Stichting PRIMO-Opsterland Standplaats: Beetsterzwaag Bestuursvorm: Stichting Leerlingen: 1625 Leerkrachten: 200 (130 fté) Stafbureau: 4 + 1 Aantal scholen: 18 (27-150) Aantal dorpen: 15 Directeuren: 16 Algemene directie: 1
2006 / 2007 10 zwakke scholen 2 scholen met een normaal arrangement 6 zeer zwakke scholen 10 zwakke scholen 2 scholen met een normaal arrangement verwaarloosde organisatie bestuurlijke onder toezichtstelling
Beginsituatie ……
Een nieuw bestuur ......
In de hoofdrol ……. Toon mij een goede school en ik laat u een goede schoolleider zien
18 nieuwe directeuren benoemen
Crisis .... Committment …. Regisseren
If the children aren’t learning, we ‘re not teaching In de hoofdrol ……. If the children aren’t learning, we ‘re not teaching (Siegfried E. Engelmann, juni 2001) BETER LEREN, BETER PRESTEREN Boudewijn Hogeboom e.a.
BEWUST ZIJN: “ 43% van de verschillen in lees- taal- en rekenscores kan worden toegeschreven aan de kwaliteit van de leerkracht “ (Kees Vernooy) “ Risicoleerlingen doen het bij goede leraren net zo goed als gemiddelde leerkrachten bij zwakke leerkrachten “ (R. Allington) “ Niets is effectvoller voor risicoleerlingen dan de kwaliteit van de leerkracht “ (R. Allington) “De kwaliteit van de schooldirectie is het belangrijkste kengetal van de organisatie en wordt nooit gemeten!”
Resultaat heide-overleg: focus op opbrengsten, uitdragen! inspectiekader is maatgevend AU …. dit = nulmeting didactiek + instructie (vakmanschap) standaarden didactiek/instructie/zorg 01-08-08 geen zeer zwakke scholen 01-08-10 alle scholen groen (4 jaar)
Wat mogen scholen verwachten?
Van buiten naar binnen....... S B
Committment op school ... ....is dé uitdaging
Audits kernindicatoren man en paard terugkoppeling directeur BMC / inspectiekader is leidend kernindicatoren man en paard terugkoppeling directeur positionering directeur terugkoppeling team .....>>>>>>>>>> plan van aanpak van 1 of 2 jaar voortgangsaudit
Algemeen beeld: onvoldoende Effectieve instructie Effectief klassenmanagement Effectieve didactiek Afstemming 5. Activerend onderwijs 6. Functionele zorg 7. Analyse gegevens Plan van aanpak
En aan de slag; diploma of niet
“Niemand is gehouden aan het onmogelijke”
Mindsetting S B
Alle politieagenten in actieve dienst moeten iedere 6 maanden een schietproef afleggen. Wie zakt krijgt bureaudienst, totdat er weer aan de eisen wordt voldaan. Verplegend personeel met medische taken moet verplicht deelnemen aan een jaarlijkse profcheck, anders mogen deze handelingen niet meer uitgevoerd worden S B Iedere piloot moet jaarlijks tijdens een testvlucht met een examinator alle vaardigheden met goed gevolg laten zien voor het verlengen van zijn brevet. Zakken op één of meer onderdelen betekent een vliegverbod en extra lessen met een instructeur.
Na de audit inventarisatie + plan van aanpak scholing en coaching afspraken op schoolniveau centrale afspraken toetskalender monitoring onderwijskundig leiderschap = effect S B
"Degenen die zich aan je binden behoor je te eren en te beminnen.“ In de hoofdrol ……. "Degenen die zich aan je binden behoor je te eren en te beminnen.“ “Een verstandig heerser wil liever met zijn eigen soldaten verliezen dan met die van anderen winnen” Machiavelli
Doel? Effectief klassenmanagement Tijd Methodes fatsoenlijk hanteren 2. Effectieve instructie + didactiek Afstemming Activerend onderwijs Convergent 3. Functionele zorg 4. Analyses gegevens Aanzet tot kwaliteitszorg Leiden tot voldoende opbrengsten Zorg voor personeel
Onontkoombaar S B Professionaliseringstrajecten
Eerste successen smaken naar meer Na één jaar .............. S B Eerste successen smaken naar meer
Na twee jaar .............. S B
Na vier jaar ..... 2010 / 2011 0 zeer zwakke scholen 0 zwakke scholen 18 scholen met een BASISARRANGEMENT financieel gezonde organisatie tevreden mensen met zorgen over toekomst bestuur / RvT met boerenverstand
Succesfactoren (onderweg) .... Urgentiebesef en de tijd Synergie Bestuurlijke moed Structurele ondersteuning door stafbureau Geluk Goeie onderwijskundige directeuren …. beschrijven de condities achteraf
De opbrengstgerichte directeur: Communicatief vaardig; open en sympathiek Visionair Zichtbaar aanwezig Kennis van zaken van werkvloer Weten wat er speelt in, op en rondom school Empathisch en belangstellend Lef en besluitvaardig Gezond
De spin in het web
Elts skot is gjin einepyk
Volhouden
Fries Dagblad “Taal en rekenen stonden de afgelopen jaren centraal in Friesland. Die inhaalslag hebben we gemaakt. Het wordt weer tijd voor algemene ontwikkeling van het kind, anders wordt ons onderwijs te eenzijdig. Dat is meer dan alleen maar taal en rekenen”. (06-09-11)
Bedreigingen Krimp en financiële druk (57% negatief resultaat) Terugvallen in oud gedrag Krimp en financiële druk (57% negatief resultaat) Meerschoolse directeuren Regiodirecteuren Focus op schoolorganisatie Goed onderwijs is tweede belang TREND: Managers in plaats van directeuren
Instructional versus administrative (avs-magazine 5 november 2011)
De
Hoe houden we de directeuren ambitieus en aan het onderwijsroer opdat: de leerkrachten gemotiveerd en scherp de leerlingen gelukkig de ouders tevreden de inspectie buiten de deur blijven/blijft.
door directeuren zelf te benoemen, investeren en scholen te (laten) coachen en te ondersteunen - kwaliteitscoördinator voor zichzelf en organisatie - personeelsfunctionaris voor teamaangelegenheden - collegiaal voor al het andere (zelf)evaluatie op te zetten - organiseren auditing en monitoring verantwoording regelen en vastleggen
Sjoerd Bonnema, kwaliteitscoördinator PRIMO Matty Delgrosso, directeur OBS DE FLECHT directeur@deflecht.nl Sjoerd Bonnema, kwaliteitscoördinator PRIMO sjoerd.bonnema@primo-opsterland.nl Jan Veenstra, directeur/bestuurder PRIMO jan.veenstra@primo-opsterland.nl www.primo-opsterland.nl