Beeldvorming en discriminatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Uitsluiting en discriminatie
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Positieve en Negatieve getallen
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Dilemma’s en perspectieven
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
SWE 4 Sociologie Week 1.
Training Sociaal Burgerschap
Grote en middelgrote steden
Informele zorg in de wijk
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
Hoe kan het jou veranderen?
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
Door Annelien De Clercq
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
 Specialisten  Brussels studies  Trefwoorden  Inhoud tekst  Korte samenvatting.
Veranderende samenleving studiewijzer
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Politiek.
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Fran Copman R BaTP A1. PREVENTIE interventies Psychosociale steun voorlichting Preventieve cursussen stressmanagementtrainingen overheidsmaatregelen.
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Doel en taak van de hulpverlening
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Discriminatie.
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Rekenen met negatieve en positieve getallen
Etnische discriminatie op de arbeidsmarkt
sociologie en diversiteit
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
H9.3 Het Modern Imperialisme
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
John Rawls: Een theorie van rechtvaardigheid Ronald Tinnevelt Faculteit der Rechtsgeleerdheid 1.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Inleiding door Roland Angenent
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Etnische Ongelijkheid
Carla Kolner, graduate UvH, Inholland 4 mei 2017
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Gelijke kansen op school: het kan!
§6 - Leven in twee werelden
Identiteit, vooroordelen & beeldvorming
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
Geef je mening soms zie je op het internet vreemde informatie door mensen, die slordig zijn sociaal niet vaardig zijn of is dit gewoon grappig ?
Laatste les: Donald Trump
Gehele getallen vermenigvuldigen en delen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Beeldvorming en discriminatie 5.1 Vooroordelen, stereotypen en discriminatie 5.2 Oorzaken en gevolgen 5.3 Positietoewijzing en positieverwerving

Stereotype(ring) resultaat van generalisatie + overdrijving Beeldvorming en discriminatie 5.1 Vooroordelen, stereotypen en discriminatie 5.2 Oorzaken en gevolgen 5.3 Positietoewijzing en positieverwerving Generalisatie drogreden – wet van de kleine getallen Stereotype(ring) resultaat van generalisatie + overdrijving Vooroordeel ‘mening zonder feiten’ -Voltaire Discriminatie indirect / individueel / institutioneel Ongelijke behandeling

Sociale categorisatie ofwel: functionele stereotypering Beeldvorming en discriminatie 5.1 Vooroordelen, stereotypen en discriminatie 5.2 Oorzaken en gevolgen 5.3 Positietoewijzing en positieverwerving Sociale categorisatie ofwel: functionele stereotypering Identiteit sociaal vs. persoonlijk Ingroup  outgroup positief  negatief Xenofobie Socialisatieproces opvoeding, media, … Oorzaken sociaalcultureel, -economisch, politiek-juridisch Gevolgen -kansen, gekwetst, spanningen, versterking negatieve beeldvorming Selffulfilling prophecy

Wat hebben/doen de migranten zelf? Beeldvorming en discriminatie 5.1 Vooroordelen, stereotypen en discriminatie 5.2 Oorzaken en gevolgen 5.3 Positietoewijzing en positieverwerving Positietoewijzing Wat doet de ‘ontvangende kant’? - overheid/organisaties/burgers - positief / negatief Positieverwerving Wat hebben/doen de migranten zelf? - vaardigheden/talenten/ scholing/eigen organisaties

Beeldvorming en discriminatie 5.1 Vooroordelen, stereotypen en discriminatie 5.2 Oorzaken en gevolgen 5.3 Positietoewijzing en positieverwerving