Paragraaf 7 over Criminaliteit: gevolgen, oorzaken en bestrijding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Een lessenserie van drie lessen
Werkloosheid Nadelen en voordelen.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
10.2: Geschiedenis van de pluriforme samenleving
Geschiedenis havo 4 - een introductie
1. Levensbeschouwing en communicatie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Hoofdstuk 3 Inleiding Recht
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Slot 4Hc.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Samenvatting Havo 5.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Woordjes leren.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Kwaliteitszorg
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Overtuigende tekst/betoog
Train your brain.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
MAW Inleiding + §1.1.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Maatschappijleer Nadya Karim
beslist geen rocket science
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Het vak maatschappijleer
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Grenzen en identiteit: Rusland
Intensieve begeleiding
Studiefinanciering: dat regel je zo
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
België: samenwerking met Nederland
Grenzen en identiteit: Rusland
Wat gaan we doen? Introductie van het hoofdstuk (+- 5 min.)
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
ADL Les 1.
Paragraaf 3.3 Rivieren van ijs
Grenzen en identiteit: Rusland
Ruzies om gebieden Rusland
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 7 over Criminaliteit: gevolgen, oorzaken en bestrijding

Quiz Hoeveel slachtoffers waren er in NL van moord en doodslag in 2010? A: 200 B: 300 C: 400

Hoeveel keer meer (dan in NL) bedroeg het aantal slachtoffers van moord in de VS?

Hoeveel keer inwoners had de VS meer dan NL in 2010? A: 18 keer meer B: 28 keer meer C: 38 keer meer

Criminaliteit Gevolgen Materieel Immaterieel Oorzaken Maatschappelijk Persoonlijk Overheids aanpak Preventief Repressief

Deze les Je kunt onderscheid maken tussen diverse gevolgen, oorzaken en aanpakken. Je kunt voor- en nadelen benoemen van preventieve en repressieve aanpakken. Je kent de oorzaaktheorieën.

Opdracht 1 Wat? Je krijgt straks een stelling over een maatschappelijk probleem. Schrijf een betoog/ argumentatie waarin je aangeeft waarom het belangrijk is dat dit probleem wordt aangepakt.

Hoe? Je krijgt een blaadje, zet je naam erboven. Schrijf je eerst je eigen betoog/ argumentatie. Na 5 minuten lees je het betoog van je buurman/ vrouw. En krijg je 3 minuten om elkaars betoog aan de vullen. Doe dit met een ander kleurige pen.

Tijd? 5 min: eigen betoog/ argumentatie 3 min: lezen, overleg en aanvullen.

Opbrengst? Herhalen en toepassen begrip ‘maatschappelijk probleem’. Een aantal betogen/ argumentaties laten horen. Je kan onderscheid maken tussen diverse gevolgen.

Hulp? Vraag het mij of Dhr. Van Calcar

Klaar? Geef mij een seintje

In kort herhalen van de opdracht

Maatschappelijk probleem Gevolgen voor grote groepen Door maatschappelijke ontwikkelingen veroorzaakt Te maken met tegengestelde belangen Gemeenschappelijke oplossen

Stelling: Gevaarlijk vuurwerk is slecht voor de samenleving omdat:

Betoog/argumentatie Materieel Immaterieel

Waarom in VS meer criminaliteit dan NL? Woordweb: Verschillen tussen de landen.

Opdracht 2 Wat? Beschrijf twee verklaringen voor het verschil in criminaliteit tussen VS – NL. Eentje is je eigen verklaring Eentje sluit aan bij een bestaande theorie.

Hoe? Gebruik je tekstboek blz 58. En het woordweb op het bord. Schrijf je eigen verklaring op. Minimaal 5 regels, maximaal 12 regels.

Tijd? Je hebt 5 minuten

Hulp? Vraag het mij of Dhr Van Calcar.

Opbrengst? Klassikaal bespreken

Klaar? Geef mij een seintje

Criminaliteit VS – NL verklaring via anomietheorie Dubbeltje wordt nooit kwartje (NL) versus The sky is the limit (VS) Aanvulling op boek: Het gaat om de cultuur (in een land of een sociale groep) en niet zozeer om de wensen van privepersonen alléén.

Vervolg VS - NL ‘De mate waarin de mensen in de onderlagen van de Amerikaanse samenleving het doel wordt ingeprent om in het leven te slagen, is beduidend sterker dan de mate waarin de naleving van het Wetboek van Strafrecht wordt benadrukt’ - Merton