Fietsbalans®-2 Wassenaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009.
Verkeersveiligheid Buitenveldert
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
De fiets in Roermond Inleiding door Ing Geert Rutten Coördinator verkeer en vervoer Afdeling Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Roermond.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Fietsberaad en het hoger onderwijs.  Kennisbank  Voorbeeldenbank  Fietsverkeer  Onderzoeken.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Gezonde leefomgeving Hoe wordt de wijk een gezonde leefomgeving in een krachtige stad?
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Focus op de fietsende forens Fiets in de Versnelling10 november 2010.
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Wielwijk Fietst!. Aanleiding Europees project gericht op verbetering van de mobiliteit. Keuze voor Wielwijk.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Fietsbalans. Fiets op de politieke agenda Hoe krijg je fietsbeleid hoger op de gemeentelijke politieke agenda? Hoe verwerf je politieke steun voor ambitieus.
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Fietsdiefstal Waarom Fietsersbond Cijfers Aanpak politie Aanpak gemeente Initiatieven door Fietsersbond.
DOP BOSKAMP Verkeersveiligheid!!. Knelpunten Eikelhofweg kruising Weth. Boerkampweg. Koekoeksweg kruising Dahliastraat. Koekoeksweg kruising Boskamp.
Pieter Arends 27 november 2013 Aanpak Veilig Fietsen Gemeente ALMELO.
Welkom Tymon de Weger, voorzitter Fietsberaad. Fietsparkeren = actueel P = voorwaarde voor elke fietsverplaatsing Positieve ontwikkeling met ‘uitdagingen’
Koos Louwerse, Govert de With
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Succesvol fietsparkeerbeleid
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
1 Fietsen met voorrang Vierjarenprogramma fiets Haaglanden Dick de Korte.
Locatie Dijkveldpad in Assen naar bushalte lijn meter lopen (6 min.) naar station assen 3.2 km met de auto 7min. en 2.7 km lopen (33min.)
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Verkeersveilige Schoolomgeving
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Case “samenwerken met partners”: scooteroverlast Amsterdam
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Het fietsende schoolkind
Uit presentatie Jan Bijlsma voor Leiden: 1. Volgen gemeentebeleid 2 Uit presentatie Jan Bijlsma voor Leiden:   1. Volgen gemeentebeleid 2. Zelfgekozen.
De Fietsersbond op weg naar 2015
De kracht van de Fietsersbond
Transcript van de presentatie:

Fietsbalans®-2 Wassenaar presentatie: Piet van der Linden Landelijk bureau, beleidsadviseur, projectleider 030 - 291 81 67

Profiel Fietsersbond Sinds 1975 35.000 leden 150 lokale afdelingen, 1500 actieve vrijwilligers 45 professionals landelijk bureau in Utrecht: - onderzoek - lobby - ondersteuning lokale afdelingen - consumentenvoorlichting - digitale fietsrouteplanners - opleiding fietsdocenten - promotie 2

In 2010 meerjarige campagnes gestart van NISB en Fietsersbond

Fietsbalans® globaal oordeel over fietsklimaat vanaf 2000 in 140 gemeenten (waaronder de G27) in 40 gemeenten Fietsbalans-1 én 2

Hoog bezoek aan Fietsbalans®-2 Pieter van Geel als VROM-staatssecr. Carla Peijs als V&W-minister Wat zou u hier nu aan kunnen doen: De verkeersstructuur moet zo worden aangepast dat fietsers de kortste en snelste verbindingen krijgen. Door de omrijdfactor te verkleinen kan worden bereikt dat fietsers in veel kortere tijd op hun bestemming komen. Dit gaat prima samen met een beleid gericht op een verbetering van de veiligheid, de aantrekkelijkheid en de leefbaarheid: autoverbindingen binnen de gemeente dienen zoveel mogelijk buitenom te gaan, terwijl fietsers rechtstreekse verbindingen aangeboden krijgen. Beperking van de parkeermogelijkheden in de binnenstad, concentratie van parkeren buiten de binnenstad en beprijzen van parkerenbijbelangrijke bestemmingen (winkel, station, theater, enz.) zijn effectieve maatregelen om er voor te zorgen dat de fiets de meest praktische keuze is voor een verplaatsing binnen de stad. Jet Bussemaker als VWS-staatssecr.

Ontwikkeling fietsgebruik Aandeel fiets op korte afstand groeit Steeds meer typen tweewielers op fietspaden en –stroken (elektrische fietsen, bakfietsen, ‘snorscooters’, scootmobielen, e.d.) Groeiend aandeel minder vaardige fietsers door vergrijzing (minder vaardig én hogere snelheid) Jeugd steeds later zelfstandig op de fiets: (binnen 30 jaar van 6- naar ruim 9-jarige leeftijd) Verkeersveiligheid voor fietsers verbetert laatste jaren niet meer; zelfs lichte stijging door toename ziekenhuisgewonden Deze ontwikkelingen vragen om infra-aanpassingen, zowel op dimensioneringsniveau (breedte fietspaden e.d.) als op netwerkniveau

Vervoerswijzekeuze tot 7,5 km. Wassenaar groei van fietsgebruik is mogelijk! Waarom zou u dat eigenlijk moeten willen, een verbetering van het fietsklimaat? Welnu, ik laat u dit overzicht zien hoe de mensen in zich in de grote steden verplaatsen op afstanden tot 7,5 km. Voor de fiets kan in ieder geval de conclusie worden getrokken dat deze een essentiële bijdrage levert aan de bereikbaarheid in elke gemeente. Want, stel dat op een dag iedereen de fiets thuis laat staan ... In Wassenaar 69% van alle verplaatsingen en 59% van alle autoritten is korter dan 7,5 km.

Fietsbalansscore Wassenaar

Mening fietsers in Wassenaar Uit ander onderzoek: angst voor fiets-diefstal vaak reden om op korte afstand toch de auto te nemen

Fietsparkeren in Wassenaar (1) Concurrentiepositie heeft grootste invloed op fietsgebruik. Parkeertarieven 2/3 van gemiddelde, 55% rittem wint fiets Angst voor fietsdiefstal en vandalisme; fietsparkere zowel kwantitatief (behalve scholen) als kwalitatief (behalve OV) Verkeersveiligheid: 55% van kruisende wegen 50 km/u (=175!), op ¼ van de 50 km.wegen geen fietsvoorziening, op 16% van deze wegen rechts parkeervakken.

Fietsparkeren in Wassenaar (2) Nodig: 1) differentiatie zowel in reksoorten als in ruimtelijke oplossingen 2) publieks-voorlichting over gebruik aanbind-mogelijkheid van rek  Concurrentiepositie heeft grootste invloed op fietsgebruik. Parkeertarieven 2/3 van gemiddelde, 55% rittem wint fiets Angst voor fietsdiefstal en vandalisme; fietsparkere zowel kwantitatief (behalve scholen) als kwalitatief (behalve OV) Verkeersveiligheid: 55% van kruisende wegen 50 km/u (=175!), op ¼ van de 50 km.wegen geen fietsvoorziening, op 16% van deze wegen rechts parkeervakken.

Concurrentiepositie fiets tov. auto Uit Fietsbalans-onderzoek: hoe hoger de autoparkeertarieven, hoe hoger het fietsgebruik

In lokale gezondheidnota ‘09-’12 terugdringen overgewicht stimulering ‘verplaatsen op eigen kracht’ in actieplan? Luchtkwaliteit in Wassenaar hogere blootstelling fietser tov. automobilist, vooral bij kruising Rijksstraatweg- Papeweg Geen koppeling met fietsen stimuleren

Conclusie Wassenaar is op goede ‘fietsweg’ Fietsroutes nog niet geschikt genoeg voor kinderen en ouderen Meer aandacht nodig voor fietsparkeren, ook buiten het centrum Wegdekkwaliteit, concurrentiepositie én fietsgebruik kan beter

Aanbevelingen in Wassenaar (1) Ontvlechting hoofdfiets- en autoroutes: Hoofdfietsroutes door rustige straten (fietsstraten) Verbind twee fietstraten aan elkaar dmv. aparte fietsoversteken over 50km-wegen tússen de drukke kruispunten in. Verbeter concurrentiepositie fiets tov. auto: Invoering betaald autoparkeren Meer ruimte op routes naar kernwinkelgebied Meer rotondes (met fietsers in voorrang) en ongelijkvloerse kruisingen

Voorbeeld inrichting fietstraat

Aanbevelingen in Wassenaar (2) Verbetering fietsparkeervoorzieningen: binnen centrum kwantitatief, erbuiten kwalitatief Leg hoofdfietsnetwerk mét kwaliteitseisen vast Asfalteringsprogramma (in centrum: met gestanst klinkerpatroon!) Blijvend aandacht voor fietsdiefstal, ook in regioverband Verbeter fietroute Wassenaar – Voorschoten station Neem concrete doelstellingen op in begrotings- en verantwoordingscyclus

Asfalt met gestanst klinkerpatroon

Aanbevelingen in Wassenaar (3) Voor bereiken doelstellingen op gebied van gezondheid (bewegen/overgewicht), milieu (luchtkwaliteit) en verkeer (bereikbaarheid): Stem af en verbreed (facetbeleid) Gezamenlijke projecten Fietsvaardigheidstrainingen voor ouderen, scholieren en allochtonen Voorlichting en fietspromotie ’Fijn dat u fietst!’ Informeer mensen over voor hen belangrijke veilige fietsroutes en fietsparkeerplekken Gebruik fietsvriendelijk werkgeverschap als voorbeeldfunctie