Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers Jutta Kreyenber (vertaald door Isabelle sandbergen)
Precies, maak geen fouten, zorgvuldig Driverconcept Ontwikkeld door Kahler (1977) Beschrijft daarmee korte, duidelijke waarneembare gedragingen Afweermachenisme ligt ten grondslag van drivers Schiet op “Maak voort” Wees perfect Precies, maak geen fouten, zorgvuldig Doe je best Geef niet op, doe moeite
Drivers Terugvallen op gedragingen die oorspronkelijk door ouders werden beloond. Antwoorden vanuit Countercript (Tilny 1991) Niet altijd bewust van de voorgeprogrammeerde strategieën Leiden ons gedrug in stressituaties Drivers zijn een soort quasi-hulp in moeilijke situaties; een copingstrategie waardoor het mogelijk wordt te reageren in deze situaties en die ons het gevoel geeft iets te kunnen doen en niet aan de situatie overgeleverd te zijn.
Eisen drivers niet voldoen We proberen te zijn wie we denken dat we moeten zijn Versterken onze problemen Door de destructieve kracht te reduceren worden drivers competenties
Omgang met drivers in kader van coaching Door checklist of feedback van collega’s 1e stap: bepalen van persoonlijke doelstelling Remedie: gebruiken van permissies Wanneer driver verdwijnt kunnen destructieve boodschappen naar voren komen die niet verdwijnen!
Omgaan met drivers in kader van teamontwikkeling Bij teambuilding zijn positieve effecten belangrijk 5 driversaspecten laten zien aan teamleden Stress belemmert de drivers hun ontwikkeling van nieuwe ideeën Procedure: eerst positieve waarden benoemen dan negatieve Succes van team hangt af waarin de zwakke kanten van collega’s worden gezien
Vergelijking met het kernkwadrant van Daniel Ofman Positieve en negatieve kernkwaliteiten van elk teamlid Ze zorgen voor een goede/slechte teambuilding De conflicten die je ervart, kun je als ‘jou uitdaging’ zien