5.1 Domeinen van de Godsdienstpedagogiek Tiltenberg 25 april 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De nieuwe parochie GROEIEN IN GELOOF, GELOVEN IN GROEI. Beleid bisdom van ’s-Hertogenbosch
Ouders en kinderen vergezellen op weg naar Jezus
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Oriëntatietekst voor de parochiecatechese
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Deel 4 Leven als christen.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
In het bestuursakkoord
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
Catechetiek – dag 2 21 februari Program 21 februari Vragen en toets vorige keer Vragen en toets vorige keer De act(iviteit) van de G-pedagogiek.
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3. Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve.
Catechese van de weg La catéchèse de cheminement Pédagogie pastorale pour mener la transition en paroisse Luc Aerens Forum 6 juni 2009.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Visie 2020 Naar kerkgemeenschappen. Een voorstel Het fundament ligt in de gemeenschap van alle gedoopten. Die is missionair en vertrekt vanuit de boodschap.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
LITURGIE DEFINITIE: samen komen als missionaire geloofsgemeenschap
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Voorbereiden … voor het Vormsel.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Een catechesejaar plannen.
‘Hoe katholiek sociaal denken zichtbaar wordt in het publieke debat’
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Aanvaarding en tolerantie
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Op het Vormsel. * Maandelijkse bijeenkomsten * Op verschillende momenten: woe, za vm of nm * Activiteiten in grote groep maar ook in kleinere groepjes.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren lid.
WELKOM Informatieavond parochie Joannes de Doper 3 maart 2009.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers, projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren, lid.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers, projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren, lid.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren lid.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren lid.
VORMSEL- CATECHESE Ouderavond 30 september.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Pedagogische theorieën
Naar een duurzame toekomst Bruggen en verbindingen in de FRANCISCUS-PAROCHIE Bijeenkomst Parochianen november 2015.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
OVER VERKONDIGING EN CATECHESE
Het catechumenaat Geestig, 7 oktober 2017.
Infoavond vormselvoorbereiding
…is een interkerkelijke stichting die plaatselijke kerken helpt
Workshop Geestig 2018 Virginie Carlassara
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
…is een interkerkelijke stichting die plaatselijke kerken helpt
geloofsgesprek Waarom het ‘geloofsgesprek’ op de agenda van de Ring?
Transcript van de presentatie:

5.1 Domeinen van de Godsdienstpedagogiek Tiltenberg 25 april 2009

Opbouw van dit lesblok 1. Domeinen van de G pedagogiek a. Parochie b. Scholen c. Gezin vespers 2. De gidsen in de G pedagogiek a. Persoon en spiritualiteit b. Opleiding c. Accenten per domein

Verschillende verwachtingen Ouders die het geloof aan hun kind willen meegeven, verwachten dat de school dit doet. De school moet alle godsdiensten en stromingen gelijkelijk behandelen. De school verwijst naar de kerk. Veel ouders zijn bang om ingelijfd te worden in de parochieclub. Zoekende volwassenen zouden wel willen meedoen aan catechetische activiteiten, maar de parochie is vooral bezig met liturgie en het instandhouden van de status quo (uit jaren ’70).

a. Parochie als drager van de catechese Waarom is de parochie drager? Voornaamste kenmerken P catechese Onderdelen van Parochie catechese P catechese wordt meer Regionaal Meer gericht op doelgroepen, soms met meenemen diaconie, liturgie en netwerk van gemeenschappen

Brede opvatting P catechese Breder dan: a. kinderen b. sacramenten Permanente educatie in het geloof a. van kind tot volwassene b. zingeving door / aan volwassenen c. geestelijke begeleiding, ziel-zorg d. alles aspecten / fasen van het leven

Van verzorging naar missionair De onderhoudspastoraal probeert bestaande zaken te continueren en te garanderen; verzorgt en houdt afhankelijk De missionaire pastoraal ziet mensen als subjecten die bewust voor geloof kiezen en individuele weg gaan: willen gevoed worden vanuit rijke traditie

Complexe vraag – diversiteit in antwoord - 1 Aanwezig zijn in publieke domein: kunst, cultuur, maatschappelijk debat Mensen helpen verantwoord te shoppen (op religieus gebied) – bijv. vormelingen Impliciete en expliciete catechese: - in kerkgebouw dat open is: brochures - op website: uitleg symboliek / gebouw - rondleiding: kerst, monumentendag - intercity Pasen

Complexe vraag – diversiteit in antwoord – 2 Voorbeelden van bekering tot geloof: eigentijdse getuigen / heiligenverhalen Inleiden / verdiepen in christelijk leven - volwassen doopleerlingen - cursus voor ‘herbeginners’ - geloofscursussen voor verdieping Workshops voor ouders die het geloof thuis aan kinderen willen doorgeven; aansluitend bij doop van het kind

Complexe vraag – diversiteit in antwoord – 3 Ouderavonden bij sacrament van kind: + bijbelverhalen over ouder en kind Catechese tijdens liturgie (Frankrijk) Kindercatechese tussen EC en Vormsel Sacramentencatechese sec Bijbelgroepen / Geloven nu groepen Verdiepingstrajecten rond thema

Complexe vraag – diversiteit in antwoord – 4 Catechese rond parochievernieuwing, - fusie of kerksluiting: Emmaus, Woestijn, Ballingschap, Babylon blues (Ps. 137) Vorming tot dragers van verantwoorde- lijkheid in parochie of regio Hogere vormen van opleiding: HBO, universitair – Tiltenberg Meer vanuit vraag dan vanuit aanbod

Prioriteit voor Volwassenen Grootste ‘verlegenheid’ ligt bij het geloof van volwassenen Door levenservaringen komen vragen naar zin omhoog Bij volwassenen hebben zich bepaalde religieuze voorstellingen vastgezet Maar bij kinderen zijn voorstellingen nog vloeibaar / minder afleren

Geloof als vrije keuze De kerk erkent de vrije keuze: geloof vóórleggen ipv. ópleggen (≠ Pius X) Pelgrim en bekeerling zijn voorbeelden Pelgrim 1: Religiositeit is mobiel en heeft soms zwevende inhoud Pelgrim 2: Huiver om zich te binden aan een gemeenschap / vaste overtuigingen

Factoren die meespelen Autonomie Eigen ervaring Sociale omgeving Moment in het leven Het ‘belang’ voor eigen leven Beschikbare tijd

Religieuze volwassenheid wordt benaderd wanneer: Het geloof aan het leven steeds meer zin geeft, het leven verheldert De mens vertrouwen krijgt in de God van het leven en duisternis / crisis weet te overwinnen De mens het leven aanvaardt als iets dat men gekregen heeft, waarvan men niet zelf de oorsprong is.

Volwassenencatechese : methode? A God zelf wil de ontplooiing van de volwassen mens: Gloria Dei vivens homo Catechese is wezenlijk inculturatie in de wereld van de volwassenen (Fossion) Minder doctrineel, meer verhalend en ‘voorstellend’ (proposer la foi) Vooral symboolcatechese: taal geven voor communicatie met God.

Volwassenencatechese : methode? B Permanente vorming nodig: volwassen worden is blijvende opgave Men heeft begeleiding nodig Actieve vormen van leren Creatief vorm geven aan eigen leven Creatieve herinterpretatie van het gebeuren in Jezus Christus

Volwassenencatechese : methode? C Eerste inhoud van volwas. catechese is de eigen zoektocht van deelnemers Ambivalentie bij volwassenen - niet eigen levensweg ontkennen - niet gekomen om zich te binden - wel zoeken ze overstijgend element in hun levensweg - wel plek om zin op te sporen

Volwassenencatechese : methode? D - Stellen zekerheden te discussie vanuit hun eigen vooronderstellingen - Ze bevragen zichzelf en de kerk - Respect voor hun levensweg sluit niet uit dat er ook vaste punten worden aangeboden die richting geven - Wisselwerking individualiteit en traditie (universaliteit)

Vormen van Volw. catechese 1. Ad hoc, ‘verplicht’: bij sacramenten; avonden meestal te praktisch of juist te theoretisch 2. Zelf gekozen – met diverse doelen: a. eigen vorming en spiritualiteit b. toerusting om iets te gaan doen c. verschuiving in ‘pastorale school’ van ‘b’ naar ‘a’ – kort en modulair.

Kindercatechese Noodzakelijk aanvulling voor school en ouders Ontmoeting met andere kinderen Nadruk op verhaal, beleving en spel – aanvulling op ‘gewone liturgie’ Gouden leeftijd tussen EC en Vormsel Ki Ca leidt binnen in geloof en kerk

Sacramenten catechese Vorm van mystagogische catechese: - binnenleiden in geheim dat leven is: Gods liefdesverhaal met de mensen - antwoord op verlangen van de mens Gods wil komt op een transformerende wijze tegemoet aan het verlangen van de mens

Wezenlijk in Sacr catechese Jezus Christus is het oersacrament: Zijn levensgeschiedenis brengt de mens in contact met God De Geest wordt werkzaam in de mens 1. inleiding in basis van geloof 2. ontdekken diepere betekenis van dit sacrament voor eigen leven 3. link van dit sacrament met Christus

Deze drieslag toepassen op sacramenten catechese Doop van kind EC Vormsel Huwelijk Doop van volwassene – catechumenaat Geloof onder woorden; Katholiek basis- boek voor volwassenen. KBS 2009.

Catecheten in de parochie Meestal vrijwilligers, enkele pastor 1. Organisatie 2. Soorten bijeenkomsten 3. Taken en kwaliteiten verdeeld over drie niveaus

Organisatie Regelmatig bij elkaar komen met alle catecheten in de parochie Niet alleen planning en afspraken Maar ook uitwisseling van vreugde en moeite, nieuwe impulsen, verdieping Gemeenschappelijke visie – estafette Ook KND en GezinsViering erbij

Soort bijeenkomsten Startbijeenkomst voor werkjaar – niet verwarren met startzondag regio Thema vergaderingen: jaarthema, ander thema, organisatorische vraag Inhoudelijke voorbereiding activiteiten Evaluatie vergadering : per project en werkveld : belangrijk voor leerproces.

Nieuw project / jaarprogramma Drie vragen 1. Wie nemen initiatief? Waar denken we aan? Wie zijn bondgenoot? 2. Wie willen we bereiken? Doelgroep. Hoe bereiken we die groep? Werving 3. Waarom doen we dit? Wat willen we uiteindelijk bereiken? Wat betekent dit voor het leven van beoogde mensen?

Doelgroepen in 4 typen schema Ton Berns Bestaand of nieuwe aanbod? Bestaande doelgroep of nieuwe? Bestaande doelgroep zijn vrijwilligers en trouwe kerkgangers of deelnemers aan langlopende catechese groepen; dit geldt ook voor protestantse gasten Dit levert vier kwadranten op.

Taken en kwaliteiten op drie niveaus Uitvoerders in parochies : vrijwilligers zonder veel toerusting Organisatie van leerprocessen / aansturing en coördinatie : hoogopgeleide vrijwilligers / pastor Scheppen van voorwaarden in groter verband (bisdom, dekenaat, regio) : professionele catecheten

De scholen Basis onderwijs: Identiteitsbegeleiders (Arcade Cilon): - stimuleren lessen G en Levensb. - bevorderen kath. identiteit school Voortgezet onderwijs - vakleerkrachten G en Levensb. - Bis. Ged.Onder spreekt met directie en vakleerkrachten

Kansen voor parochie richting basisscholen Toelichting bij kerststal in week vóór Kerst – per klas, onder en miidenbouw – juf en ouders goed voorbereiden Toelichting bij kruisweg in Goede week – voor bovenbouw Kerk beschikbaar stellen voor schoolvie- ring – voorbereiding bij school Gastlessen pastor op school

Thuis – vergeten kans Belangrijk om ouders toe te rusten om zelf een stuk geloofsopvoeding te doen: Koffertjes van KBS – bisdom Utrecht Gesprekken van groepen ouders thuis: Na doopsel groep – op afstand begeleid door pastor of catecheet Rol v. grootouders in geloofsopvoeding van kleinkinderen

Take home opdracht 1. Wat is de eigenheid van de parochiecatechese? 2. Geef enkele voorbeelden – niet uit de sacramentencatechese 3. Waarom noemen we parochie- catechese mystagogisch?

Emmausverhaal – Zes werkwoorden voor dialoog met samenleving