Agenda Inkoopprofessionalisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Tussenstand Werkgroep Inkoop
Competentiemanagement
STRATEGISCHE PLANNING
The CAF Procedure voor externe feedback
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Programma Inkoopprofessionalisering Inkoopproces en trends
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Management en logistiek
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
Facility management en inkoop
Netwerk Zorglogistiek
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
Business Marketing Management
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Inleiding tot management en organisaties
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Marketing vandaag en morgen
Purchasing Excellence”
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
HOOFDSPONSORS: SPONSORS:. Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23.
Europalaan 24 | 6199 AB Maastricht-Airport | T | www
13.15 uur Introductie uur Start 1 e Workshop ronde uur Pauze uur Start 2 e Workshop ronde uur Start 3 e Workshop ronde uur.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Marketing vandaag en morgen
Producten & Werkprocessen
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Project Proceshuis Road show
A B Laag Hoog Leverancierswaarde voor klant Segment 1 Segment 2 Segment 3 Segment 4 Hoog Klantwaarde voor leverancier Laag.
Nike Supply Chain Management
Methode Strategisch personeelsmanagement
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Juridische Dienst/Algemene diensten 1 OVAM.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
4. Online strategie Internet scorecard
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 Inkoopsamenwerking Haaglanden Berekening inkoopbesparingen Delft, 6 februari 2013 Hans Ruiter.
Berenschot publieke inkoop 1. Berenschot Publieke Inkoop “De toegevoegde waarde van de inkoopfunctie optimaliseren” Berenschot Publieke Inkoop ondersteunt.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

Agenda Inkoopprofessionalisering Opzet onderzoek inkoop in de zorgsector Uitkomsten onderzoek Inkoopagenda zorginstellingen 2011

Kenmerken leidende inkoopbedrijven (bron: NEVI PEP) Inkoopbeleid draagt bij aan organisatiedoelen. Partnerschap op formele wijze ontwikkeld. Mogelijkheden e-procurement benut. Processen geïntegreerd met leveranciers. Prestatiemeting voor continue verbeteringen.

Tijdbesteding inkopers (bron: Booz-Allen & Hamilton) 1998 2003 2008 % van totale inkoopfunctie

Business allignment (bron: Rietveld) Bestuur Inkoop Business Gangbare focus inkoop Aanbevolen focus inkoop

Organisaties zijn bewust van ‘best practices’ maar passen ze niet toe (bron: NEVI PEP)

Rapport over inkoop top 2000 (naar Gartner) Zichtbaarheid van inkoop 9 Kostenreductie 7 Spendanalyses 7- Activiteitenbeheersing/planning 5 Contractmanagement 4 Leveranciersmanagement 3 Interne customer service 2

Piramidemodel behoefte interne klant (Bron: Berenschot)

Agenda Inkoopprofessionalisering Opzet onderzoek inkoop in de zorgsector Uitkomsten onderzoek Inkoopagenda zorginstellingen 2011

Conceptuele basis van het onderzoek World Class Purchasing 2.0

Overzicht van de 78 respondenten Academisch: N=3 Cure groot (inkoopomzet > € 50 mln.): N=18 Cure klein (inkoopomzet < € 50 mln.): N=24 Care groot (inkoopomzet > € 50 mln.): N=9 Care klein (inkoopomzet < € 50 mln.): N=24

Wat kunt u zeggen over de ontwikkeling van de relatie met de strategische leveranciers? De organisatie voert geen gestructureerde acties uit inzake strategische leveranciers. Een eerste inzicht is aanwezig met welke leveranciers de organisatie een strategische relatie dient op te bouwen. Er is een gestructureerd proces om potentieel strategische leveranciers te identificeren, beoordelen en selecteren. Er is een proces om de criteria en doelstellingen voor iedere relatie vast te stellen. Gemeenschappelijke verbeterprogramma’s (met de leverancier) staan in de kinderschoenen. De organisatie werkt aan een leveranciersrelatieprogramma dat strategisch belegd is en waarbij meerdere disciplines betrokken zijn. Gemeenschappelijke taakstellingen zijn geformuleerd.

Agenda Inkoopprofessionalisering Opzet onderzoek inkoop in de zorgsector Uitkomsten onderzoek Inkoopagenda zorginstellingen 2011

Generieke uitkomsten onderzoek Gemiddelde volwassenheid 2,7 begin fase 3 van Keough. Zeer grote spreiding qua inkoopvolwassenheid. Drivers voor succes: Mate waarin er inzicht is in de inkoopuitgaven. Managementniveau bespreken inkoopaspecten. Percentage van inkoopuitgaven in raamcontracten. Coördinatie van de inkoopstromen.

Gemiddelde scores naar inkoopomzet

Laagste scores per vraag

Structuur en inrichting

Leverancier relatie management

Inkoopmanagement informatie .

Agenda Inkoopprofessionalisering Opzet onderzoek inkoop in de zorgsector Uitkomsten onderzoek Inkoopagenda zorginstellingen 2011

Inkoopagenda zorginstellingen 2011 Kostenreductie Automatisering Structurering inkoopactiviteiten Interne en externe inkoopsamenwerking Managen contracten en leveranciers Interne marketing

De weg naar professionalisering (1) Om aan de slag te gaan met professionalisering zijn de volgende stappen cruciaal: Verkrijg zicht op inkoopuitgaven Sluit zo veel mogelijk raamcontracten af Maak intern communicatieplan voor inkoop Start met intern accountmanagement Structureer inkoop- en sourcingsprocessen Verbeter contractmanagement Verkrijg zo hoog mogelijk commitment

De weg naar professionalisering (2) Professionaliseren van inkoop kan het snelste in de volgende volgorde: Facilitaire goederen en diensten Magazijngoederen Primaire medische producten

Vragen??? Vragen? Drs Hans Ruiter 06 – 53 11 00 78 h.ruiter@berenschot.nl Vragen?