Agenda Inkoopprofessionalisering Opzet onderzoek inkoop in de zorgsector Uitkomsten onderzoek Inkoopagenda zorginstellingen 2011
Kenmerken leidende inkoopbedrijven (bron: NEVI PEP) Inkoopbeleid draagt bij aan organisatiedoelen. Partnerschap op formele wijze ontwikkeld. Mogelijkheden e-procurement benut. Processen geïntegreerd met leveranciers. Prestatiemeting voor continue verbeteringen.
Tijdbesteding inkopers (bron: Booz-Allen & Hamilton) 1998 2003 2008 % van totale inkoopfunctie
Business allignment (bron: Rietveld) Bestuur Inkoop Business Gangbare focus inkoop Aanbevolen focus inkoop
Organisaties zijn bewust van ‘best practices’ maar passen ze niet toe (bron: NEVI PEP)
Rapport over inkoop top 2000 (naar Gartner) Zichtbaarheid van inkoop 9 Kostenreductie 7 Spendanalyses 7- Activiteitenbeheersing/planning 5 Contractmanagement 4 Leveranciersmanagement 3 Interne customer service 2
Piramidemodel behoefte interne klant (Bron: Berenschot)
Agenda Inkoopprofessionalisering Opzet onderzoek inkoop in de zorgsector Uitkomsten onderzoek Inkoopagenda zorginstellingen 2011
Conceptuele basis van het onderzoek World Class Purchasing 2.0
Overzicht van de 78 respondenten Academisch: N=3 Cure groot (inkoopomzet > € 50 mln.): N=18 Cure klein (inkoopomzet < € 50 mln.): N=24 Care groot (inkoopomzet > € 50 mln.): N=9 Care klein (inkoopomzet < € 50 mln.): N=24
Wat kunt u zeggen over de ontwikkeling van de relatie met de strategische leveranciers? De organisatie voert geen gestructureerde acties uit inzake strategische leveranciers. Een eerste inzicht is aanwezig met welke leveranciers de organisatie een strategische relatie dient op te bouwen. Er is een gestructureerd proces om potentieel strategische leveranciers te identificeren, beoordelen en selecteren. Er is een proces om de criteria en doelstellingen voor iedere relatie vast te stellen. Gemeenschappelijke verbeterprogramma’s (met de leverancier) staan in de kinderschoenen. De organisatie werkt aan een leveranciersrelatieprogramma dat strategisch belegd is en waarbij meerdere disciplines betrokken zijn. Gemeenschappelijke taakstellingen zijn geformuleerd.
Agenda Inkoopprofessionalisering Opzet onderzoek inkoop in de zorgsector Uitkomsten onderzoek Inkoopagenda zorginstellingen 2011
Generieke uitkomsten onderzoek Gemiddelde volwassenheid 2,7 begin fase 3 van Keough. Zeer grote spreiding qua inkoopvolwassenheid. Drivers voor succes: Mate waarin er inzicht is in de inkoopuitgaven. Managementniveau bespreken inkoopaspecten. Percentage van inkoopuitgaven in raamcontracten. Coördinatie van de inkoopstromen.
Gemiddelde scores naar inkoopomzet
Laagste scores per vraag
Structuur en inrichting
Leverancier relatie management
Inkoopmanagement informatie .
Agenda Inkoopprofessionalisering Opzet onderzoek inkoop in de zorgsector Uitkomsten onderzoek Inkoopagenda zorginstellingen 2011
Inkoopagenda zorginstellingen 2011 Kostenreductie Automatisering Structurering inkoopactiviteiten Interne en externe inkoopsamenwerking Managen contracten en leveranciers Interne marketing
De weg naar professionalisering (1) Om aan de slag te gaan met professionalisering zijn de volgende stappen cruciaal: Verkrijg zicht op inkoopuitgaven Sluit zo veel mogelijk raamcontracten af Maak intern communicatieplan voor inkoop Start met intern accountmanagement Structureer inkoop- en sourcingsprocessen Verbeter contractmanagement Verkrijg zo hoog mogelijk commitment
De weg naar professionalisering (2) Professionaliseren van inkoop kan het snelste in de volgende volgorde: Facilitaire goederen en diensten Magazijngoederen Primaire medische producten
Vragen??? Vragen? Drs Hans Ruiter 06 – 53 11 00 78 h.ruiter@berenschot.nl Vragen?