodes Nieuwsbegrip, Muiswerk, Diataal, Woordenweb/ Posterproject lessen ontwerpen, aanpassen en uitvoeren

Dossierinhoud week 6 inleveren Reflectie op voorkennis: individueel Verslag beschrijving leerlijn leesvaardigheid (600-1200 woorden): individueel Onderzoeksverslag en beschrijving vakdidactisch onderwerp (600-1200 woorden): groepsopdracht Een voorbereide les leesvaardigheid voor medestudenten: individueel

Lezen 1. Aanvankelijk lezen: globaal methode, analytisch/synthetische methode (Letterstad) structuurmethode (Veilig leren Lezen) 2. Technisch lezen AVI-niveaus 3. Voortgezet lezen

1. Individueel Beschrijf in 500 woorden: Wat weet je van je eigen leesonderwijs. (basisschool- middelbare school) Welke activiteiten? Welke bedoeling hadden die activiteiten? Problemen? Succeservaringen?

LEESONDERWIJS LEERLINGEN MOETEN LEREN OMGAAN MET TEKSTEN IN DE BREEDSTE ZIN VAN HET WOORD: WAT ER ZOAL TE LEZEN IS, KENMERKEN VAN EEN INSTRUCTIE, STUDIETEKST, WOORDENBOEK, NIEUWSBERICHT. LEERLINGEN LEREN LANGERE TEKSTEN BENADEREN, LEESSTRATEGIEËN, WOORDRAADSTRATEGIEËN. GEVORDERDE LEZERS MOETEN INZICHT KRIJGEN IN HET LEESPROCES EN WETEN WAT ZE MOETEN DOEN BIJ MOEILIJKE PASSAGES. HET LEESONDERWIJS MOET LEERLINGEN LEREN OM OP EEN ANDERE MANIER INFORMATIE UIT TEKSTEN TE HALEN, DIE INFORMATIE TE BEGRIJPEN EN TE BEOORDELEN.

LEESONDERWIJS IN METHODES VOORNAMELIJK TEKSTEN MET VRAGEN. IN DE REALITEIT GEEN TEKSTEN GEVOLGD DOOR VRAGEN. BONSET: WERKEN MET TEKSTEN UIT HET DAGELIJKS LEVEN REALISTISCHE VERWERKINGSOPDRACHTEN

2. Groepswerk Voer een activiteit uit. Na ongeveer een half uur: Beschrijf in 500 woorden de volgende zaken: Welke elementen zijn tijdens het werken met de schriftelijke instructie succesvol? Hebben jullie daar verklaringen voor? Welke problemen hebben jullie ervaren? Hoe beoordelen jullie deze tekst, licht dit oordeel toe met voorbeelden. Zouden jullie de volgende keer een soortgelijke tekst op dezelfde manier benaderen of zouden jullie een andere aanpak hebben?

Vakdidactische uitgangspunten Communicatief taalonderwijs + verschuivingen in het onderwijs Nederlands De opbouw van communicatief taalonderwijs Communicatief taalonderwijs en zelfstandig leren

Communicatief taalonderwijs (CTO) CTO is onderwijs waarin leerling taal leren gebruiken met verschillende functies in verschillende communicatieve situaties, waarbij ze reflecteren op taalgebruik, teneinde hun taalgebruik te verbeteren ZIE VOLGENDE DIA VOOR FUNCTIES!!!!!!!! Taalfuncties die we onderscheiden zijn: De transactionele = uitwisselen van boodschappen De conceptualiserende = vormgeven en uitbreiden van kennis via taal De expressieve = het uiten van gedachten en gevoelens via taal De esthetische = het beleven van een talige wereld van ervaringen, gevoelens en gedachten

Taalfuncties De transactionele taalfunctie De conceptualiserende taalfunctie De expressieve taalfunctie De esthetische taalfunctie Vraag: Bedenk voorbeelden bij de vier taalfuncties. Bedenk communicatieve situaties. De transactionele = uitwisselen van boodschappen De conceptualiserende = vormgeven en uitbreiden van kennis via taal De expressieve = het uiten van gedachten en gevoelens via taal De esthetische = het beleven van een talige wereld van ervaringen, gevoelens en gedachten

CTO + kerndoelen = verschuivingen Mondelinge vaardigheden Taalbeschouwing = (in Bonset) reflectie Fictie Taalvariatie Massamedia Informatievaardigheden Vaardigheden bij andere schoolvakken Meer aandacht voor totaalvaardigheden Van productgericht naar procesgericht Pagina 20-23 Met het oog op toekomstige studie of beroep + schrijven en spreken zijn net zo belangrijk Reflectie i.p.v. ontleden: Reflectie is beschouwing van gebruikte taal (in eerste plaats door leerlingen zelf, in tweede plaats door anderen) in dienst van de verbetering van de taalvaardigheid van de leerlingen zelf. Meer aandacht voor fictie in vooral VMBO: Bonset onderscheidt nadrukkelijk zakelijk lezen en fictie (plezier) Verschillende talen nemen gelijkwaardige positie in Hoe werken massamedia en hoe komt informatie tot stand Informatievaardigheden als verwerven, verwerken  bronnen, tekstverwerken, interviews Lezen van instructies, schoolboeken, schema’s etc.; schooltaal; maken van werkstukken Transfers naar thuis, werk, schoolvakken. + focus op concrete en complete taalgebruiksituaties Ook de weg naar het product + terugkijken is belangrijk

De opbouw van communicatief taalonderwijs Indeling in basis-, deel- en totaalvaardigheden Scheppen en aangeven van mogelijkheden van transfer Ordening van leerstof naar toenemende complexiteit Drie Uitgangspunten worden naast elkaar gehanteerd Drie soorten vaardigheden BASISVAARDIGHEDEN zijn in principe op de basisschool geleerd De activiteiten lezen, schrijven, spreken en luisteren zijn opgedeeld in kleine onderwijsbare DEELVARDIGHEDEN. Let op: ll moet weten dat deelvaardigheden in dienst staan van totaalvaardigheden TOTAALVAARDIGHEID is de vaardigheid die nodig is om in een complete communicatieve situatie de taal adequaat te gebruiken. Voorbeelden: nieuwsbericht met begrip lezen, deelnemen aan een discussie Situaties: school, thuis, werk Wisselwerking met deelvaardigheden is belangrijk Transfermogelijkheden Definitie Transfer heeft betrekking op de invloed die eerder geleerde kennis en vaardigheden hebben op het gebruiken van die kennis en vaardigheden in nieuwe leersituaties en toepassingssituaties (Simons, 1990) Drie soorten transfervormen Voorkennis Van de ene leersituatie naar de andere Binnen vak Nederlands en tussen schoolvakken (lezen heeft parallellen met schrijven) Naar toepassingssituaties Van deelvaardigheden naar totaalvaardigheden Naar TAALGEBRUIKSSITUATIES in de maatschappij Toenemende complexiteit Zes dimensies: Mate van formaliteit in de communicatie  persoonlijke brief, daarna formele brief De mate van voorkennis van de communicatiedeelnemers van het onderwerp van communicatie  eerst jeugdjournaal, daarna zes-uur journaal De moeilijkheidgraad van de communicatie voor de deelnemers  goedgestructureerde instructie naar verborgen instructies De mate van betrokkenheid van de communicatiedeelnemers bij het onderwerp van communicatie  situaties uit eigen leefwereld naar actuele situaties De lengte van de tekst die gevraagd of aangeboden wordt  hoe korten hoe minder complex De mate van hulp bij de opdracht

CTO zelfstandig leren Zelfstandig werken Zelfstandig leren Leren leren Let op: Adviezen voor zelfstandig werken en leren: blz. 33-41 Zelfstandig werken Basisonderwijs en Tweede Fase doen het al Zelfstandig aan taken werken, idem ingroepjes, idem aan langere projecten Methodes zorgen voor minder afhankelijkheid van aanwijzingen van leraar Zelfstandig leren Hele leerproces zelf plannen, bewaken en evalueren Methodes van tegenwoordig zijn gericht op zelfstandig werken en dus vaak niet op zelfstandig leren  veel versnippering Leren leren Als het onderwijs tot doel heeft om zelfstandig te leren. Adviezen voor zelfstandig werken en leren: blz. 33-35 Zelfstandigheid is een gradueel en samengesteld begrip docent docent/leerling leerling Leerdoelen of tijd, leerproces enzovoort Start met : Plaats, tijd, leeractiviteiten en aanpak (adviezen 3 t/m 6)

Wijze van les geven Doel en functionaliteit aangeven Voorkennis activeren Variatie Herhaling Leerling staat centraal Veel voorbeelden Evalueren Variatie Leerlingen kunnen zich vaak niet lang concentreren  variatie in teksten en werkvormen + niet te lange teksten Herhaling Steeds binnen twee à drie weken een les(deel) besteden aan dezelfde tekstsoort of deelvaardigheid Leerling staat centraal Geef leerlingen vaak het woord, laat ze uitspreken, leer ze vragen stellen enzovoort Gebruik bij samenvatten van een gesprek zo veel mogelijk de woorden/termen van leerlingen zelf  herkenning + waardering+ betrokken Sluit zoveel mogelijk aan bij ervaringen en kennis van leerlingen  laat ze zelf problemen of teksten aandragen + praat over bijvoorbeeld toekomstplannen Probeer schriftelijk werk van leerlingen te gebruiken in een ander les  ander klas Veel voorbeelden Veel voordoen  uitleg is vaak niet voldoende Laat eerst voorbeelden van een tekstsoort zien, voordat ze er één schrijven Vertel/verwerk eigen ervaringen

Tekst lezen en vragen beantwoorden Titel, dikgedrukte woorden, eerste zin alinea’s lezen, illustraties Voorspellen Voorkennis activeren Moeilijke woorden bespreken (tekst en vragen) Intensief lezen Vragen beantwoorden (in tweetallen, individueel, groepjes) Vragen bespreken (route aangeven)

Tekstbenadering en vragen Onderwerp Hoofdgedachte Alinea’s en deelonderwerpen Slot (samenvatting, conclusie) Verwijswoorden Signaalwoorden Meningen en feiten Citaten

3. Individueel Lees hoofdstuk 1 en 2 van Bonset. Stel je voor dat je een les maakt van de voorgaande activiteit. Neem je stageklas als doelgroep. Koppel de theorie uit Bonset aan deze les (500 woorden). Dus: Welke kerndoelen horen bij deze les? Welke transfermogelijkheden? Waarom is dit communicatief taalonderwijs? Ga voor elke deelvaardigheid na hoe deze in relatie staan tot deze activiteit. Heeft Bonset verder bruikbare informatie over deze totaalvaardigheid? Waarom vind je dat wel of niet bruikbaar?

Huiswerk Lever de complete tekst (1500 woorden) voor de volgende bijeenkomst in op N@tschool. Niet inleveren: geen toegang tot de volgende les. Neem je tekst ook geprint mee naar de volgende les.