Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Taghon Geert 2011.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Positieve psychologie
Workshop Relationele en seksuele vorming
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Autismespectrumstoornissen
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Een eigen persoonlijkheid
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
ASS in de levensloop: onderzoek
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Kinderen en hun sociale talenten
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Emotionele ontwikkeling kinderen & jongeren
Kinderen en hun sociale talenten
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Emotie komt voor verstand. emotionele beleving van medewerkers Andreas Jansen Emotie en bedrijf.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Expressie van emoties bij autisme
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kwaliteit van de hulpverlening
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Doelen behalen met activiteiten
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Doelen behalen met activiteiten
Dove en slechthorende kinderen
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Dansen en springen in de interactie
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Omgaan met schaamte, emoties en onbegrip. In gesprek gaan met elkaar……
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Stress in the mother- infant dyad.
Diersoortverdieping Hond
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie Dr. Carolien Rieffe Maartje Kouwenberg, MA MSc NSDSK (Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind) Drs. Karin Wiefferink

Emoties zijn belangrijk communicatie middel

Hoe? Emoties hebben sterke communicatieve functie, maar hoe werkt het? Functie: Doel om relatie met omgeving te veranderen of te handhaven (Frijda, 1986)

Bijvoorbeeld: Liefde: versterkt relatie met ander Jaloezie: bescherming van “het mijne” Schaamte: gefaald als persoon, in context van sociale normen en waarden Trots: bekrachtigt gedrag dat positief wordt gewaardeerd in sociale context

Waarom emotioneel competent? Problemen in het emotioneel functioneren hangen samen met allerlei vormen van: Psychopathologie (vb: agressie, angst, depressie) Sociale problemen Academische problemen

Wat moeten kinderen leren om emotioneel competent te zijn? Herkennen emoties in nonverbale communicatie Identificatie van de eigen emoties Omgaan met negatieve emoties (coping) Inzicht in oorzaken van emoties van anderen Expressie / communicatie van emoties Empathisch vermogen

Twee constructen vorige slide zullen nader worden toegelicht: 1. Coping 2. Theory of Mind (inzicht in emoties anderen)

1. Coping… de huidige emotie theorie:  er staat een ‘belang’ op het spel  Verandering in “action readiness”: doel om relatie met omgeving te veranderen of te behouden (Frijda, 1986)

Kunnen we emoties controleren? 1. Primary appraisal: is dit een prettige of onprettige situatie? 2. Secondary appraisal: wat zijn mijn opties…?

“Wat kun je doen om je beter te voelen als je een probleem hebt, of vervelende situatie meemaakt?” Dove kinderen minder vaak: - probleem oplossende strategieën (ongeacht controleerbaarheid van situatie), én - minder mentale strategieën

2. Theory of Mind: Oorzaken emoties van anderen 1. Situationeel: koppeling situatie - emotie 2. Mentalistisch: koppeling subjectieve beleving - emotie

Oorzaken emoties: mentalistisch Twee mentale constructen centraal bij onstaan emoties: - Wat je wilt: DESIRES - Wat je denkt: BELIEFS

Voorspellen emoties van anderen Dove kinderen (gemiddeld 10 jaar): Voorspellen DESIRES: geen probleem Voorspellen BELIEFS: achterstand

En nu? Vanaf 2009.. …longitudinaal onderzoek naar kinderen met een gehoorverlies (minimaal 40 dB) om méér te weten te komen over het emotioneel & sociaal functioneren, en de ontwikkeling van psychopathologie

Opzet van het onderzoek Longitudinaal: 4 metingen in 2 jaar PP (9 tót 15 jaar = leeftijd aanvang onderzoek): Doof / Slechthorend Zich normaal ontwikkelend Informanten: Kinderen zelf Ouder(s) / verzorger(s) Methodologie

Wat meten we.. Emotie kennis en regulatie (vb: Coping*) Theory of Mind Sociale maten Psychopathologie (vb: Depressieve symptomen) Kind functioneren Achtergrondvariabelen * = omgaan met negatieve / vervelende situaties 16

Aandachtspunten Doof / SH Aantal punten om rekening mee te houden tijdens testen van kinderen met een gehoorverlies, o.a.: Welke taal? NGT, NmG, NL? Achterstand in taal- & leesontwikkeling Geen geluid Zoveel mogelijk non-verbaal

www.kindenemotie.nl