Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij? Lezen leren College 2
Tussendoelen beginnende geletterdheid
Overzicht
Lezen als informatieverwerking Visueel niveau - hoe ziet het woord eruit? Morfologisch niveau – hoe is het woord opgebouwd? Semantisch niveau – wat betekent het woord? Syntactisch niveau – wat heb je aan de zin?
Lezen als informatieverwerking Visueel niveau
Lezen als informatieverwerking Visueel niveau
Lezen als informatieverwerking Morfologisch niveau Wapenveld penetuitje Barneveld hyenavel Beneveld massagebed De regent zegt dat het regent. Het regent, zegt de regent.
Lezen als informatieverwerking Semantisch niveau Hij geeft hem een schop.
Lezen als informatieverwerking Syntactisch niveau Man schiet niet in zijn knie.
Opvattingen over lezen Drie modellen Bottom-up Top-down Interactie
Hoe vaak tel je de letter f? FINISHED FILES ARE THE RE- SULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS
Leesstrategieën: lezen ‘m.b.v.’ Elementaire leeshandeling dan VERSNELLEN door: Clusters en spellingpatronen Visuele leesvorm Morfologische analyse Context
1. De elementaire leeshandeling Werken volgens leesrichting Visuele analyse van de grafemen Fonemen koppelen aan de grafemen Fonemen op volgorde onthouden Auditieve synthese Betekenis geven
Elementaire leeshandeling
Versnellen Lezen met behulp van: Werken met structuurrijtjes clusters: combinatie van medeklinkers en spellingpatronen (sch-, str-) spellingpatronen: combinatie van klinkers en ev. medeklinkers (-ak, -open, -aan, -aai,-ooi, -oei) Werken met structuurrijtjes
Versnellen Lezen m.b.v. de visuele leesvorm Leerlingen herkennen een woord op het eerste gezicht, bijvoorbeeld omdat ze het al meerdere keren gelezen hebben.
Versnellen Lezen m.b.v. morfologische analyse bevriend verhuizen vriendelijk verlaten vrienden vergeven
Lezen m.b.v. de context
Theorie van het aanv. lezen Begrippen GRAFEMEN en FONEMEN Begrippen AUDITIEF en VISUEEL Begrippen A-N-A-L-Y-S-E en SYNTHESE
Deelvaardigheden van het lezen Auditief Auditieve objectivatie Auditieve discriminatie Auditieve analyse Auditieve synthese Temporeel ordenen Klankpositie bepalen
Deelvaardigheden van het lezen Visueel Visuele discriminatie Visuele analyse Visuele synthese Spatieel ordenen Letterpositie bepalen
Structuurmethoden De leessleutel
Analytisch-synthetische-structuurmethoden Van Woord tot woord Taalfontein
Opdracht methode/werkuur Transfer naar praktijk en herontwerp: Tijdens een ingepland werkuur hebben jullie in een methode voor aanvankelijk lezen bekeken welke activiteiten rondom het aanleren van een letter worden ingezet en hoe deze zijn opgebouwd. In dit college doen enkele studenten verslag. Ieder neemt zijn eigen verslag op in het dossier.