7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs Matt Poelmans, directeur
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen2 Agenda Wie zijn wij? Wat is de BurgerServiceCode? Wat kunt u ermee?
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen3 Het geweten van de e-overheid Onafhankelijk: minister betaalt, forum bepaalt Stimuleert e-overheid vanuit burgerperspectief Inventariseert burgerwensen, adviseert overheden, evalueert voortgang
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen4 Andere Overheid / e-overheid Andere = klantgerichte overheid Basisinfrastructuur e-overheid (toegang, basisregisters, identificatie, uitwisseling) Normen & standaarden
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen5 BurgerServiceCode Stelsel van 10 kwaliteitsnormen Maakt e-overheid tastbaar Ontwerpeis en beoordelingsmaatstaf Hulpmiddel voor burger en overheid
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen6 1.Keuzevrijheid contactkanaal 2.Vindbare overheidsproducten 3.Begrijpelijke voorzieningen 4.Persoonlijke informatieservice 5.Gemakkelijke dienstverlening 6.Transparante werkwijzen 7.Digitale betrouwbaarheid 8.Ontvankelijk bestuur 9.Verantwoordelijk beheer 10.Actieve betrokkenheid 10 geboden voor de e-overheid
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen7 1. Keuzevrijheid contactkanaal Als burger kan ik zelf kiezen op welke manier ik zaken doe met de overheid. De overheid zorgt dat alle contactkanalen beschikbaar zijn (bezoek, brief, telefoon, , internet, sms).
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen8 2. Vindbare producten Als burger weet ik waar ik terecht kan voor overheids- informatie en -diensten. De overheid stuurt mij niet van het kastje naar de muur en treedt op als één concern.
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen9 6. Transparante werkwijzen Als burger kan ik gemakkelijk te weten komen hoe de overheid werkt. De overheid houdt mij op de hoogte van het verloop van de procedures waarbij ik ben betrokken.
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen10 7. Digitale betrouwbaarheid Als burger kan ik erop aan dat de overheid haar digitale zaken op orde heeft. De overheid garandeert vertrouwelijkheid van gegevens, veilig digitaal contact en zorgvuldige elektronische archivering.
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen11 Strategie : ontwikkeling (ontwerp en aanpassing) 2006: draagvlak (promotie en experimenten) 2007: invoering (vaststelling en borging) Pas toe of leg uit
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen12 Relatie met kwaliteitshandvesten Kwaliteitshandvesten: servicenormen met concrete toezegging en sanctie BurgerServiceCode: ondersteunt strategische beleidsbepaling (bijv. EGEM i-Teams) Concrete checklist
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen13 Wat betekent het voor u? Nationale standaard (de burger weet wat hij kan verwachten, de overheid wat haar te doen staat) Bestuursakkoord overhedenoverleg april 2006 Gemeentelijke dienstverlening via “Antwoord” Toepassen in eigen organisatie
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen14 Drs Matt Poelmans ICTU Schrijven: Postbus AA Den Haag Bezoeken: Wilhelmina van Pruisenweg AN Den Haag Bellen: Faxen: Mailen: Surfen: