Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Drieslag functioneel rekenen
Ervaringen met de invoering van CGO
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Waar staan we nu?.
Vernieuwend vakmanschap
Wat je zelf vindt, weet je beter
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Praktijk.
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Als je nog geen idee hebt …
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Ben jij gedreven door nieuwsgierigheid?
VU: Kristien Lammertyn en Marijke De Smet
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Doelen behalen met activiteiten
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Doelen behalen met activiteiten
Actieonderzoek.
Visie op het economieonderwijs
Van Eiland naar wijland
Heb jij ballen voor scrummen?
Ontwerponderzoek.
Transcript van de presentatie:

Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk Arjan Dieleman en Cyrilla van der Donk VELON & VELOV congres 2010

Inleiding De gerichtheid van onderzoek Motieven voor praktijkonderzoek Definitie van praktijkonderzoek in de school Kernactiviteiten van praktijkonderzoek Aandachtspunten Verkenning van standpunten Meer informatie

De gerichtheid van onderzoek Generaliseerbaar Contextafhankelijk Theorievorming Verbetering van de eigen praktijk

Motieven voor praktijkonderzoek Individuele ontwikkeling Kennis Onderzoeksvaardigheden Visie  Collectieve ontwikkeling Oplossing van het praktijkprobleem

Definitie praktijkonderzoek in de school Praktijkonderzoek in de school is onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk. (Van der Donk & Van Lanen, 2009)

Kernactiviteiten van praktijkonderzoek

Aandachtspunten Reflectie, interactie en participatie van belanghebbenden Eigenaarschap bij de docent en de school Onderzoek als middel Systematiek Dubbelrol Onderzoek als geïntegreerde activiteit

Verkenning van standpunten aan de hand van casuïstiek Eigenaarschap De dubbelrol van de leraaronderzoeker Diepgang probleemoriëntatie

A.Dieleman@han.nl Cyrilla.vanderDonk@han.nl Meer informatie A.Dieleman@han.nl Cyrilla.vanderDonk@han.nl