De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De rol van de burger in de ICT keten Presentatie tijdens BB Debat Eenheid in 3D “Digitaal ontschotten in de gemeente” Dieneke schouten Starten met ‘grap’

Verwante presentaties


Presentatie over: "De rol van de burger in de ICT keten Presentatie tijdens BB Debat Eenheid in 3D “Digitaal ontschotten in de gemeente” Dieneke schouten Starten met ‘grap’"— Transcript van de presentatie:

1 De rol van de burger in de ICT keten Presentatie tijdens BB Debat Eenheid in 3D “Digitaal ontschotten in de gemeente” Dieneke schouten Starten met ‘grap’ over kwartier minder dan Theo en Hans, gaat ten koste van het reclameblok. Kernvraag presentatie in aankondiging “Wat is de rol van de burger zelf in de processen?. Hoe kan de rol van de burger worden vertaald in de processen die de gemeente hanteert?” Kern van de presentatie: Noodzakelijk om burger meer en meer zelf in het proces te laten doen: Behoefte van de burger zelf (regelt alle zaken meer en meer digitaal) Benutten zelfredzaamheid van de burger Vanuit efficiency-overwegingen (bezuinigingen, terugtredende overheid) Toenemende vergrijzing ambtenarenkorps (toenemend gebrek aan capacititiet en kwaliteit) Vraag die opdoemt met toenemende mogelijkheden geautomatiseerde ondersteuning wat er straks van de gemeente overblijft?

2 De ambitie Mei 2013 ambitie Kabinet “Volledig digitale overheid in 2017”

3 Wat ging vooraf? 1998 Minister Roger van Boxtel Actieplan Elektronische Overheid Webwijzer Award In 2002 minimaal een kwart van de overheidsdienstverlening digitaal Monitor Overheid.nl 2005 VNG Commissie Gemeentelijke Dienstverlening Uiterlijk % eerste contact burger direct afgehandeld 2011 i-NUP Overheidsbrede implementatieagenda voor dienstverlening en e-Overheid Februari 2015 Presentatie Digiprogramma door ‘Digicommissaris’ 2001 Stichting ICTU ”een beter presterende overheid door verbetering van digitale processen” 2007 (VDP, VNG en ICTU)” 2008 Kabinet “Actieprogramma Dienstverlening en e-overheid Nationaal Uitvoeringsprogramma betere Dienstverlening en e-Overheid (NUP) Mei 2014 Aanstelling Nationaal Commissaris Digitale Overheid 17 jaar digitale dienstverlening binnen/vanuit de Nederlandse overheid Niet opsommen of voorlezen, maar aangeven dat we met zijn allen al een tijdje bezig zijn. i-NUP is per beeindigd Digicommissaris is Bas Eenhoorn TITLE PRESENTATION December 25, 2018

4 De behoefte van de burger?
Volgende dia’s Noodzakelijkheid om burger zelf meer in het proces te laten doen De burger regelt zijn zaken digitaal en verwacht dit ook van de overheid, die wil dus zelf meer doen Nadruk vanuit de 3D’s op zelfredzaamheid van de burger

5 Generation XYZ Huidige generatie wellicht nog behoefte aan face-to-face, maar Generation XYZ? Noodzaak aandacht overheid voor mobile en social media

6 Noodzaak efficiënter werken
Voortdurende bezuinigingen op uitgaven overheid (o.a. voorzieningen), maar ook op uitvoeringskosten. Noodzaak op andere manier te gaan werken, meer te automatiseren en burger zelf in te schakelen (de burger aan de knoppen)

7 Vergrijzing ambtenaren
Toenemende vergrijzing ambtenaren, noodzaak werk te automatiseren en aan burger over te dragen.

8 Toepassing binnen het sociaal domein
E-Dienstverlening sociaal domein Centric : Koppelvlakken: Starten werkproces en terugkoppeling status Voorinvulling formulieren Tonen uitkeringsspecificatie en jaaropgave Mutaties en periodieke verklaringen ….. Complete oplossingen Snelbalie Burgerportaal “Mijn Overzicht, Mijn Regie, Mijn Inkomen” Centric biedt complete oplossingen voor e-dienstverlening binnen sociale domein, maar ontsluit haar systemen t.b.v. e-dienstverlening ook via koppelvlakken. Koppelvlakken zoveel mogelijk gebaseerd op standaarden (linkje naar presentatie Hans) Verschillende mogelijkheden al langer beschikbaar. Op de sheet aantal voorbeelden. Snelbalie Bijzondere Bijstand draait inmiddels ook al weer paar jaar (volledig digitaal door burger zonder tussenkomst ambtenaar) Nu bezig met: Burgerportaal “Mijn overzicht, Mijn regie, Mijn Inkomen” cocreatie met Alphen a.d. Rijn. Snelbalie Levensonderhoud (pilot samen met Schagen/Kop van Noord-Holland en Almere; productiegereed)

9 Wordt dit de nieuwe ambtenaar?
Wat betekent dit voor de rol van de ambtenaar?

10 Paspoort uit de muur? Tijdens congres Burgerzaken 2.0 in 2010 gaf Marcel Bullinga aan dat ambtenaren niet langer verstrekkers van paspoorten zullen zijn, maar handelaren in identiteiten die je als Febo-kroketten uit de muur kunt trekken. Leuk als link naar de presentatie van Marcel na het debat.

11 Wat betekent dit voor de gemeente?
Focus op specifieke taken die niet geautomatiseerd kunnen worden Regierol en inkoop

12 afsluiting


Download ppt "De rol van de burger in de ICT keten Presentatie tijdens BB Debat Eenheid in 3D “Digitaal ontschotten in de gemeente” Dieneke schouten Starten met ‘grap’"

Verwante presentaties


Ads door Google