onderwijs en onderzoek in de verloskunde verloskundig onderzoek door verloskundigen 19 januari 2006 Gerard GM Essed en Marianne J Nieuwenhuijze
verloskundig onderzoek welk type onderzoek door vv ? hoe dit onderzoek vormgeven ?
verloskundig onderzoek welk type onderzoek door vv ? hoe dit onderzoek vormgeven ? waarom onderzoek door vv ? basisvoorwaarden voor onderzoek
H B O optimale verloskunde wo
academische gezondheidszorg geneeskunde authority based medicine
academische gezondheidszorg geneeskunde authority based medicine experience based medicine
academische gezondheidszorg geneeskunde authority based medicine experience based medicine evidence based medicine
academische gezondheidszorg geneeskunde tandheelkunde authority based medicine authority based dentistry experience based medicine experience based dentistry evidence based medicine evidence based dentistry
academische gezondheidszorg geneeskunde fysiotherapie authority based medicine authority based practice experience based medicine experience based practice evidence based medicine evidence based practice
academische gezondheidszorg geneeskunde verloskunde authority based medicine experience based medicine evidence based medicine
academische gezondheidszorg geneeskunde verloskunde authority based medicine authority based midwifery experience based medicine evidence based medicine
pre-academisch onderwijs in de verloskunde uitgave kweekschool voor vroedvrouwen te Heerlen curriculumjaar 1930 (blz. 13) wenken en raadgevingen voor haar, die in gezegende omstandigheden zijn
pre-academisch onderwijs in de verloskunde “Aanbeveling verdient het in de tweede helft der zwangerschap den buikwand te steunen door een buikband; men raadplege daarvoor den geneesheer, omdat de band goed passend moet zijn, om goede uitkomsten te geven”.
Ignaz Phillipp Semmelweis medical doctor midwife surgeon
wetenschappelijk onderzoek Kloosterman percentilen
wetenschappelijk onderzoek Huidekoper percentilen
wetenschappelijk onderwijs curriculum inhoud curriculum design
beheersing van de voortdurende stroom van relevante en irrelevante kennismanagement beheersing van de voortdurende stroom van relevante en irrelevante medische informatie
kennismanagement leren leren leren: stapelend leren onderzoekend leren leren afleren leren implementeren professionalisering student
wetenschappelijke vorming wetenschappelijke kennis gebruiken wetenschappelijk kennis voortbrengen
wetenschappelijk onderwijs curriculum design kennismanagement - wo-attitude kennis toepassen - voortbrengen gastonderzoek - projectleiding
wetenschappelijk onderzoek voor 2000 obstetrische pathologie REF oncologie gynaecologie
wetenschappelijk onderzoek na 2000 obstetrische pathologie fysiologische verloskunde REF oncologie gynaecologie
verloskundig wetenschapsdomein medisch domein verloskundig domein fysiologische verloskunde
verloskundig wetenschapsdomein sociologie medisch domein farmacologie pathologie lactatiekunde organisatiekunde GVO fysiologische verloskunde genetica recht en ethiek seksuologie psychologie neonatologie gynaecologie
onderzoeksrichtingen verloskundig domein
onderzoeksrichtingen verloskundig domein fundamenteel onderzoek naar de fysiologie van het normale reproductieproces
onderzoeksrichtingen verloskundig domein fundamenteel onderzoek naar de fysiologie van het normale reproductieproces betrouwbaarheid en validiteit van het verloskundig handelen
onderzoeksrichtingen verloskundig domein fundamenteel onderzoek naar de fysiologie van het normale reproductieproces betrouwbaarheid en validiteit van het verloskundig handelen begeleiding van de vrouw en haar partner
onderzoeksrichtingen verloskundig domein fundamenteel onderzoek naar de fysiologie van het normale reproductieproces betrouwbaarheid en validiteit van het verloskundig handelen begeleiding van de vrouw en haar partner gezondheidsbevordering en preventie
onderzoeksrichtingen verloskundig domein fundamenteel onderzoek naar de fysiologie van het normale reproductieproces betrouwbaarheid en validiteit van het verloskundig handelen begeleiding van de vrouw en haar partner gezondheidsbevordering en preventie organisatie van de verloskundige zorg
beroepsprofiel functioneren in complex situaties zelfstandige beslissingbevoegdheid Evidence Based Practice initiëren en participeren in onderzoek Beroepsprofiel vraagt om verloskundige onderzoekers
onderwijs en onderzoek ontwikkelen EBP attitude toekomstige onderzoekers
optimale medische zorg een wetenschappelijke stelling optimale medische zorg door verloskundigen vereist een wetenschappelijke (WO bachelor/master) beroepsopleiding
academische verloskunde geneeskunde verloskunde authority based medicine authority based midwifery experience based medicine experience based midwifery evidence based medicine evidence based midwifery
H B O wo optimale verloskunde