Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fred Beumer.
Advertisements

Leren in een online wereld (part 1)
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Leergang manschap A Project kwaliteit Brandweerpersoneel T07.
Professioneel sturen.
Interactieve taalprojecten
Van Methode Naar Methodiek
Landelijke evaluatie pilot leergang manschap A kerntaak 1, brandbestrijding Nicole Lieve Annemarie Breur Alex Overbeeke augustus 2008.
Vakbekwaam worden en Vakbekwaam blijven
Project Kwaliteit brandweerpersoneel
Ontwerpprojecten In de praktijk
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Project Kwaliteit brandweerpersoneel Aangepaste presentatie naar aanleiding van themasessie RRC 16 april 2009.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Kwaliteitsborging binnen een LevenLangLeren-cyclus.
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Een project van de Korengroep
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Babbage DRO Welkom!.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Insights & Essentials Willem van Putten
Elders Verworven Competenties Kosten en Opbrengsten.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Jaarvergadering JBNL 30 januari 2016 De Netelhorst KE HATTEM
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek. 1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Project Kwaliteit brandweerpersoneel
KNVB Opleidingen.
Landelijk competentieprofiel van de gehandicaptenzorg
Competentie gericht onderwijs
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 1 Jij als praktijkopleider
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer Vakbekwaam worden èn blijven…. Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Onderwerpen Besluit Kwaliteit Brandweerpersoneel Levenslang leren Functiegericht opleiden Verschillen tussen oud en nieuw Rendement van het nieuwe leren Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 2 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Besluit Kwaliteit Brandweerpersoneel Nieuw functiehuis (31 functies, inclusief COO) Van ranggericht naar functiegericht denken Vakbekwaamheidseisen per functie Onderscheid tussen warm en koud Basisfuncties en specialisaties Vakbekwaam worden èn blijven Kwalificatiedossier als norm èn instrument Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 3 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Levenslang leren Kenmerken: selectie + EVC + opleiden = voorbereiding op functie diploma = startkwalificatie beginnend beroepsbeoefenaar expertise = oefenen + praktijkervaring + bijscholing bij nieuwe functie begint de cyclus opnieuw toetsing van vakbekwaamheid (portfolio en diagnostische toetsen) Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 4 -

Functiegericht opleiden Kenmerken: leren spitst zich toe op wat voor de functie nodig is de arbeidssituatie is leidend voor de inrichting van het onderwijs integratie tussen theorie en praktijk leren op de werkplek: na opleiding direct inzetbaar! Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 5 -

Verschillen tussen oud en nieuw Ranggericht opleiden Functiegericht opleiden Vakken/modules Kerntaken en competenties Algemene kennis Kennis op maat ‘Losse’ kennis en vaardigheden Integratie tussen kennis en vaardigheden Nadruk op weten Nadruk op kunnen Leren bij roi Leren bij roi èn korps Inwerken ná opleiding Inwerken tijdens opleiding Geen relatie met Leidraad Oefenen Directe relatie met Leidraad Oefenen Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 6 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel De instructeur Belangrijke veranderingen: rol: docent en coach (begeleider van het leerproces) samenwerken met leerwerkplekbegeleiders opleiding voor instructeurs: van module naar volledige leergang Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 7 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Nieuwe leermiddelen Toolbox per leergang: Tekstboeken(en) Werkboek Instructeurshandleiding (met dvd) Handleiding leerwerkplekbegeleider Interactieve (scenario)training op cd-rom E-learning (in ontwikkeling) Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 8 -

Rendement van het nieuwe leren Studiebelasting manschap a en bevelvoerder = sluit aan op sb van onderliggende modules uit het ranggerichte stelsel b) inclusief werkend leren ‘b)’ bepaalt het rendement! Een inwerktraject is niet langer nodig. Cursist kan na leergang zo op de TS. Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 9 -