RiB Adelante Volwassenenrevalidatie Slotbijeenkomst 22-6-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
KWALITEITSZORG november 2012
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
GfK Supermarktkengetallen
Doublet deel 1 – de basis.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Beter afspelen.
Vaste Contactpersoon Melanoom
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Medico-legale status van richtlijnen
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
Kennismaking Organisatie:
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Het Management Informatie Portaal
DoorZetten – Geen wachttijd Revalidatie in beweging in het chronisch pijn team.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Benchmark afhandeling Zaanstad.
‘Blijvend in Beweging’
Beter worden doe je thuis! DE KLINIEK EN HET FACT-TEAM
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Agenda – Kennismakingsrondje
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Willibrord Goverde Hoofdverpleegkundige, UMC St Radboud Nijmegen
Prestaties Schatten en Managen
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regelmaat in getallen … … …
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
Vragenlijst ketencoördinatoren
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
Individuele leerlijnen
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
In opdracht van NOC*NSF
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Algemene Ondernemersvaardigheden
Hervorming langdurige zorg
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Planning en Roostering
Transcript van de presentatie:

RiB Adelante Volwassenenrevalidatie Slotbijeenkomst

Doelgroep NAH/CVA 2 teams, sinds kort samengevoegd Samen: –47 klinische bedden (50 ledikanten) –400 poliklinische patiënten per jaar

Instroom Doorstroom Uitstroom

Doelstellingen 1.Instroom 1.Wachttijd maximaal 5 werkdagen K 2.Actuele wachttijden op internet 2.Doorstroom 1.80 % patiënten in vooraf gedefinieerde trajecten behandelen 2.Behandelintensiteit terugbrengen tot 145 RBU 3.Behandelduur verkorten 4.Continuïteit behandeling verbeteren 5.Doelmatigheidswinst realiseren 3.Uitstroom 80% patiënten gaan met ontslag op de in week 7 geplande ontslagdatum

Interventies Actuele wachttijden op internet plaatsen (vanaf november) Verruimen opnamedagen (vanaf november) Ontslagdatum in week 7 bepalen (vanaf 1 november) Aanmeldingsformulier ontwikkelen (vanaf februari) Registratie verbeteren (vanaf april) Behandeltrajecten ontwikkelen (nog in ontwikkeling) Duo-behandelaars (nog in ontwikkeling)

Resultaten: Wachttijden (1-1 tot 25-5) –NAH K: 7,62 dgn 4.88 dgn –CVA K: 12,80 dgn4.79 dgn –NAH R: 21 dgn4.07 dgn –CVA R: 12 dgn4.30 dgn ! Doelstelling OOK gehaald voor R ! Adelante heeft de kortste wachttijd in Parkstad

Resultaten: Uitstroom CVA 80% van alle patiënten gaat op de vooraf bepaalde ontslagdatum met ontslag NAH 93% van alle patiënten gaat op de vooraf bepaalde ontslagdatum met ontslag Daarmee halen beiden de vooraf gestelde doelstelling. Overigens zouden bij een benadering op basis van gemiddelden beiden 100% halen. Dat komt omdat de overschrijdingen steeds gaan over één week en in een geval iets langer, terwijl in beide teams diverse patiënten vóór en soms ver voor de geplande datum met ontslag gaan.

Aantal unieke behandeltrajecten periode 1-1 t/m TH K36 TN K41 Totaal77 TH R84 TN R86 Totaal TH K34 TN K46 Totaal80 TH R79 TN R85 Totaal164 Forse dip begin 2010, trekt sinds Pasen goed aan 2 de kwartaal ≥ 2 de kwartaal 2009

Behandelintensiteit (Indirecte en directe tijd) 2009 TH K192 TN K169 TH R53 TN R TH K160 TN K135 TH R61 TN R % % % %

Behandelduur (in werkdagen) verschil% TH K % TN K % TH R % TN R %

Productie In eerste instantie een forse dip in de productie (sturen op ontslag) Het aanbod neemt vanaf maart-april toe (sturen op wachttijden) Productie –Verpleegdagen 97.6% –RBU K:98.75% (105% april) –RBU R:86.45% (105% april) –Totaal jan.-april:96.1%

Resultaten trajectplanning

Verkeerde inschatting in het merendeel van de verwijzingen –motorische inschatting bij CVA te zwaar –cognitieve inschatting bij NAH te licht Vraagstelling –Trajecten niet goed gedefiniëerd? –Aanmeldingsformulier niet goed? –Verwijzer niet in staat om de juiste inschatting te maken? –Situatie van de patiënt niet in te schatten?

Maatregelen ? Open start zonder inschatting verwijzer Eerste 2 weken opname –Duidelijke diagnostiek –Trajecten inrichten voor langere termijn Continueren in trajecten –Minder mutaties –Duidelijke capaciteitsplanning

Andere winstpunten Verwijzers zijn op de hoogte van de actuele wachttijden –Wekelijkse update op Adelante website van de reële wachttijden Aangeleverde informatie bij opname is vollediger Continuïteit van de behandeling is beter gewaarborgd door –Invoering duo-behandelaarschap Betere sturing op capaciteit –Capaciteit is bepaald voor de trajecten Meer centrale sturing van capaciteitsinzet Minder mutaties –Continueren in trajecten Beter inzicht binnen het behandelteam in het proces en gemeenschappelijke kenmerken Team heeft lering gehaald uit “behandelen in “trajecten”

Verdere acties Ontslagdatum ook vroegtijdig vastleggen voor R (per 1 juni 2010) Trajecten optimaliseren en inrichten voor de hele opnameduur (middels werkgroep binnen team) Capaciteitsmodel verder ontwikkelen en bijsturen (middels werkgroep binnen team)

Conclusies Doelstellingen gehaald wb –Wachttijden –Ontslagdatum –Behandelintensiteit –Behandelduur Doelstelling (nog) niet gehaald wb het behandelen in trajecten Aanpak zorglogistiek in projectvorm is bewezen

Conclusies (2) Behandelintensiteit conform afspraken met verzekeraars en CBO-richtlijn Verbetering in doelmatigheid: (Inzet verminderd, desondanks is behandelduur verkort -> meer patiënten met gelijke capaciteit -> communicatie naar verwijzers op punt -> toename aantal patiënten) “Product” concurentiëler in DBC tijdperk Multidisciplinaire expertise van Adelante is duidelijk geworden “Gevoel” voor processen is binnen team 3 fors toegenomen

Conclusies algemeen Adelante (team 3) is een betrouwbare partner (doet wat het belooft) ! Optimale voorbereiding naar DBC –Opnameduur –behandelintensiteit Wachttijden concurentiëel met andere aanbieders Duidelijke vat op capaciteitsinzet Meer inzicht in logistieke processen

Aanbevelingen Blijven sturen op: –Wachttijd –Ontslagdatum –Verder ontwikkelen van behandeltrajecten –Verhogen wachtlijst (multidisciplinaire expertise benutten in het aantrekken van meer patiënten) Registratie data verbeteren RiB delegeren naar de teammanager Uitdraaien naar andere teams in identieke opzet

Vervolg RiB op deze afdeling wordt in de lijn geplaatst en verder ontwikkeld –Trajecten –Duobehandeling –Metingen Uitdraai naar de rest van de organisatie –Team 1 is al gestart (dwarslaesie en ATO) –Team 2 volgen later(pijn en cardio)

Lessen uit RiB Pull, don’t push –Stuur op ontslag en communiceer met patiënt en omgeving hierover –Faciliteer de instroom –Geef het veranderproces de tijd –Stuur op de norm, faciliteer de uitzonderingen –Zorg voor genericiteit in je processen Krijg inzicht in je processen –Analyseer je knelpunten –Maak keuzes –Stuur op de gemaakte keuzes –Meet en stel bij Plaats het project in de lijnorganisatie

Bedankt voor het luisteren