Elleke Verwaijen Oktober 2011 Ict verbonden Elleke Verwaijen Oktober 2011 e.verwaijen@aps.nl
Ict verbonden Plannen en arrangementen en hoe nu verder Inhoud voor de finetuning. Plannen en leerarrangementen Finetunen Wat ga je doen? Meenemen naar de workshop in mei. Doe de juiste dingen, in de juiste omgeving, op het juiste moment. Ict rijk! Verbreden naar de collega’s De luiken open Verdere inspiratie e.verwaijen@aps.nl
21st century skills (Wat moet worden geleerd) Evaluatie Implementatie (Welke uitkomsten en hoe die te beoordelen) Implementatie (Hoe wordt geleerd/ didactische benaderingen) ICT
Plannen en leerarrangementen Welke vraag heb je nog? Presentatie Plannen en leerarrangementen Welke vraag heb je nog? Inhoud voor de finetuning; wees kritisch!! Wat ga je doen? Meenemen naar de workshop in mei. Doe de juiste dingen, in de juiste omgeving, op het juiste moment. Ict rijk! e.verwaijen@aps.nl
Veranderen … jouw collega’s e.verwaijen@aps.nl
Noteer … … een ontwikkeling, verandering van de afgelopen jaren die volgens jou met succes in de school is te zien (kan heel klein zijn) … een ontwikkeling, verandering van de afgelopen jaren die volgens jou niet gelukt is, niet geland is. Het gaat dus ook om veranderen: Waar had dat mee te maken? Gesprek
Waar had dat mee te maken? Droombeeld Eindvisi(oen ) Doel kort/lang Vaardigheden Stimulering Hulpmiddelen Actieplan VERANDERING …. VERWARRING ANGST VERTRAGING FRUSTRATIE VALSE START of STAGNATIE Wat is nodig om de onderdelen wel te laten gebeuren. Bij complexe veranderingen in een organisatie of team loopt het niet altijd zoals je als leidinggevende wilt. Als je alle elementen die komen kijken bij complexe verandering voor elkaar hebt krijg je..... inderdaad..... VERANDERING (bovenste rijtje) Als het niet loopt en je wilt kijken WAAR je in het proces input moet leveren om vooruit te komen is het zaak goed te kijken wat voor gedrag je op de werkvloer ziet (rechter kolom). Bijvoorbeeld: Je ziet keer op keer een valste start, je neemt frustratie waar, je ziet een vertraagt proces, je ziet angst bij je medewerkers, of je ziet verwarring. In het rijtje pijlen dat VOOR deze woorden staat ontbreekt steeds 1 woord. Dat is het element waar input nodig is. Dus bijvoorbeeld: bij gebrek aan vaardigheden of competenties bij de medewerkers zie je: ANGST Bij gebrek aan een droom beeld (eind visioen) ontstaat: VERWARRING (waar gaan we dan HEEN met zijn allen???)
Voorbeelden Ict bij het leren Begrippen in de onderbouw Prentenboek maken Op de camping Beeldverhaal met Powerpoint Spreekwoord of gezegde WP-journaal Weblog van Kleine Klimop Educatieve software Digibord-gebruik Youtube; illustratie, verwerking En nu met ict: Wie gebruikt dit al eens? Voorbeeld… Lineair Kennisinstructie Concentrisch Kennisconstructie Groepsgewijs Individueel Welke vakken komen aan bod?
Waar zit je team? Opdracht Vul voor jezelf eens in ; B C D E in de cellen (zoals op jouw school gewerkt wordt) voor vakken zoals spelling, rekenen en WO Voor jouw leerarrangement? Toelichten; waar past ict en hoe? En waar past jouw plan? Bij welke collega’s?
Verder werken aan je plan leerarrangementen workshop in mei. e.verwaijen@aps.nl
Marzano en anderen (2001) noemen vier verschillende vormen van identificeren van overeenkomsten en verschillen die zeer effectief zijn: • Vergelijken: proces van identificeren van overeenkomsten en verschillen • Classificeren: proces van indelen in categorieën op basis van kenmerken • Creëren van metaforen: proces van identificeren van een basispatroon en vervolgens het vinden van een ander onderwerp met hetzelfde basispatroon • Creëren van analogieën: proces van identificeren van verbanden tussen verbanden e.verwaijen@aps.nl
Huiswerk extra: 3 'artikelen' Teaching With Interactive whiteboards - concrete resultaten uit een onderzoek Ontwerpen van multimedia leermateriaal - digitaal leermateriaal beoordelen en ontwikkelen Digibord en verschillende leerconcepten - koppeling didactiek en digibord Ieder tweetal kiest een artikel. Lees dat artikel en bereid samen een korte presentatie of lesvoorbeeld voor (max. 15 minuten) Kies voor - presentatie over het artikel én in de stijl van het artikel - lesvoorbeeld in de stijl van het artikel e.verwaijen@aps.nl