Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

Leer de namen van de noten 1
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
H4: Begrijpen van de markt
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
Leer de namen van de noten 2
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Het verwerken van onderzoeksgegevens
PO Aërosolen en vuile lucht
door Thom Beuker WELKOM
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Onzekerheidsreductie
Verandering & Weerstand
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Voorspellende analyse
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
De 10 wegen en moderne marktbenadering
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
Presentatie voor CEPHIR
Al doende leren training docenten
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Soorten en typen onderzoek
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Management Accounting Management Control
Baarde en de goede Hoofdstuk 3: Onderzoekstype
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Methoden van Onderzoek A Prof. dr. P. Scheepers
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Onderzoeksvaardigheden 3
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model Onderzoeksvormen O&S Hebo4 1-1

Onderzoek en probleem verhelderen probleem werkt een actie? Gesteld probleem verhelderen probleem werkt een actie? Actie Gewenste situatie wensen en verwachtingen O&S Hebo4 1-2

Fasen van onderzoek Onderzoeksplan Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling veldwerk Data-analyse bureauwerk Verslaglegging O&S Hebo4 1-3

Onderzoeksplan Probleem of onderwerp Doel- en vraagstelling Onderzoekstype en -ontwerp Eenheden en eigenschappen Dataverzameling en -analyse Tijdpad en kosten O&S Hebo4 1-4

Probleemstelling Omschrijving probleem of onderwerp Doelstelling (extern doel) Welk nut dient onderzoek? Vraagstelling (intern doel) Welke info-vraag wordt beantwoord? O&S Hebo4 1-5

Doelstelling Theoretische relevantie (oorzaken) Praktische relevantie (oplossingen) Formulering van relevantie Relevant voor wie? Hoe worden uitkomsten gebruikt? O&S Hebo4 1-6

Ethisch aanvaardbaar Vrijwillige medewerking Geen valse voorstelling van zaken Anonieme verwerking Geen nadeel voor respondent Onderzoek eerlijk en objectief Geheimhouding O&S Hebo4 1-7

Vraagstelling Beschrijven Vergelijken Evalueren Verklaren of voorspellen Voorschrijven O&S Hebo4 1-8

Conceptueel model NtG O&S Hebo4 1-9 Effectvariabelen Actiepunten gevolgen veiligheids - gevoel voorkomen optreden signalering pakkans internali sering dader situatie aantrekkelijk- heid - operationele communicatie - gericht toezicht - PR-materiaal - herdenking - bereikbaarheid - nachtverlichting - gastheerschap - huis- en gedragsregels - portiers- opleiding Effectvariabelen Actiepunten O&S Hebo4 1-9

Onderzoekstype Beschrijvend Explorerend Toetsend O&S Hebo4 1-10

Onderzoeksontwerp Experiment Survey Veldonderzoek Bestaande gegevens O&S Hebo4 1-11

Experimenten Standaard experiment Quasi-experiment O&S Hebo4 1-12 X t Experimentele groep Controle Standaard experiment X t 1 2 O Experimentele groep Controle Quasi-experiment O&S Hebo4 1-12

Pre-experimenten Eén groep; na Eén groep; voor-na Twee groepen; na 1 2 O Experimentele groep Eén groep; na X t 1 2 O Experimentele groep Eén groep; voor-na X t 1 2 O Experimentele groep Controle Twee groepen; na O&S Hebo4 1-13

Evaluatie en causaliteit Interne en externe validiteit Drie voorwaarden voor causaliteit Er is een verband of verschil Er is geen alternatieve verklaring Onafhankelijke gaat in tijd vooraf aan afhankelijke variabele O&S Hebo4 1-14

Modus operandi Welke alternatieve factoren? Treden deze op? Karakteristieke causale paden Welke paden gaan op? O&S Hebo4 1-15

Survey Eén-moment opname Meer momenten panelonderzoek replicatie- of trendonderzoek Intensief onderzoek Retro- en prospectief onderzoek O&S Hebo4 1-16

Historische reeksen Gegevens uit registraties Gegevens uit trendonderzoeken O&S Hebo4 1-17

Factoren die reeks beïnvloeden Seizoenbewegingen Conjunctuurbewegingen Toevallige afwijking (eenmalige gebeurtenis) Trend O&S Hebo4 1-18

Asielzoekers I Figuur 2: Aantal asielzoekers per kwartaal vanaf 1/1 1998 Bron: CBS-Statline O&S Hebo4 1-19

Asielzoekers II Figuur 2: Aantal asielzoekers per kwartaal vanaf 1/1 1998 Bron: CBS-Statline Trendlijn op basis van 4-kwartaals gemiddelde O&S Hebo4 1-20