Start de voorstelling en klik dan in deze ster

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Advertisements

Meten met de multimeter
Transport en Infrastructuur
Naar de Verenigde Staten ‘el otro lado’
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Mexico - vs.
De wisselschakeling..
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Hst 3: Naar de Verenigde Staten: ‘el otro lado’
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
6.4 Wat voor werkloosheid? Hoe ontstaat werkloosheid?
Beeldvorming (inleiding)
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
De grens tussen Mexico en de VS
Demografie: transitie en migratie VWO
§3.2 – De huidige migranten
Migratiegeschiedenis
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
Multicultureel Amerika
Multicultureel Amerika
Multicultureel Amerika
Beeldvorming (inleiding)
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Hst 1: Het klimaatsysteem
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Hst 3: Naar de Verenigde Staten: ‘el otro lado’ Diversiteit alom!
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Verstedelijking en bevolkingsspreiding
Hoe ontstaat bevolkingsontwikkeling?
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 10 t/m 12
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Methodisch werken Kun jij het werken en evalueren zo neer leggen dat er een rij van afwisselend werken en evalueren ontstaat? Spelregels zijn: Maximaal.
Afstand speelt geen rol meer?
Mexico & VS Een grens tussen … & ….
Begrippen in verband met het levenseinde.
Een wereld van verschil
de tijd van burgers en stoommachines
Een wereld van verschil
Migratie BB nr.117 Nr.118 Nr.119 Nr.120.
Mexico - VS GO north, young mexican.
Een wereld van verschil
2C Vrijdag 20feb2015 2C en 2B Dinsdag 03maa2015
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Migratie in de moderne tijd ( ) Hoofdstuk 5.
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
De Grote Bosatlas 54e editie
Globalisering en migratie
Migratie.
Migratiegeschiedenis.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Grote Bosatlas (53e druk)
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
A H1 Samenhang & verscheidenheid P4 Globalisering & migratie
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Blok 1 Landen rond de middellandse Zee
Semantisatieverhaal: Mijn zus is op vakantie geweest naar Mexico en heeft iets heel bijzonders meegemaakt. Mexico is een land met veel bebouwing, dat zijn.
Migratie en Grensverkeer
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Semantisatieverhaal: Mijn zus is op vakantie geweest naar Mexico en heeft iets heel bijzonders meegemaakt. Mexico is een land met veel bebouwing, dat zijn.
Transcript van de presentatie:

Start de voorstelling en klik dan in deze ster Paragraaf 3.1 Migratiegeschiedenis. Volg de instructies in de dia’s Er zijn 2 Deelvragen ! Klik in een item voor meer info. Je komt steeds weer in deze dia terug. Welke fasen kenmerken de arbeidsmigratie tussen Mexico en de VS? Wat zijn voor ELKE periode de push- en pullfactoren?

Welke vier fasen zijn er? Klik verder ! 1-Rond 1880 2-Rond W.O. I 3-Rond W.O. II (‘Bracero’) 4-Heden Terug naar dia 1 naar de vorige dia

1-Deze cirkeldiagrammenzijn eigenlijk een slecht voorbeeld. Waarom? 2-Uit welk land kwamen in 1960 de meeste immigranten? 3-En in 1980? 4-Beschrijf de veranderingen in het aandeel van Mexico. 1-Uit welke deelstaat vertrekken de meeste Mexicanen? 1-Wat is de exacte betekenis van de kleur rood in de staat X? 2-Het verband tussen het aantal Mexicaanse immigranten in de VS en de afstand tot de grens wordt ook wel aangeduid met de term ‘Afstandsverval’. Beschrijf het bedoelde verband.

De interactietheorie van Ullman: (WB blz 49) Verklaart verplaatsing van mensen (migratie) en de verplaatsing van goederen m.b.v. de begrippen: -Complementariteit = aanvullend zijn…. Het ene gebied heeft een bepaald kenmerk wel , dat het andere gebied niet heeft  uitwisseling. -Transferability = verplaatsbaarheid. Interactie / verplaatsing tussen 2 gebieden is niet altijd even eenvoudig. (kosten, vervoermiddelen, infrastructuur, grenzen, ???) -Intervening opportunity = tussen liggende mogelijkheid. Een mogelijke verplaatsing tussen A en C komt niet tot stand, omdat plaats B ook complementair (en dichterbij) blijkt te zijn, of omdat er problemen zijn met de verplaatsbaarheid. (dan is het meer een ‘tussenliggende hindernis’.

‘Bracero-programma’= Devaluatie = pushfactor = pullfactor = Link vanuit je dia’s begrippen door naar de begrippenlijst ! Afstandsverval = het afnemen van de intensiteit van een verschijnsel als de afstand toeneemt. Migratie = je woonplaats (gemeente) verlaten om je ‘permanent’ ergens anders te vestigen. Emigratie = Immigratie = ‘Bracero-programma’= Devaluatie = pushfactor = pullfactor = informele sector = kettingmigratie =