Alle communicatie tussen medewerkers van een organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe organisatievormen Nieuwe medezeggenschap?
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
situationeel leiderschap
De fundamenten van de organisatiestructuur
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Organisatie en beheer Week 1.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Organisatie en beheer Week 2.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Power DIV A.W. Plat 7 S-en Mc Kinsey.
COMPETENTIEONTWIKKELING
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
Medialandschap Blok 2, week 3 College #2.
Communicatieproces .
Organisatiestructuren
Agentschap voor Natuur en Bos
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Interne communicatie.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
© de vries business consultancy, 2008
plaats datum naam trainer
Communicatie in organisaties Julia Reymond
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Communicatie in organisaties
Strategische communciatie in organisaties
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Vormgeven van de HRM-functie
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Interne communicatie.
Personeelsmanagement
Laaggeletterdheid en werk
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Van actie naar interactie
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Maak agile leiderschap besmettelijk!
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Organisatiestructuur
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Alle communicatie tussen medewerkers van een organisatie Interne Communicatie Alle communicatie tussen medewerkers van een organisatie

Vandaag Definitie Doelgroepen Belang Relatie met organisatiestructuren Relatie met organisatieculturen Elementen (richting & inhoud) Strategie

Interne communicatie Beschikbaar maken, doorgeven en ontvangen van informatie tussen interne publieksgroepen Doel Het verbeteren van het functioneren van de organisatie en het bereiken van haar doelstellingen Taken Ondersteunen van het primaire proces Scheppen van efficiënte informatie- en besluitvormingsstructuur Vertalen van beleid naar medewerkers Bevorderen van betrokkenheid en identificatie met organisatie Begeleiden van én creëren van draagvlak voor beslissingen en veranderingsprocessen

Plaats interne communicatie

Doelgroep(en) Medewerkers (vast, tijdelijk, uitzendkrachten, stagiaires, gepensioneerden) Directie / management / Raad van Bestuur Ondernemingsraad Commissarissen Gezin van medewerkers? Aandeelhouders?

Belang interne communicatie Interne communicatie wordt steeds belangrijker door: Externe beeldvorming: medewerkers zijn visitekaartje Flexibiliteit: snel reageren op veranderingen Hogere informatiebehoefte medewerkers Relatie met effectiviteit en productiviteit Werksfeer Ziekteverzuim Fusies

Samenhang met structuur en cultuur Interne communicatie… is instrument van het management moet de organisatiestructuur volgen moet passen bij de organisatiecultuur WAAROM?

Twee visies op organisaties Mechanistische organisatie (regels) doel centraal rationeel handelen, zonder emoties beheersen van mensen en processen hiërarchische top-down mens als productiefactor “communicato” Organistische organisatie (teamspirit) flexibel inspelen sociale en emotionele factoren spelen mee voldoening in loyaal samenwerken hiërarchie niet bepalend mensen willen uitdagingen “communicare”

1. Eenvoudige structuur Kleine ondernemer met paar medewerkers Voorbeelden de brandweer een zangkoor klein internetbedrijf Kenmerken weinig specialisatie eenvoudig, informeel en flexibel denken in acties; weinig planning centralistisch informele communicatie communicatie: dominante ondernemer (top-down) directe coördinatie mensen (geen staf nodig)

2. Machinebureaucratie Grote, vaak oudere bedrijven met een grote staf Voorbeelden een distributiebedrijf een organisatie voor massaproductie verzekeringsmaatschappijen Sociale Dienst   Kenmerken vergaande opsplitsing van taken veel planning en controle gericht op zekerheid en veiligheid routines overheersen communicatie: top-down en formeel coördinatie van taken door middenkader: bureaucratie

3. Professionele Organisatie Grote bedrijven, met een hoge specialisatiegraad Voorbeelden een hogeschool een advocatenkantoor een ziekenhuis een onderzoeksinstelling Kenmerken complexe routinematige taken specialisatie: piazza organisatie weinig geformaliseerde planning en control communicatie: informeel (tussen specialisten) en bottom-up (ook besluitvorming) coördinatie: vaardigheden (competenties)

4. Divisiestructuur Grote organisaties met grote gespecialiseerde eenheden Voorbeelden een multinational (Philips) een ministerie een EU- of UN-organisatie Kenmerken marktgerichte structuur grote divisionele zelfstandigheid sturing op basis van divisieresultaten weinig afhankelijkheden tussen divisies communicatie: top-down, weinig tussen de business-units coördinatie: tussen de verschillende eenheden

5. Adhocratie Platte, informele organisatie gericht op creativiteit en innovatie Voorbeelden een IT-bedrijf een researchgroep een expeditie   Kenmerken horizontale relaties taakgericht, werken in projectgroepen multidisciplinair, zeer specialistisch groot onderling vertrouwen en respect communicatie: informeel en bottom-up coördinatie: procesafspraken (flexibel)

Organisatiecultuur Rolcultuur: regels en procedures centraal Sterk: stabiliteit, voorspelbaarheid, doelmatigheid. Zwak: gering aanpassingsvermogen bij (externe) veranderingen Taakcultuur: de klus moet geklaard Sterk: flexibiliteit, resultaatgerichtheid. Zwak: kans op verwaarlozing vakmanschap, systematische beheersing Machtcultuur: de baas is de baas Sterk: slagvaardigheid, wendbaarheid. Zwak: afhankelijkheid van enkele "machthebbers" Personencultuur: de mensen maken het bedrijf Sterk: aandacht voor deskundigheid en vakmanschap. Zwak: kans op methodestrijd en ideologische conflicten

Richting van de communicatie Wie communiceert met wie? Verticaal: top-down / bottom up Horizontaal: op hetzelfde hiërarchische niveau Diagonaal: niet volgens de officiële lijn Parallel: parallel naast de “lijncommunicatie”

Communicatiestromen Management Middenkader Medewerkers Verticale communicatie Horizontale communicatie Parallelle communicatie Verticale communicatie Diagonale communicatie Horizontale communicatie

Vroeger en nu Vroeger Nu top-down eenrichtingsverkeer vooral tussen directie en medewerker Nu top-down én bottom-up tweerichtingsverkeer (interactief) tussen iedereen binnen de organisatie

Aard van de communicatie Formeel via vaste communicatiestructuur officiële berichten Informeel via sociale netwerken bespreken van info die via formele kanalen is doorgekomen geruchten, roddels, legendes, anekdotes essentieel onderdeel van totale communicatie om geruchten te voorkomen is tijdige en juiste formele communicatie essentieel

Case Neem in gedachten de interne communicatie van de organisatie waar je werkt/hebt gewerkt: Wat voor soort organisatie is ‘jouw’ organisatie? Hoe zou je de cultuur typeren? Welke regels gelden er volgens jou voor de interne communicatie? Welke informatie verneem je van wie? Wat levert de interne communicatie jou als werknemer op? Waarover ben je zeer tevreden? Wat zou je graag anders zien?

Medewerkers over interne communicatie Als communicatiekundige moet je weten hoe je kunt aansluiten bij de wensen van de medewerkers Onderzoek: Medewerkers ontvangen vaak minder informatie dan ze zouden willen Veel medewerkers ervaren onvoldoende mogelijkheid tot bottum-up communicatie Beste bron voor informatie is de directe leidinggevende Medewerkers krijgen meer informatie uit het roddelcircuit dan ze zouden willen Medewerkers hebben behoefte aan persoonlijke ontmoetingen met managers Vaak zijn medewerkers tevreden over communicatie met directe collega’s, maar niet over het totale communicatieklimaat

Inhoud van de communicatie Werk- en procesinfo; richtlijnen vakkennis Beleidsdoelen Arbeidsvoorwaarden Satisfiers/Dissatisfiers

Soorten informatie Taakinformatie hoe moet ik mijn werk doen? Beleidsinformatie wat is gang van zaken in mijn bedrijf en planning voor de toekomst? P&O-informatie welke faciliteiten en regelingen kent mijn bedrijf? Motiverende informatie welke sociale aangelegenheden en vooruitzichten zijn er voor mij?

Communicatiemiddelen Mondeling werkoverleg / vergadering personeelsbijeenkomst presentatie workshop Schriftelijk Intranet personeelsblad memo’s mededelingenbord nieuwsbrief

Belangrijke thema’s Interne communicatie bij veranderingen Macht Personeelsblad Intranet

Communicatie bij veranderingen Bijv: reorganisaties, fusies, afslankingen, uitbreidingen, beleidsverandering, nieuwe producten en markten etc. Problemen bij medewerkers: onzekerheid over baanbehoud wantrouwen t.a.v. het management ander beeld van het probleem weerstand: proberen verandering tegen te werken

Communicatiekruispunt bij projecten Dialogiseren: overleg met medewerkers leidt tot beter draagvlak besluit Informeren: medewerkers vertellen over het besluit Overreden: medewerkers overtuigen om mee te doen Formeren: officiële werkwijze vastleggen in een document (verplichtend)