De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom Volgens de wiki-groep Pavlov’s Hond, bestaande uit: Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom Menno Amoraal Frans Hoffer 1
Kritiek op onderwijs Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 2
Meningen over ideaal onderwijs Iedereen heeft mening over hoe een goede school eruit zou moeten zien Het onderwerp raakt mensen op vlak van normen en waarden Schoolstrijd is maatschappelijke uiting, mondde in 1917 uit in mogelijkheid eigen onderwijsvormen te ontwikkelen Diverse vormen ideaal onderwijs zijn ontwikkeld, zoals Montesori, Iederwijs, Freinet, Dalton, Vrije School. Sommige bestrijden elkaar Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 3
Niet wetenschappelijk toetsbaar Ideale vorm van onderwijs en school is niet wetenschappelijk te onderzoeken: teveel afhankelijke variabelen Wat als ideaal wordt bestempeld hangt hierdoor sterk af van: - levenshouding aanhanger - onderliggende belangen: leerling, docent, onderwijsinstelling, overheid, bedrijfsleven Bescheidenheid in pretentie dat schoolvorm werkelijk ideaal is, is daarom op zijn plaats Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 4
Onze ideale school Uitgangspunten: Constructivistische visie. - Wij menen dat mens die zich in vrijheid kan ontwikkelen de beste garantie biedt een nuttige bijdrage aan een menswaardige samenleving - wij gebruiken kennis en inzichten uit traditioneel onderwijs Doelgroep is kinderen van 4-18 jaar. Behoud vertrouwde omgeving en betere garantie van voorkomen van lacunes, breuken of overlap van leerjaren en leergebieden; het pedagogisch klimaat. Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 5
Onze ideale school, vervolg Twee locaties: - voor kinderen tot ca 12 jaar locatie aan rand stad met veel speelruimte en nabij kinderboerderij en biologische boerderij: guided discovery. - voor kinderen boven 12 jaar locatie in kern stad om integratie in samenleving te versterken Oudere kinderen houden activiteiten op eerste locatie Overgang van ene locatie naar andere is leerling- afhankelijk Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 6
Kernelementen van ons onderwijs Persoonlijke coach Eén persoon voor elke leerling die overzicht houdt en samen met de leerling leerplan opstelt: reflectie en ‘het nieuwe leren’ Leerlingvolgsysteem die door docent, leerling én ouder kan worden gebruikt Hiermee wordt integratie met thuisomgeving versterkt Veel digitale leermiddelen Diversiteit in voortgang is mogelijk: gevarieerde oefening. Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 7
Kernelementen van ons onderwijs, vervolg Goede en leuke vakdocenten, experts en (externe) begeleiders Gepensioneerden, ondernemers en andere externen: guided discovery Schoolgebouwen toegericht op visie Transparant gebouw met diversiteit aan leeromgevingen, huiskamers, loungeplekken, studio’s, een professioneel laboratorium Peermediation Leerlingen leren onderling conflicten op te lossen Lerende organisatie Kennis delen en creëren en veranderingsbereidheid staat centraal Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 8
Kernpunten van onze ideale school Constructivisme Doorlopende leerlijnen Individuele ontwikkeling staat centraal Flexibel in leermiddelen en -omgeving Lerende organisatie Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 9
Wiki groep Pavlovs Hond, De Ideale School 10