Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Advertisements

De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Wanneer doen we het goed? Evalueren van podia vanuit gemeentelijk perspectief Dr. Quirijn van den Hoogen Rijksuniversiteit Groningen Research Centre Arts.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Planning & Controll Groninger Griffiers 24 maart 2006 Michiel Verbeek.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
 100 bezoekers  300 euro ophalen voor het goede doel  Weinig medewerking van eventuele sponsoren  Zeer goede sfeer  Alle kosten terug verdienen 
Cocreatie in de opsporing
Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
De evaluatie van een project
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1.
naar een volledig model
Programmabegroting 2015 – november 2014 [+ aangevuld met sheet 3 t/m 9]
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
WELKOM! Maandag 10 november 2014 DZOH op weg naar 2020!
Sportevenementen: the next step
KRACHT VAN AANBEVELING DOOR VRIENDEN 1. 2 het bereiken van héle specifieke doelgroepen anonieme organisatie toegankelijk en ‘menselijk’ maken verspreiden.
M OGEN WE NOG MULTICULTUREEL DENKEN ? O VER DIVERSITEIT, SOCIALE COHESIE EN DE INTEGRATIE - ERKENNINGSPARADOX F RANCOIS L EVRAU EN P ATRICK L OOBUYCK 1.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Kwaliteitszorg in archieven
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
De economische dimensie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
De structuur van de economie
Inhoudsopgave 1.Introductie aanvrager(-s) en project(-idee) 2.Oplossing en FIWARE-relevantie 3.Markt en concurrentie 4.Team (intern/extern) 5.Mijlpalenplanning.
Poppodium Strategic Business Game
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Gratis musea bestaan niet Zin en onzin van gratis toegang studiedag sectie Promotie en Marketing, 13 december 2007.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
1 Programma  Welkomstwoord wethouder Roos van Gelderen  Toelichting Wethouder Jan-Jaap de Haan  Waar staan we nu qua proces en thema’s?  Discussie.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
Wassenaar 24 november 2016 Timo Hendrikx, projectadviseur
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Rolf Winter 28 maart
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Prestatieafspraak PThU
H5 Wie heb je nodig?.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Recht gelijke kansen wonen, leven etc. Samenleving toegankelijk
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Bepaling waarde van een publieke dienst?
Topsport en breedtesport
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Kansen voor gemeenten: De Waarde van Pop 2.0
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Nederland Filantropieland
Betaalpas voor de regio
Transcript van de presentatie:

Bunnik Beleid en Advies

Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector

Prestatie model inspanning /output performance Wat hebben we gedaan?Hoe goed hebben we het gedaan? effectWat was de toegevoegdewaarde voor de samenleving?

Wat hebben we gedaan? instelling Besteed budget Inzet personeel Aantal activiteiten Openstelling Aantal bezoekers Deelnemers activiteiten Bestedingen bezoekers overheid Doet de instelling wat ze beloofd heeft te doen? Is ze financieel gezond? (doelmatigheid/rechtmatighe id)= P&C vragen Hoeveel bezoek trekt de instelling? Hoe ziet dat publiek eruit? (afhankelijk van beleid)

Hoe goed hebben we het gedaan? instelling Informatie over relatief presteren (benchmarks) % eigen inkomsten % bereikte doelgroepen (bijv schoolgaande jeugd) Waardering bezoekers van activiteiten Waardering peers Prijzen, vermeldingen etc overheid Hoe goed heeft de instelling gepresteerd? Wat vonden de bezoekers ervan? Wat vonden anderen ervan? Hoe verhoudt dit zich tot onze eigen normen (bijv % eigen inkomsten) en tot onze eigen beleidsdoelstellingen?

Wat heeft het de samenleving opgeleverd? Instelling Wat hebben onze producten teweeg gebracht (bijv beleving bezoek, leeropbrengst, doorgestroomd talent) Waaruit blijkt onze maatschappelijke support (vrijwilligers, sponsoring, vrienden, samenwerkingspartners) Hoe is ons imago? overheid directe effecten, bijv Impact cultureel aanbod (op publiek, onderwijs) Cultuurtoerisme Imago als cultuurstad Omzet en werkgelegenheid cultuursector

Wat heeft het de samenleving opgeleverd instelling Deze effecten overstijgen instellingsniveau Instelling kan gegevens aanleveren overheid Indirecte effecten, bijv Aantrekkelijkheid woonstad (huizenprijzen, opleidingsniveau inwoners) Bijdrage aan sociale cohesie Bijdrage aan economische ontwikkeling, gentrificatie Bijdrage aan veiligheid etc