ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Het doen van onderzoek in klas 4
PO Maatschappijleer Klas 4
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
t.b.v. studenten Engels (doc. A. van Hout)
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Bezittelijk voornaamwoord
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Harry Mulisch En de literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
CAT Critical Appraisal of a Topic
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Onderzoek doen een methodische aanpak
R&D trainingsbijeenkomst Ethiek & R&D.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Tine Vandevijvere Ge-Ned. Bronnen Artikels Websites Publicaties.
Werkstukken en rapporten
Tijd van televisie en computer
Workshop Informatievaardigheden
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Onderzoeksvragen maken
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Bronnen controleren…. Hoe doe je dat? K=Kwaliteit O=Oorsprong D=Doel A=Actualiteit K=Kwantiteit.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Briant College Hoofdstuk 3 Omgaan met internet. Briant College InternetVeel informatie Betrouwbaarheid is belangrijk! 16-jarige scholier op scholieren.com.
Workshop Informatievaardigheden Mediatheek Eindhoven S3 Ellen Bouckaert.
Onderzoeksvaardigheden
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Onderzoeksvaardigheden 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Bronnen en onderzoeksvragen
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Vwo 6 – week
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Het maken van een PWS.
4 havo Schrijflijn les 1
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Literatuur les 3 V
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Introductie V6 2018/2019.
Transcript van de presentatie:

ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN GEKOPPELD AAN JOUW ROMAN Onderzoeksvraag: gericht op de context van het boek THEMA DEELVRAGEN: welke vragen moet ik stellen om mijn hoofdvraag te beantwoorden? BOEK CONTEXT DOCUMENTATIEMAP: Zoek naar de juiste informatie om je onderzoeks (deel)vragen te beantwoorden: Zoekvragen formuleren en de juiste zoeksystemen gebruiken!

ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN GEKOPPELD AAN JOUW ROMAN VOORBEELD Het stenen bruidsbed (Harry Mulisch) Thema Keuze: oorlog Keuze: De bombardementen op Dresden (decor voor de roman) Context Welke invloed hadden de bombardementen op Dresden op het verloop van WO II? Onderzoeksvraag Wanneer waren de bombardementen en wie voerden ze uit? Waarom werd Dresden gebombardeerd? Welke impact had het op de stad Dresden? Welke rol speelde Dresden in WO II voor de nazi’s? Etc. Deelvragen

ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN GEKOPPELD AAN JOUW ROMAN Thema Keuze: oorlog Keuze: De bombardementen op Dresden (decor voor de roman) Context Welke invloed hadden de bombardementen op Dresden op het verloop van WO II? DOCUMENTEREN/GEGEVENS VERZAMELEN Onderzoeksvraag Het stenen bruidsbed (Harry Mulisch) Deelvragen Wanneer waren de bombardementen en wie voerden ze uit? Waarom werd Dresden gebombardeerd? Welke impact had het op de stad Dresden? Welke rol speelde Dresden in WO II voor de nazi’s? Wat zegt Harry Mulisch zelf over het gebruik van de bombardementen in zijn boek? Etc. HISTORISCH HISTORISCH HISTORISCH SOCIAAL HISTORISCH LITERAIR

ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN Deelvragen ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN GEKOPPELD AAN JOUW ROMAN Wanneer waren de bombardementen en wie voerden ze uit? Waarom werd Dresden gebombardeerd? Welke impact had het op de stad Dresden? Welke rol speelde Dresden in WO II voor de nazi’s? Wat zegt Harry Mulisch zelf over het gebruik van de bombardementen in zijn boek? Etc. DOCUMENTEREN/GEGEVENS VERZAMELEN KWALITEIT VAN INFORMATIE BETROUWBAARHEID VALIDITEIT REPRESENTATIVITEIT NIET BEINVLOED DOOR TOEVAL BIJ HERHALING ZELFDE RESULTATEN HET IS TE VERANTWOORDEN: ONDERZOCHT WAT MEN ZEI TE ONDERZOEKEN JUISTE INFORMATIE OM DE VRAAG TE BEANTWOORDEN IS DE GROEP/INFORMATIE DIE GEBRUIKT IS, HOMOGEEN: ZIT HET NIET OP VERSCHILLENDE NIVEAUS?

ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN BETROUWBAARHEID VALIDITEIT REPRESENTATIVITEIT ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN GEKOPPELD AAN JOUW ROMAN DOCUMENTEREN/GEGEVENS VERZAMELEN ZOEKSYSTEMEN GOOGLE IS NIET HET ENIGE EN ZEKER NIET HET BESTE ZOEKSYSTEEM VOOR BRONNEN BIJ JE ONDERZOEK!! HET JUISTE ZOEKSYSTEEM IS AFHANKELIJK VAN DE VRAGEN DIE JE HEBT GESTELD! KRANTENBANK BIJV. VRAGEN RONDOM ACTUALITEIT EN (RECENTE) HISTORIE: VRAGEN RONDOM LITERATUUR: WIKIPEDIA (als je kritisch bent) THESAURUS (ENGELS) LITEROM DBNL (Nederlands) VRAAG JE VAKDOCENTEN VOOR VERSCHILLENDE VAKKEN VOOR DE BESTE ZOEKSYSTEMEN OP HUN VAKGEBIED!

ZOEKRESULTATEN ZORGEN VOOR NIEUWE ZOEKTERMEN ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN GEKOPPELD AAN JOUW ROMAN DOCUMENTEREN/GEGEVENS VERZAMELEN HET ZOEKPROCES Welke impact had het op de stad Dresden? KEUZE (combinatie): DRESDEN GEVOLGEN BOMBARDEMENT 14 februari 1945 JAREN 50 en 60 ZOEKRESULTATEN ZORGEN VOOR NIEUWE ZOEKTERMEN ZOEKSYSTEEM? KERNWOORDEN? BEGRIPPEN? JAARTALLEN? KEUZE: Winston Churchill KEUZE: KRANTENBANK