De plaats van cultuur- en erfgoededucatie in de school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Waar staan we voor met ons onderwijs?
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Geletterdheid….. Wat is dat?
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Personeelsvergadering
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
1zorg-route.
Het opleidingsprofiel:
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Erfgoed(educatie) in de basisschool!. Inhoud Wat is erfgoed? Soorten erfgoed Wat is erfgoededucatie? Erfgoededucatie als doel of middel Visie op erfgoededucatie.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Chiara Lubich e P. Fabio Ciardi
Dossier Empowerment.
Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken.
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Ontwikkelingspsychologie
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Gelijke kansen op school: het kan!
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Typisch ‘optie Latijn’
Sint-Jozefsinstituut
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Sint-Jozefsinstituut
§6.3 Cultuur en samenleving
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

De plaats van cultuur- en erfgoededucatie in de school. Anne Apostel Inspecteur S.O. 5 oktober 2006

Vanwaar komen we? Wie zijn wij? Waar gaan we heen?

Westerse culturele traditie of mythe van de vooruitgang? Victoriaans vooruitgangsideaal Technologische vooruitgang Rol voor erfgoededucatie

Leren relativeren … De overschatting van de technologische vooruitgang ten opzichte van cultuur en het idee van een positieve evolutie van de mens dankzij een uitsluitende technologische vooruitgang heerst gelukkig nog niet in onze scholen. Waardering leren opbrengen voor …

Definitie van cultureel erfgoed Omvat alle sporen van het verleden die zichtbaar en tastbaar zijn in het heden en die een samenleving de moeite van het bewaren vindt: een oude kerk, de divan in de vorm van de lippen van Mae West van Dali, een handgeschreven brief uit 1850, de dorpslijst van overleden jongens in 14-18 …

Erfgoededucatie directe omgeving wordt leeromgeving stimuleert en activeert de ll wordt door ll zeer gewaardeerd draagt bij aan historisch besef leidt tot een onderzoekende houding leidt tot betrokkenheid leent zich bij uitstek voor samenwerkend leren is lesstofvervangend is op termijn taakverlichtend

Motor van onderwijs Cultuureducatie en erfgoededucatie in de brede betekenis van drager van waarden, smaken, gewoonten en de manier waarop die kwaliteiten worden en werden overgedragen is een fundamentele motor van onderwijs. En dit in alle vakken.

Beleidsnota van de minister: blik- en horizonverruiming Levensbeschouwing,ethiek, aardijkskunde, mavo, wereldoriëntatie, pav, taal … Democratische basis versterken Culturele diversiteit leren en verbinden met vorming tot burgerschap

De waarde van verbeelding? “Een spin verricht handelingen die lijken op die van een wever, en een bij stelt menig architect in de schaduw met de constructie van haar cellen. Maar wat de slechtste architect van de beste bij onderscheidt is dit – de architect laat zijn bouwwerk eerst in zijn verbeelding verrijzen voordat hij het in werkelijkheid bouwt”. K.Marx

Verbeelding … “Volgens mij is het sterke punt van de West-Europese beschaving niet het christendom of het monotheisme, maar een kritische of zelfkritische houding, waarin de creativiteit en de verbeelding een belangrijke factor is.” Prof. R.Pinxten

Sociaal-maatschappelijke context School heeft maatschappelijke opdracht School is ingebed in een bepaalde context Participatie als motor voor kennisverwerving

Beleidsnota: pleidooi voor integratie in verschillende vakken Sociaal-maatschappelijke context en democratische basis. Cultuur- en schoolprestaties. De “brede school”en participatie. Sport. Canon cultuurcel is middel.

Harmonische vorming Is een integratie van: Het dynamisch-affectieve Het psycho-motorische Het cognitieve Het nut van cultuur- en erfgoededucatie en de mogelijke inbreng in voet/vood is nog onvoldoende doorgedrongen in de klaspraktijk en in de scholen.

Schoolprestaties??? Aandacht voor cultuur en erfgoededucatie kan positief werken op schoolse prestaties. Cultuur en erfgoededucatie kan een hefboom zijn voor GOK. Erfgoededucatie, als drager van identiteit, bevordert integratie.

Canon cultuurcel : ondersteuning Dynamo Inkt-aap KunStof … Canon cultuurcel is niet meer weg te denken uit het onderwijslandschap (cfr publicaties, onderzoek, steun en samenwerking…)

Het schoolcurriculum De vakgebonden eindtermen en onderwijsdoelen waaronder een aantal appelleren aan culturele en “erfgoededucatieve” doelen. De brede harmonische vorming en de vakoverschrijdende eindtermen en onderwijsdoelen, die indien goed ingevuld, een grote meerwaarde voor het gegeven onderwijs kunnen bieden.

Brede vorming beslaat vele terreinen: vakgebonden/vakoverschrijdend Het muzisch-creatieve Het exact- wetenschappelijke Het verbaal-literaire De menswetenschappelijke Het technisch-technologische De ethisch-religieuze

Europa: ondersteuning van scholen Comenius Socrates …

Beperkingen Te “schools” werken ontneemt de waarde van “beleving”. Excursies en uitstappen, het aanbieden van visueel materiaal… is nog niet in alle scholen even goed mogelijk.

Rol van externen Deskundigheid van externen in het onderwijs is niet altijd evident. Onderwijsstructuren en regelgeving niet altijd transparant. Externen bieden een meerwaarde aan op vlak van: - het opwekken van interesse (andere stijl,werkvorm, …) - andere invalshoeken - levensechtheid

Kritische bedenkingen: Welke is de invloed van scholen op de totale persoonlijkheidsvorming van jongeren? De organisatie van het curriculum kan beperkingen inhouden. Taalgebruik om over kunst en cultuur te praten ontbreekt soms. Dieptestructuur van de vorming?

Creativiteit ? Gebruik lestijd? Opbouw lessen? Vakdoorbrekende initiatieven? Activerende werkvormen? Appelleren aan diverse leerstijlen? …

Daarom: sloop de muren!