Tien lessen uit het Noorden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Workshopronde Woensdag 18 april
Leiderschap bij verandering
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Reflecties vanuit de medische praktijk
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Kansen voor Samenwerken
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
John P. Kotter Harvard Business School
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Een echte win – win situatie Corporate Health
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Een theoretische verkenning
Mansveld: modernisering milieubeleid Nieuwe rol van de overheid EZ:
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Hoe wilt u oud worden? Vriendenbijeenkomst Kasteel Groeneveld 28 oktober 2016.
Mondzorg - persoonsgericht
Kunst en kunde van het lobbyen
Besturen met Burgerkracht
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
HELP! Beren op de omgevingsweg
A+O project Co-creatie in de praktijk
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Tien lessen uit het Noorden Introductie: welkom allemaal etc 2. Doel van de kick off : Kennismaken en verbindingen leggen projectteamleden, samen het gesprek aangaan (binnen kaders) om tot gezamenlijke oplossingen te komen Informeren over doel van het project en overtuigen van nut en noodzaak Verwachtingen managen van pilotregio's en teamleden Wie zijn aanwezig: Teamleden (7 regio’s vertegenwoordigd) Hoofd communicatie coordinatoren 4. Rondje voorstellen Over de vorming van SSC-Noord Nathalie Kramers

1. Het begint met een wil Eìgen entiteit en identiteit staan altijd voorop: een fusie is per definitie weerbarstig Start met een gemeenschappelijke visie aan de top Het gaat ook om chemie tussen hoofdrolspelers Erken eigen belang versus gemeenschappelijk belang Richt je op de omgeving en op samenwerking

2. Creëer een nieuw politieverhaal Een wil is noodzakelijk, maar niet voldoende Maak een nieuw verhaal met nieuwe taal dat het ‘waarom’ en het ‘wat’ vastlegt Het ‘waarom’ als leidend principe op moeilijke momenten Herijk drijfveren als de context verandert Het ‘hoe’ volgt als vanzelf

3. Wees sensitief Een veranderingsproces is ook een politiek proces Heb oog voor gerechtvaardigde belangen van bestuurders, medezeggenschap en personeel Verdeel lusten (rendement) en lasten (pijn) eerlijk Masseren, diplomatie, balans zoeken

4. Communicatief handelen Inzet door praktijkmensen leidt tot draagvlak en kwaliteit Laat consultatie echter niet te ver doorschieten (geef kaders) Communicatie draagt de verandering > heel veel investeren in de communicatiestrategie (warm en koud) Niet alleen met direct betrokkenen, ook oekomstige klanten/stakeholders/afnemers

5. Wees zorgvuldig in aardse zaken Het begint en eindigt met bestaanszekerheid over de eigen functie, werkplek, perspectieven, arbeidsvoorwaarden Een uiterst betrouwbare, transparante en zorgvuldige reorganisatie helpt Zorg dat mensen regisseur van eigen loopbaan kunnen zijn

6. Gebruik aansprekende voorbeelden in de realisatiefase Een groot abstract veranderproces heeft aansprekende voorbeelden nodig Benut elk geboekt succes, stuur overdreven op trots en imago Een quick win is niet altijd laaghangend fruit

7. Bereid u voor op tegenslagen in de realisatiefase Hoe goed ook de voorbereiding: de werkelijkheid begint pas te veranderen in de praktijk, ná de start (working rules) Blijf aannames valideren en doe een nulmeting Tuig de startfase ‘dubbel’ op Boek de winst niet te vroeg in Problematiseer kinderziektes en benut ze voor interventies

8. Herdefinieer leiderschap Leidinggeven aan veranderen vraagt andere competenties dan leidinggeven aan de operatie Samenwerken vergt de kunst van ‘macht zonder macht’ en het weerstaan van de oude reflexen Chefs als de belangrijkste of de zwakste schakels in de communicatie ?

9. Neem afscheid van het shared services begrip Niet elke organisatie(-cultuur) kan de ‘techniek’ van een SSC-concept aan (met SLA, DVO, PDC, indicatoren) Het click-call-face principe mag geen efficientie-oplossing zijn, maar vergt diepte-investering in zowel click als face

10. Koppel de systeemverandering aan het politievak Het gaat nooit alleen om een nieuwe structuur, maar om wat de samenleving van ons vraagt Verbind het verhaal binnen en het verhaal buiten aan elkaar: professionaliteit en slagkracht