INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR 2011-2012 dinsdag 17 mei 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Groei van hof ter weide Informatie geven Vragen beantwoorden
Informatieavond 22 april 2013
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Informatie over opzet onderbouw
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Welkom op de ouderavond van klas 3
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
De nieuw te vormen tussenbouw. Jaargroep 5 en 6..
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
Het werken met portfolio
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Informatieavond onderbouw
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Informatieavond Groep 7-8
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Basisschool De Driesprong
Communicatie met ouders
Ouderavond Groepsorganisatie
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 22 februari 2012.
“Help mij het zelf te doen”
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Informatieavond Het Kompas Woensdag 15 april 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
Welkom Informatieavond groepsindeling schooljaar
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Informatieavond 7 juni verhuizing/verbouwing. Welkom Doel van de informatieavond Nieuw gebouw Organisatie verhuizing Schooltijden Terug in de nieuwe school.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Schooltijdenonderzoek
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Informatieavond 15 november 2017
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Presentatie Rode Bosbes
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011

Inhoud van de informatieavond Presentatie van de nieuwbouw I Ontwikkelingen op BS De Regenboog op korte en lange termijn - onderwijskundige ontwikkelingen - organisatorische ontwikkelingen - formatieve ontwikkelingen De groepsverdeling voor het schooljaar Presentatie van de nieuwbouw II

Onderwijskundige ontwikkelingen Verdere uitbouw van onze onderwijskundige visie: Motiverend leren oftewel ‘Leren in geuren en kleuren’. Kenmerken van deze manier van werken: Kinderen eigen autonomie geven Motivatie van kinderen optimaliseren Buiten de grenzen van de eigen groep werken Meerdere collega’s zorgen voor het wel en wee van een groep kinderen, zijn gezamenlijk verantwoordelijk en bekijken samen de didactische, pedagogische en organisatorische zaken Betekenisvol leren in praktijk brengen. Zo zijn bijvoorbeeld de wereldoriënterende vakken niet alleen doel op zich, maar staan ook in dienst van het aanleren van vaardigheden en toepassen van lezen, rekenen, techniek, begrijpend lezen enz.

Voordelen van deze manier van werken: Er ontstaat veel samenwerking tussen de leerkrachten Er wordt gebruik gemaakt van de extra kwaliteiten van de leerkrachten, waardoor de kwaliteit van de lessen toeneemt De mogelijkheden van het “begeleiden op maat”wordt groter doordat er meer collega’s zijn dan groepen *Instructie op maat *Eigen leerlijn volgen De ondersteuning in de groepen wordt vastgesteld op basis van het leerlingenaantal in een cluster en zwaarte van de groepen De kinddoelstellingen groeien steeds verder uit naar een eigen ontwikkelingsplan

Organisatorische ontwikkelingen We willen de onderwijskundige visie m.n. vorm geven binnen de clusters: - onderbouw (kleuters en groep 3) - middenbouw (groepen 4 en 5) - bovenbouw (groepen 6 t/m 8) Binnen deze clusters willen we: - met méér mensen verantwoordelijk zijn voor de leerlingen - dat er méér collega’s komen met ondersteunende taken Dat kan alleen als de basisgroepen groter worden! In de nieuwbouw is daarom rekening gehouden met: - grote groepslokalen (twee lokalen per leerjaar, vijf voor de kleuters) - mogelijkheden om met grote en kleinere groepen én in stilte te werken - werkpleinen waar kinderen kunnen leren door te doen

De basisgroep is de groep waar de kinderen hun vaste basis hebben: voor deze groep is één fulltime leerkracht of zijn twee parttime leerkrachten eindverantwoordelijk deze groep wordt altijd samengesteld binnen een cluster. Er wordt, zoals we altijd al doen, jaarlijks gekeken naar de meest optimale groepsverdeling. We proberen wel om gecombineerde basisgroepen te vermijden, m.u.v. van de onderbouw waar het werken met gecombineerde groepen 1 en 2 het uitgangspunt is de basisgroepen moeten qua samenstelling zoveel mogelijk in balans zijn

Formatieve ontwikkelingen Het leerlingenaantal vertoont momenteel een dalende lijn. De cijfers voor de locatie Hoevenbraak: De terugloop van het aantal leerlingen heeft uiteraard ook consequenties voor het aantal groepen dat samengesteld kan worden

De groepsverdeling voor het schooljaar  Gezien de onderwijskundige, organisatorische en formatieve ontwikkelingen gaan we volgend schooljaar met minder groepen werken  Deels gedwongen (terugloop van leerlingen) en deels eigen keuze (grote basisgroepen: maximaal twee groepen per leerjaar in de nieuwbouw)

Groepsverdeling locatie Hoevenbraak schooljaar De volgende groepen worden samengesteld: 4 kleutergroepen (starten met 22 leerlingen) 2 groepen 3 (60 leerlingen) 2 groepen 4 (64 leerlingen) 3 groepen 5 (70 leerlingen) 2 groepen 6 (63 leerlingen) 2 groepen 7 (54 leerlingen) 2 groepen 8 (45 leerlingen) Er komen dus meerdere grote basisgroepen, m.n. de groepen 3, 4 en 6. In deze groepen zal er echter tijdens grote delen van de dag met een extra leerkracht gewerkt worden, m.n. tijdens de ochtenden!

Consequenties van deze groepsverdeling Er komen twee groepen 4, samengesteld uit de huidige groepen 2-3, 3a en 3b Er komen twee groepen 6, samengesteld uit de huidige drie groepen 5 Er komen dit schooljaar nog drie groepen 5, in het schooljaar zullen dit twee groepen 6 worden Samenstelling van de groepen 3, 4 en 6 De ouders / verzorgers krijgen de mogelijkheid om drie namen door te geven van kinderen waarbij hun zoon of dochter graag in één groep wil zitten. Wij garanderen dat hij of zij dan in ieder geval bij minstens één van deze vriendjes of vriendinnetjes ingedeeld wordt en als het mogelijk is bij méér dan één!

Verdere afspraken groepsverdeling De brieven voor de ouders / verzorgers van de leerlingen van de groepen 2, 3 en 5 gaan z.s.m. met de kinderen mee naar huis Op vrijdag 17 juni zal de definitieve groepsverdeling bekendgemaakt worden. Ook de groepsleerkrachten zullen dan bekend zijn Ruimte voor vragen of opmerkingen

Presentatie nieuwbouw De informatieavond is gestart met de presentatie van het nieuwe gebouw (de buitenkant) Nu de binnenkant: de plattegrond van de begane grond en de 1 e verdieping Onderwijskundige uitgangspunten zijn al besproken Overige uitgangspunten: zoveel mogelijk functies in oude muziekschool: conciërge, administratie, directie, speelzaal, BSO en PSZ onderwijs in het nieuwe gebouw. Onderbouw op de begane grond, midden- en bovenbouw op de 1 e verdieping gymzaal in het gebouw, direct bereikbaar verbinding met de Vink: multifunctioneel gebruik van ruimtes

Midden- en bovenbouw

Verdere aandachtspunten Verhuizing van de Vlinder naar de hoofdlocatie Plaatsing van de noodlokalen bij de school Start van de bouw Organisatorische planningen tijdens de bouwperiode (o.a. buitenspelen, fietsenstalling) Projecten met de kinderen tijdens de bouw Oplevering nieuwbouw, verhuizing en opening