Competentiegericht opleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Reflectievaardigheden en instrumenten
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Een regionaal team een taak
De Huisartsopleiding in Nederland
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Preventief Verzuimmanagement
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Maken van een stagebeschrijving
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
SETQ Systematic Evaluation Teaching Qualities
Begeleiden van het B-leerproces
Professionaliteitsontwikkeling
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
MVO en public relations
Een regionaal team een taak
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Ethische vragen: hoe gaat de BOSK daar mee om? Klazien Bron Jan Franssen.
Over de schotten heen kijken!
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Welkom bij Maastricht University.
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
REFLECTIE OP EIGEN HANDELEN PRESENTATIE GEZONDHEIDSKUNDE Gezondheidszorg technologie Periode 2.3 Roel Geerts Studentennr
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Peerassessment HAO’s Ervaringen Twente 2013.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Bachelor Medische Hulpverlening
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Sleutel aan je kernboodschap Sleutelboodschap: jou loper, je deelnemers kennis!
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
De praktijk van het bekwaamverklaren
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Samen naar een individueel opleidingsplan
Opleiden in algemene competenties
Resultaatgericht Samenwerken
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
MEE maakt meedoen mogelijk
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Ethiek in de branche social work
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht opleiden Maatwerk in mensenwerk Jan Willem de Groot

Modernisering Medisch Specialistische Opleidingen 2

MEDISCH HANDELEN (EN KENNIS) Competenties MEDISCH HANDELEN (EN KENNIS) COMMUNICEREN PROFESSIONALITEIT WETENSCHAPPER SAMENWERKEN ORGANISATIE REFLECTEREN MAATSCHAPPELIJK HANDELEN= bevorderen van gezondheid

Reflectie

Praktijkprobleem Begin aandachtsgebied Geen “vrijheid” van handelen Alles moest onder supervisie Extra werk Geen plezier in het werk

Praktijkprobleem Besproken met staflid Medisch-inhoudelijk goed Houding tijdens o.a. grote visite Informeel, kort door de bocht

Actie “Serieuzer” formuleren Voortgangsgesprek: 360° feedback KPB met specifieke vraagstelling: “Let op mijn communicatie tijdens visite” Voortgangsgesprek: 360° feedback Jonge staf Moeilijk superviseren

Stage-onafhankelijke leerdoelen Nagelopen waar ik specifiek feedback op wilde Leermiddel en toetsvorm zelf kiezen Daar van te voren met opleider over gesproken Specifieke KPB plus toetsmoment aangegeven

Voorbeeld De AIOS participeert in de organisatie van de gezondheidszorg door deel te nemen aan overleg, werkgroepen enz. gericht op het verbeteren van de werkorganisatie en samenwerking met anderen Multidisciplinaire tumorwerkgroepen zelf doen

Voorbeeld De AIOS beschikt over kennis van ethische en medisch maatschappelijke aspecten van onderzoek. BROK-cursus

Competentiegericht opleiden Vraagt aanpassing van AIOS en opleiders Regie ligt bij AIOS