Motivational Interviewing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motiverende Gespreksvoering
Advertisements

Gedragsverandering: Doen en blijven doen, Over motivatie en weerstand.
Het tweede werkstuk.
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Motivatie 3.0: motiverend coachen van ervaren medewerkers
toolbox deco-procedure
Teamleren, hoe werkt dat?
Interventie en implementatie
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Workshop Motivational Interviewing
Motiverende gespreksvoering
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Workshop Motivational Interviewing
Functional Family Parole Services
Motiverende Gespreksvoering
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Iedereen coach naar Jef Clement.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Wat willen we vandaag doen?
Gespreksvaardigheden V2
Aan de slag met de BETERapp
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Gemaakt door: Linde en Tessel.
Visie & Strategie.
Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.
Voorkomen van weerstand
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Reclame Masters | Ik en reclame!
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
motiverende gespreksvoering
Motiverende gespreksvoering
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Socratisch Motiveren Een methode voor het probleemloos omgaan
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Lonneke Schijvens Programma coordinator RSB. Bewegen? Ja, natuurlijk! Missie Onbeperkt Sportief: zorgen dat mensen met een beperking structureel meer.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Talent in Ontwikkeling
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Mondzorg - persoonsgericht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
© UNIEK IN DE KLAS.
Suïcidepreventie Amsterdam
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Gesprekstechnieken Les 6.
Inspelen op innovaties
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Iedereen in de dramadriehoek
Mindset, targets en doelen
Transcript van de presentatie:

Motivational Interviewing V3 – BEGELEIDEN – PERIODE 4 - 2014

Definitie M.I. Een directieve persoonsgerichte gespreksstijl, bedoeld om verandering van gedrag te bevorderen door ambivalentie (tegenstrijdigheid) ten opzichte van verandering te helpen verhelderen en oplossen. Jij als hulpverlener weet wel wat cliënten anders moeten doen, maar je weet niet hoe je hen zo ver kunt krijgen. Deze gespreksstijl is erop gericht om de cliënt zelf de redenen voor gedragsverandering te laten benoemen. Motivatie tot verandering komt zo vanuit de cliënt zelf en wordt niet door jou als hulpverlener opgelegd.

Stage/werk ervaring Motiverende gesprekken? Adviezen geven?

Doel M.I. Doel is dat er een gedragsverandering plaats vindt bij de cliënt Het is de taak van de cliënt en niet van de hulpverlener om oplossingen te zoeken voor eigen ambivalentie. Ambivalentie = Tegenstrijdigheid, toestand van tegenstrijdige gevoelens Iemands ambivalentie oplossen door te overtuigen is hierbij geen goede strategie. Het is effectiever als de verandering, de oplossing bij jezelf vandaan komt en niet vanuit een ander.

5 principes voor de hulpverlener Wees empatisch Weerstand? Mee-veren! Ondersteun eigen-effectiviteit Ontwikkel discrepantie (tegenstellingen) Discussie/argumentatie vermijden

Model van fasen van veranderingsproces 1. Pre-contemplatie Verandering niet overwogen, onbewust van risicogedrag 2. Contemplatie Balans tussen voor en nadelen van huidig gedrag en nieuw gedrag wordt opgemaakt. Nog geen concrete plannen. 3. Voorbereidingsfase Men wil wel veranderen maar weet niet hoe, er worden concretere plannen gemaakt om op korte termijn te veranderen. 4. Actiefase Zien mogelijkheden in veranderen en voeren de verandering uit. Belangrijk om hier concrete doelen te stellen. Fase van gedragsbehoud verandering houdt meer dan 6 maanden stand. Er is kans op terugval, dan worden de vorige fasen weer herhaald.

Technieken M.I. Stel open vragen Ondersteun en bevestig door counselingsvaardighden Geef samenvattingen Reflectief luisteren, ingaan op wat de cliënt vertelt. Nodig uit tot veranderingsuitspraken, door de cliënt zelf! Weerstand verlagen door empathie te tonen

Voorlichting en advies geven Geef nooit ongevraagd advies of informatie! Geef dit alleen als de cliënt daarom vraag. Als dit niet gebeurd kan de hulpverlener aanbieden om informatie te geven, op zo’n manier dat de client dit aanbod kan weigeren of uitstellen. Bij het geven van informatie of advies is het belangrijk om dit neutraal te doen, meerdere opties ter keuze aan te bieden en vervolgens te vragen wat de client van de informatie vindt.

Blaise Pascal Frans wis- en natuurkundige en filosoof 1623-1662 Filmpje https://www.youtube.com/watch?v=W7Dutprdkbs Gewoonlijk worden wij eerder overtuigd door de redenen die wij zelf gevonden hebben dan door die, welke in de geest van een ander zijn opgekomen Blaise Pascal Frans wis- en natuurkundige en filosoof 1623-1662

Voorbeeld filmpje van M.I. gesprek https://www.youtube.com/watch?v=yzpULjaZgEg 1ste keer gewoon kijken. 2e keer kijken en opschrijven welke technieken, theorieën van M.I. je terug ziet in het voorbeeld gesprek.

Oefenen Casus: Mevrouw B. heeft overgewicht. Dit brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Mevrouw wil wel afvallen want haar kleding past niet meer, maar ze vindt eten zo lekker en gezellig. De een is verpleegkundige, de ander mevrouw B, de derde observeert.