Het construeren van valide MC-vragen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Toetsing Rob Adriaens. Wat is toetsen?  Meten of een kandidaat een bepaald niveau beheerst  Meten of een kandidaat goed heeft opgelet in de les  De.
Gedragsregels en praktische tips voor de harmonie muzikant.
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
WELKOM!. INHOUD • VOORSTELLEN • ORGANISATORISCHE ZAKEN • BEOORDELINGEN % • HUISWERK • PORTFOLIO • CITO ENTREE & VERKEERSEXAMEN • VRAGEN & OPMERKINGEN.
Evalueren is een verzamelnaam van:
De relatie tussen logistiek en veiligheid
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Oefenles examen bloedsomloop Script Concordance Test
Probleem gestuurd onderwijs
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Leren Leren & Samenwerkend leren.
‘Hulpbehoevende ouderen’
Besluitvorming.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Het opstellen van vragenlijsten
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT. ODD ONE OUT PRINCIPE JE KRIJGT DRIE GRAMMATICALE PROBLEMEN VOORGESCHOTELD IEDER PROBLEEM BESTAAT UIT DRIE ZINNEN TELKENS HOORT.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Tekststructuren Hoe en waarom?.
Cito oefen examen.
Maandag 18 november Licht & witbalans Avond fotografie – blauwe uurtje
Voorbereiding SE 1 Aardrijkskunde 2015.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Kijk eerst even waar je moet zitten!
Workshop evalueren Dcp
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Kennis maken en kennis delen AVE geeft antwoord
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
RCT naar het effect van een online decision aid voor zelftesten Martine Ickenroth, Janaica Grispen, Gaby Ronda, Geert-Jan Dinant, Nanne de Vries, Trudy.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Centraal Examen Nederlands
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SAMENGESTELDE ZINNEN Hoofdzin en bijzin. Wat gaan we deze les leren? Wat zijn samengestelde zinnen? Wat is een bijzin? Wat is hoofdzin?
Quiz kampioen Beantwoord je de vragen goed dan ga je voor goud, maar gaat er één fout dan ben je alles kwijt!!!
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Zoom in.
Woorden 4.7 Stijlfiguren.
Week 1, les 5.
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Enkelvoudige en samengestelde zinnen
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Ethiek in de branche social work
Pilot online discussieplatform Argu
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Samentrekking.
DEEL 2 LES 1 De verdieping Les 1 Herhaling BmB 1 versie
Omgaan met verschillen
Zoom in.
Quiz over [uw onderwerp]
Omgaan met verschillen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Het construeren van valide MC-vragen Zijn open vragen beter dan multiple-choice vragen? Fout-positieve en fout-negatieve respons Meest voorkomende foutenbronnen Tips bij het maken van vragen

Zijn open vragen beter dan multiple-choice vragen? Onderzoeksbevindingen - open vragen moeilijker dan multiple choice - zeer hoge correlaties tussen beide vormen - open vragen duurder - open vragen tijdrovender - multiple choice betrouwbaarder per uur toetstijd

Zijn open vragen beter dan multiple-choice vragen? Conclusies - meten ze wat anders: waarschijnlijk niet - vraagvorm bepaalt niet wat er gemeten wordt - vraaginhoud bepaalt wat er gemeten wordt - iedere vraagvorm heeft zijn eigen voor- en nadelen

Fout-positieve en fout-negatieve respons Doel van een vraag Kandidaat die de stof beheerst geeft goede antwoord Kandidaat die de stof niet beheerst geeft foute antwoord

Fout-positieve en fout-negatieve respons Maar..... Kennis Score 1

Meest voorkomende foutenbronnen Fout positieve respons - langste alternatief - meest genuanceerde alternatief - onzin alternatieven - optie c is juiste alternatief - boerenlogica - tekstuele hints: altijd, uitsluitend, nooit, e.d - grammaticale hints

Meest voorkomende foutenbronnen Fout negatieve respons - 2-1 alternatieven - slecht gerichte lead-in - vage termen - slechte grammaticale aansluiting - te lange zinnen - (dubbele) ontkenningen

Tips bij het maken van vragen - gebruik een casus, richt de vraag op beslissingen - gebruik heldere lead in, richt vraag op één aspect - op basis van lead-in moet het antwoord al te geven zijn - antwoord kan niet gegeven worden zonder casus - gebruik fuikmethode: eerst onderwerp nader specificeren dan beslissing specificeren dan als open vraag formuleren dan als MC vraag formuleren

Tips bij het maken van vragen - lees literatuur over het maken van vragen - KISS principe - gebruik vragenmaak en/of review panels - maak regelmatig kleine beetjes - laat vragen door anderen bekijken en bekritiseren

Dank u voor uw aandacht