Elleke Verwaijen Oktober 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Integraal onderwijs met ict
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
ICT-rijk leren … ? Mediawijs?. WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? •Input •Uitwisselen •Voorbereiden 26 november •…
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Het Nederlandse onderwijs:
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Identiteit MedMec02 les 3 (5) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki) Altijd bij vragen de slides van de vorige.
Identiteit MedMec02 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Bijeenkomst Niels de Beer Active Ageing.
ICT in het schrijfonderwijs
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
moderniseren van het curriculum.
Kwesties rond ict verbonden
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Workshop ‘visieversneller’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Medmec04 Engagement.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Media en creativiteit Identiteit les 7
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Kijken naar Kinderen Week 4
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Onderzoeksvaardigheden 3
Kritisch denken ‘vertaald’
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Talent in Ontwikkeling
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Talent in Ontwikkeling
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
DA dag april 2016.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Rob Goossens Wat weten we nog?.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Kiezen voor keuzedelen
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
“Context-concept in je eigen lessen”
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Inspelen op Innovaties
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Transcript van de presentatie:

Elleke Verwaijen Oktober 2011 Ict verbonden Elleke Verwaijen Oktober 2011 e.verwaijen@aps.nl

Ict verbonden Plannen en arrangementen en hoe nu verder Inhoud voor de finetuning. Plannen en leerarrangementen Finetunen Wat ga je doen? Meenemen naar de workshop in mei. Doe de juiste dingen, in de juiste omgeving, op het juiste moment. Ict rijk! Verbreden naar de collega’s De luiken open Verdere inspiratie e.verwaijen@aps.nl

21st century skills (Wat moet worden geleerd) Evaluatie Implementatie (Welke uitkomsten en hoe die te beoordelen) Implementatie (Hoe wordt geleerd/ didactische benaderingen) ICT

Plannen en leerarrangementen Welke vraag heb je nog? Presentatie Plannen en leerarrangementen Welke vraag heb je nog? Inhoud voor de finetuning; wees kritisch!! Wat ga je doen? Meenemen naar de workshop in mei. Doe de juiste dingen, in de juiste omgeving, op het juiste moment. Ict rijk! e.verwaijen@aps.nl

Veranderen … jouw collega’s e.verwaijen@aps.nl

Noteer … … een ontwikkeling, verandering van de afgelopen jaren die volgens jou met succes in de school is te zien (kan heel klein zijn) … een ontwikkeling, verandering van de afgelopen jaren die volgens jou niet gelukt is, niet geland is. Het gaat dus ook om veranderen: Waar had dat mee te maken? Gesprek

Waar had dat mee te maken? Droombeeld Eindvisi(oen ) Doel kort/lang Vaardigheden Stimulering Hulpmiddelen Actieplan VERANDERING …. VERWARRING ANGST VERTRAGING FRUSTRATIE VALSE START of STAGNATIE Wat is nodig om de onderdelen wel te laten gebeuren. Bij complexe veranderingen in een organisatie of team loopt het niet altijd zoals je als leidinggevende wilt. Als je alle elementen die komen kijken bij complexe verandering voor elkaar hebt krijg je..... inderdaad..... VERANDERING (bovenste rijtje) Als het niet loopt en je wilt kijken WAAR je in het proces input moet leveren om vooruit te komen is het zaak goed te kijken wat voor gedrag je op de werkvloer ziet (rechter kolom). Bijvoorbeeld: Je ziet keer op keer een valste start, je neemt frustratie waar, je ziet een vertraagt proces, je ziet angst bij je medewerkers, of je ziet verwarring. In het rijtje pijlen dat VOOR deze woorden staat ontbreekt steeds 1 woord. Dat is het element waar input nodig is. Dus bijvoorbeeld: bij gebrek aan vaardigheden of competenties bij de medewerkers zie je: ANGST Bij gebrek aan een droom beeld (eind visioen) ontstaat: VERWARRING (waar gaan we dan HEEN met zijn allen???)

Voorbeelden Ict bij het leren Begrippen in de onderbouw Prentenboek maken Op de camping Beeldverhaal met Powerpoint Spreekwoord of gezegde WP-journaal Weblog van Kleine Klimop Educatieve software Digibord-gebruik Youtube; illustratie, verwerking En nu met ict: Wie gebruikt dit al eens? Voorbeeld… Lineair Kennisinstructie Concentrisch Kennisconstructie Groepsgewijs Individueel Welke vakken komen aan bod?

Waar zit je team? Opdracht Vul voor jezelf eens in ; B C D E in de cellen (zoals op jouw school gewerkt wordt) voor vakken zoals spelling, rekenen en WO Voor jouw leerarrangement? Toelichten; waar past ict en hoe? En waar past jouw plan? Bij welke collega’s?

Verder werken aan je plan leerarrangementen workshop in mei. e.verwaijen@aps.nl

Marzano en anderen (2001) noemen vier verschillende vormen van identificeren van overeenkomsten en verschillen die zeer effectief zijn: • Vergelijken: proces van identificeren van overeenkomsten en verschillen • Classificeren: proces van indelen in categorieën op basis van kenmerken • Creëren van metaforen: proces van identificeren van een basispatroon en vervolgens het vinden van een ander onderwerp met hetzelfde basispatroon • Creëren van analogieën: proces van identificeren van verbanden tussen verbanden e.verwaijen@aps.nl

Huiswerk extra: 3 'artikelen' Teaching With Interactive whiteboards - concrete resultaten uit een onderzoek Ontwerpen van multimedia leermateriaal - digitaal leermateriaal beoordelen en ontwikkelen Digibord en verschillende leerconcepten - koppeling didactiek en digibord Ieder tweetal kiest een artikel. Lees dat artikel en bereid samen een korte presentatie of lesvoorbeeld voor (max. 15 minuten) Kies voor - presentatie over het artikel én in de stijl van het artikel - lesvoorbeeld in de stijl van het artikel e.verwaijen@aps.nl