Trajectbegeleiding 22-03-2010 Davy Mahieu & Sarah Vermeire.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Hoe ontstond dit initiatief ?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Realisatie kindcentrum
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Verantwoordelijke Leni.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Trajectbegeleiding voor personen met een handicap
CBE: Centra voor Basiseducatie
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Begeleidingsplannen GGZ
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Burgerinitiatieven.
Dossier Empowerment.
Trajectbegeleiding.
Netwerk coördinatoren VZ
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Regie over eigen leven..
Voorstelling Dienst Ondersteuningsplan Nieuwe gratis dienstverlening voor personen met een handicap.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Jill Vannieuwenhuyse.  Hoofdstuk 3: De organisatie van trajectbegeleiding.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
D IENST O NDERSTEUNINGS P LAN PROVINCIE A NTWERPEN.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Evaluatie Cursus.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het zorgcontinuüm.
Getuigenis re-integratie
Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
De week van de vrijwilliger
Geïntegreerd breed onthaal
Vermaatschappelijking van zorg
Team charter Instrument.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Aanbod jongvolwassenen
Transcript van de presentatie:

Trajectbegeleiding 22-03-2010 Davy Mahieu & Sarah Vermeire

Inhoud Inleiding Definitie Principes Fasen Taken Praktijk

Inleiding Sinds september 2008 Alle diensten Begeleid Wonen en Thuisbegeleiding Voorwaarden: inschrijfbaar of ingeschreven zijn in het VAPH – vermoeden van een handicap Maximum 20 begeleidingen over 20 maanden Gratis

Definitie “ Een vorm van procesbegeleiding waarbij een persoon met een handicap en direct betrokkenen actief bijgestaan worden in het verhelderen van hun ondersteuningsbehoeften en in het samenstellen, coördineren en opvolgen van een ondersteuningspakket dat aansluit bij deze noden en bijdraagt aan de kwaliteit van leven. ”

Principes Empowerment Keuze en controle Informatie Individueel Betrokken Tevredenheid controleren Benutten en versterken van de mogelijkheden en competenties Basis Actieve rol en verantwoordelijkheid Zelfvertrouwen en competenties verwerven Mogelijkheden en interesses uitbreiden Alle doelgroepen actief betrekken

Principes Vraaggestuurde ondersteuning Person-centered support Voorwaarden: Geboden op momenten en plaatsen en op een wijze die aansluiten bij wat de gebruiker wil Ondersteuning bieden bij de invulling van zijn of haar leven

Principes Betrekken van het sociaal netwerk Functie: Emotioneel-affectieve steun (begrip, aandacht, vriendschap, waardering,…) Sociale steun (erbij horen, verschillende sociale rollen opnemen,…) Informatieve steun (informatie, advies, feedback geven,…) Praktische of instrumentele steun (vervoer, materiële hulp, huishouden,…) Integratie (contacten leggen om te kunnen deelnemen aan de samenleving) De kenmerken en mogelijkheden van het netwerk kennen Medestanders, ondersteuners Prioritair Actieve interventies uitvoeren om netwerk uit te bouwen en te versterken

Principes Volwaardig partnerschap Elk een eigen inbreng en gedeelde verantwoordelijkheid Er is dialoog en er wordt onderhandeld Gedeeld perspectief en gezamenlijk doel Respecteert de keuzes, waarden en prioriteiten Eerlijke en open communicatie in begrijpelijke taal: alle informatie geven, informatie doorgeven aan derden Vertrouwen, bondgenoot

Principes Inclusieve ondersteuningsvormen Zoveel mogelijk ondersteuning in gewone situaties: school, vrije tijd, werk, … Gebruik sociaal netwerk: brug naar samenleving Onderhandelen met reguliere diensten om hun aanbod toegankelijk te maken Samenwerking en afstemming tussen sociaal netwerk en professionele hulpverlening

Fasen 1. Opstartfase Definitie Taken Praktijk Wederzijdse kennismaking waarin wordt nagegaan of TRB een antwoord kan bieden op de vragen van het cliëntsysteem. Neen? Op zoek gaan naar alternatieven Ja? Overeenkomst afsluiten Taken Zicht krijgen op de cliënt en het cliëntsysteem Zicht krijgen op de vraag en het doel van het cliëntsysteem Informatie geven over wat TRB inhoudt De principes op een begrijpbare manier overbrengen De keuze laten maken of het al dan niet starten van TRB Praktijk

Fasen 2. Vraagverduidelijking Definitie Het verkennen en verhelderen van de ondersteuningsnoden en de daaruit afgeleide vragen van de cliënt en zijn directe omgeving op de verschillende levensdomeinen. Taken Informatie verzamelen In kaart brengen van zijn ondersteuningsnoden en vragen en het bepalen van de prioriteiten door het cliëntsysteem Confrontatie aangaan met hun wensen en verwachtingen enerzijds en hun mogelijkheden en beperkingen anderzijds Praktijk

Fasen 3. Planning Definitie Taken Praktijk In de planningsfase ondersteunt de trajectbegeleider de zoektocht van het cliëntsysteem naar relevante en op maat gesneden antwoorden op vragen die afgeleid worden van de ondersteuningsnoden Taken Opstellen van een individueel trajectplan Vertrekkend van de vragen van de cliënt nagaan welke antwoorden mogelijk zijn De mogelijke alternatieven bespreken met het cliëntsysteem De gemaakte keuzes omzetten in duidelijke afspraken Praktijk

Fasen 4. Linking Definitie Taken Praktijk In deze fase gaat de trajectbegeleider samen met het cliëntsysteem de gemaakte afspraken activeren door o.a contacten te leggen met alle betrokkenen en hen mobiliseren om het plan te verwezenlijken Taken Mobiliseren en activeren van diverse partners om de gewenste ondersteuning te realiseren Het aanbod afstemmen op de vraag van de cliënt Het coördineren van de verschillende hulpverleningsbronnen Praktijk

Fasen 5. Opvolging en evaluatie Definitie Dit houdt in dat men het hele proces kritisch zal bewaken en opvolgen, evalueren of de geboden ondersteuning nog steeds een antwoord geeft op de noden van de cliënt en zijn systeem en dit eventueel bijsturen. Er wordt nagegaan of de ondersteuning daadwerkelijk een verbetering geeft aan de kwaliteit van leven van de cliënt Taken Opvolgen en evalueren van de ondersteuning samen met het cliëntsysteem Bij conflicten bijsturen en bemiddelen Verhoging van kwaliteit van leven nagaan Praktijk

Fasen 6. Afronding Definitie Taken Praktijk Als de vooropgezette doelen bereikt zijn, wordt er tijd vrijgemaakt om na te denken over het al dan niet verder zetten van de trajectbegeleiding Taken Nagaan welke argumenten er zijn om trajectbegeleiding verder te zetten Nagaan welke argumenten pleiten voor het stopzetten van trajectbegeleiding Samen de beslissing maken: verder zetten of stoppen? Algemene evaluatie Praktijk