Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer Vakbekwaam worden èn blijven…. Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Onderwerpen Besluit Kwaliteit Brandweerpersoneel Levenslang leren Functiegericht opleiden Verschillen tussen oud en nieuw Rendement van het nieuwe leren Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 2 -
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Besluit Kwaliteit Brandweerpersoneel Nieuw functiehuis (31 functies, inclusief COO) Van ranggericht naar functiegericht denken Vakbekwaamheidseisen per functie Onderscheid tussen warm en koud Basisfuncties en specialisaties Vakbekwaam worden èn blijven Kwalificatiedossier als norm èn instrument Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 3 -
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Levenslang leren Kenmerken: selectie + EVC + opleiden = voorbereiding op functie diploma = startkwalificatie beginnend beroepsbeoefenaar expertise = oefenen + praktijkervaring + bijscholing bij nieuwe functie begint de cyclus opnieuw toetsing van vakbekwaamheid (portfolio en diagnostische toetsen) Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 4 -
Functiegericht opleiden Kenmerken: leren spitst zich toe op wat voor de functie nodig is de arbeidssituatie is leidend voor de inrichting van het onderwijs integratie tussen theorie en praktijk leren op de werkplek: na opleiding direct inzetbaar! Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 5 -
Verschillen tussen oud en nieuw Ranggericht opleiden Functiegericht opleiden Vakken/modules Kerntaken en competenties Algemene kennis Kennis op maat ‘Losse’ kennis en vaardigheden Integratie tussen kennis en vaardigheden Nadruk op weten Nadruk op kunnen Leren bij roi Leren bij roi èn korps Inwerken ná opleiding Inwerken tijdens opleiding Geen relatie met Leidraad Oefenen Directe relatie met Leidraad Oefenen Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 6 -
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel De instructeur Belangrijke veranderingen: rol: docent en coach (begeleider van het leerproces) samenwerken met leerwerkplekbegeleiders opleiding voor instructeurs: van module naar volledige leergang Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 7 -
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Nieuwe leermiddelen Toolbox per leergang: Tekstboeken(en) Werkboek Instructeurshandleiding (met dvd) Handleiding leerwerkplekbegeleider Interactieve (scenario)training op cd-rom E-learning (in ontwikkeling) Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 8 -
Rendement van het nieuwe leren Studiebelasting manschap a en bevelvoerder = sluit aan op sb van onderliggende modules uit het ranggerichte stelsel b) inclusief werkend leren ‘b)’ bepaalt het rendement! Een inwerktraject is niet langer nodig. Cursist kan na leergang zo op de TS. Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 9 -