Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
Visual Knowledge Building
Technisch lezen en spellen
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Lees- en Taalproblemen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Preventieve instructiemethodiek
Vanaf januari 2006 verkrijgbaar: Muiswerk Rekenen op maat 1.
Prijs hem Prijs Hem door de bijbel te lezen
De ondersteuning van Connect lezen
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Het cito-leerlingvolgsysteem
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
24 juni 2003Johnson en Morrill in Israel Een studie naar de Johnson Morrill Hypothese in relatie tot de Hebreeuwse taal; implementatie van bewijsnetten.
AI91  Het Probleem  Grammatica’s  Transitie netwerken Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 9: Natuurlijke taal.
Oorzaak: Signalen worden ‘bewerkt’ door het oog.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Spellied 1.
Beginnende geletterdheid-2
Het oog.
Lot project-opdracht 2 Vragen van opdracht 2 en de antwoorden De 3 meiden van groep brenda.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Do you speak English?. Een Nederlands koppel gaat op verlof naar Londen en neemt aan de luchthaven een taxi naar hun hotel.
CT scan = computertomografie met röntgenstraling
Lezen leren.
Lees- en schrijfvoorwaarden
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Ontwikkeling van het basisschoolkind
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Aanvankelijk lezen Aanvankelijk lezen en spellen is de term die het proces aangeeft waarin een kind leert lezen en spellen. In Nederland gaat men ervan.
Jubelientje leert lezen. Hans Haagen
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Voorlichtingsavond groep 3
Hoe herkennen mensen klanken?
Spellied aai, ooi, oei eeuw, ieuw.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij? Lezen leren College 2

Tussendoelen beginnende geletterdheid

Overzicht

Lezen als informatieverwerking Visueel niveau - hoe ziet het woord eruit? Morfologisch niveau – hoe is het woord opgebouwd? Semantisch niveau – wat betekent het woord? Syntactisch niveau – wat heb je aan de zin?

Lezen als informatieverwerking Visueel niveau

Lezen als informatieverwerking Visueel niveau

Lezen als informatieverwerking Morfologisch niveau Wapenveld penetuitje Barneveld hyenavel Beneveld massagebed De regent zegt dat het regent. Het regent, zegt de regent.

Lezen als informatieverwerking Semantisch niveau Hij geeft hem een schop.

Lezen als informatieverwerking Syntactisch niveau Man schiet niet in zijn knie.

Opvattingen over lezen Drie modellen Bottom-up Top-down Interactie

Hoe vaak tel je de letter f? FINISHED FILES ARE THE RE- SULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS

Leesstrategieën: lezen ‘m.b.v.’ Elementaire leeshandeling dan VERSNELLEN door: Clusters en spellingpatronen Visuele leesvorm Morfologische analyse Context

1. De elementaire leeshandeling Werken volgens leesrichting Visuele analyse van de grafemen Fonemen koppelen aan de grafemen Fonemen op volgorde onthouden Auditieve synthese Betekenis geven

Elementaire leeshandeling

Versnellen Lezen met behulp van: Werken met structuurrijtjes clusters: combinatie van medeklinkers en spellingpatronen (sch-, str-) spellingpatronen: combinatie van klinkers en ev. medeklinkers (-ak, -open, -aan, -aai,-ooi, -oei) Werken met structuurrijtjes

Versnellen Lezen m.b.v. de visuele leesvorm Leerlingen herkennen een woord op het eerste gezicht, bijvoorbeeld omdat ze het al meerdere keren gelezen hebben.

Versnellen Lezen m.b.v. morfologische analyse bevriend verhuizen vriendelijk verlaten vrienden vergeven

Lezen m.b.v. de context

Theorie van het aanv. lezen Begrippen GRAFEMEN en FONEMEN Begrippen AUDITIEF en VISUEEL Begrippen A-N-A-L-Y-S-E en SYNTHESE

Deelvaardigheden van het lezen Auditief Auditieve objectivatie Auditieve discriminatie Auditieve analyse Auditieve synthese Temporeel ordenen Klankpositie bepalen

Deelvaardigheden van het lezen Visueel Visuele discriminatie Visuele analyse Visuele synthese Spatieel ordenen Letterpositie bepalen

Structuurmethoden De leessleutel

Analytisch-synthetische-structuurmethoden Van Woord tot woord Taalfontein

Opdracht methode/werkuur Transfer naar praktijk en herontwerp: Tijdens een ingepland werkuur hebben jullie in een methode voor aanvankelijk lezen bekeken welke activiteiten rondom het aanleren van een letter worden ingezet en hoe deze zijn opgebouwd. In dit college doen enkele studenten verslag. Ieder neemt zijn eigen verslag op in het dossier.