Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk Arjan Dieleman en Cyrilla van der Donk VELON & VELOV congres 2010
Inleiding De gerichtheid van onderzoek Motieven voor praktijkonderzoek Definitie van praktijkonderzoek in de school Kernactiviteiten van praktijkonderzoek Aandachtspunten Verkenning van standpunten Meer informatie
De gerichtheid van onderzoek Generaliseerbaar Contextafhankelijk Theorievorming Verbetering van de eigen praktijk
Motieven voor praktijkonderzoek Individuele ontwikkeling Kennis Onderzoeksvaardigheden Visie Collectieve ontwikkeling Oplossing van het praktijkprobleem
Definitie praktijkonderzoek in de school Praktijkonderzoek in de school is onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk. (Van der Donk & Van Lanen, 2009)
Kernactiviteiten van praktijkonderzoek
Aandachtspunten Reflectie, interactie en participatie van belanghebbenden Eigenaarschap bij de docent en de school Onderzoek als middel Systematiek Dubbelrol Onderzoek als geïntegreerde activiteit
Verkenning van standpunten aan de hand van casuïstiek Eigenaarschap De dubbelrol van de leraaronderzoeker Diepgang probleemoriëntatie
A.Dieleman@han.nl Cyrilla.vanderDonk@han.nl Meer informatie A.Dieleman@han.nl Cyrilla.vanderDonk@han.nl