De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Realisatie kindcentrum
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Pastoraal op school.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Presentatie KOLL project
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Samenwerken in burgerschap
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Ondernemendheid in het vmbo
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Inleiding politieke stromingen
GPO CULTUUR EN MEDIA DOOR TAYSON HICKS, ASMARA PAPA EN NOËLLE DOODEMAN.
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Experten in de derde graad Proefproject
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Dilemma’s.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Visie ontwikkeling
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
Naar een typologie van scholen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Gepersonaliseerd leren
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Samenlevingsschool / KC
Heb jij ballen voor scrummen?
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom Volgens de wiki-groep Pavlov’s Hond, bestaande uit: Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom Menno Amoraal Frans Hoffer 1

Kritiek op onderwijs Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 2

Meningen over ideaal onderwijs Iedereen heeft mening over hoe een goede school eruit zou moeten zien Het onderwerp raakt mensen op vlak van normen en waarden Schoolstrijd is maatschappelijke uiting, mondde in 1917 uit in mogelijkheid eigen onderwijsvormen te ontwikkelen Diverse vormen ideaal onderwijs zijn ontwikkeld, zoals Montesori, Iederwijs, Freinet, Dalton, Vrije School. Sommige bestrijden elkaar Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 3

Niet wetenschappelijk toetsbaar Ideale vorm van onderwijs en school is niet wetenschappelijk te onderzoeken: teveel afhankelijke variabelen Wat als ideaal wordt bestempeld hangt hierdoor sterk af van: - levenshouding aanhanger - onderliggende belangen: leerling, docent, onderwijsinstelling, overheid, bedrijfsleven Bescheidenheid in pretentie dat schoolvorm werkelijk ideaal is, is daarom op zijn plaats Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 4

Onze ideale school Uitgangspunten: Constructivistische visie. - Wij menen dat mens die zich in vrijheid kan ontwikkelen de beste garantie biedt een nuttige bijdrage aan een menswaardige samenleving - wij gebruiken kennis en inzichten uit traditioneel onderwijs Doelgroep is kinderen van 4-18 jaar. Behoud vertrouwde omgeving en betere garantie van voorkomen van lacunes, breuken of overlap van leerjaren en leergebieden; het pedagogisch klimaat. Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 5

Onze ideale school, vervolg Twee locaties: - voor kinderen tot ca 12 jaar locatie aan rand stad met veel speelruimte en nabij kinderboerderij en biologische boerderij: guided discovery. - voor kinderen boven 12 jaar locatie in kern stad om integratie in samenleving te versterken Oudere kinderen houden activiteiten op eerste locatie Overgang van ene locatie naar andere is leerling- afhankelijk Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 6

Kernelementen van ons onderwijs Persoonlijke coach Eén persoon voor elke leerling die overzicht houdt en samen met de leerling leerplan opstelt: reflectie en ‘het nieuwe leren’ Leerlingvolgsysteem die door docent, leerling én ouder kan worden gebruikt Hiermee wordt integratie met thuisomgeving versterkt Veel digitale leermiddelen Diversiteit in voortgang is mogelijk: gevarieerde oefening. Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 7

Kernelementen van ons onderwijs, vervolg Goede en leuke vakdocenten, experts en (externe) begeleiders Gepensioneerden, ondernemers en andere externen: guided discovery Schoolgebouwen toegericht op visie Transparant gebouw met diversiteit aan leeromgevingen, huiskamers, loungeplekken, studio’s, een professioneel laboratorium Peermediation Leerlingen leren onderling conflicten op te lossen Lerende organisatie Kennis delen en creëren en veranderingsbereidheid staat centraal Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 8

Kernpunten van onze ideale school Constructivisme Doorlopende leerlijnen Individuele ontwikkeling staat centraal Flexibel in leermiddelen en -omgeving Lerende organisatie Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 9

Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 10