Enkelvoudige fietsongevallen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Veiligheidsbeleid AKN
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Beheer fietsparkeren bij stations
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:
Nelson Mandela overleden. Het nieuws ging 5 december rond als een lopend vuurtje. Nelson Mandela was dood.
verkeerskrant gemaakt door:
Woorden en tijd.....
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Verkeers- stellingenspel
Veiligheidsmaatregelen tijdens de inzet
WHATS-APP Buurtpreventie
De perfecte onderbouw voor natuursteen
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
digitale verkeerskrant van Rilland
Jeugd~verkeersexamen
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
Gladheidsbestrijding op fietspaden
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Gladheidbeheersing op fietspaden Gladheidbeheersing op fietspaden.
Werkgroep gladheid-bestrijding op fietspaden
Begeleiding van een exceptioneel Transport op
Struikelen en uitglijden
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Hoofdfietsroutes Houten
De verkeersborden.
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
Parkeerparadijs Lange Nieuwstraat. Inhoudsopgave Problematiek Oorzaken Gevolg Voorgestelde oplossing Annex – foto’s.
FIETSENSTALLING GEBRUIKSAANWIJZING
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
Breda West Paramedisch Centrum Uw zorg in goede handen!
Copyright © 2005 Borealis A/S Tips Voor Veilig Fietsen.
Elke plant zijn eigen plek
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
IP Schepenstraat.
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Herinrichting Everlosebeekstraat
Boeven de Buurt uit avond 22 april Agenda – 20.05Introductie Wat is WhatsApp? SAAR etc Verdachte situaties
VEILIG WERKEN LANGS DE WEG
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
TC Heeze & Veiligheid Veiligheidscommissie TC Heeze 2016.
1 Klankbordgroep Infrastructuur en Groen De Nolle 29 november 2010.
1: Oorspronkelijk plan Maatregelen: 4x drempels 7x kruispuntplateau’s 1x markering kruispunt reflecterende borden bij scherpe bochten Kenmerken: snelheid.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Vrij van de wet!? Galaten. Moet je de wetten van Mozes houden of juist niet? Wat is de kracht van het geloof? Hoe voorkom je dat een christen zijn vrijheid.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
Onderhoud element- en gesloten verharding
Schoonmaken verharding
toolbox ELKE VEZEL TELT!
Onderhoud element- en gesloten verharding
Wetgeving / diefstalpreventie
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

Enkelvoudige fietsongevallen oorzaken en oplossingen Peter Kroeze

Sneeuw, ijs en ijzel Voorkomen/wegnemen oorzaak Geen materialen die snel opvriezen/glad worden Geen scherpe bochten Geen fietsdoorsteekjes bij drempels e.d. Fietspaden, – stroken en doorsteekjes voldoende breed Preventief strooien Sneeuw borstelen (zeker hoofdfietsroutes) Fietspaden en –stroken gelijk met hoofdrijbaan Inzet hoveniers ? Inzet bewoners ?

Gladde, losse componenten Voorkomen/wegnemen oorzaak Geen modderige bermen (zand op rijbaan) Liever geen split ! Regelmatig vegen (zeker hoofdfietsroutes) In herfst extra aandacht voor routes onder bomen, systematisch vegen en opzuigen bladeren Vegen bij en na werkzaamheden (zand)

Gladde materialen en overgangen Voorkomen/wegnemen oorzaak Geen gladde verhardingsmaterialen, zeker niet in bochten. Geen putdeksels, markeringen, zebra’s e.d. in bochten Geen stelconplaten (randjes, verzakken) Trambaan, liefst fysiek maar minimaal visueel afschermen

Botsingen met trottoirbanden Na ‘vallen door gladheid’ belangrijkste oorzaak Vaker op wegen met fiets- en suggestiestroken Ook invloed op letselernst : bij ca. 10% hoofdletsel door trottoirband

Botsingen met trottoirbanden Voorkomen/wegnemen oorzaak Trottoirbanden achterwege laten Lage schuine banden i.p.v. traditionele band

Botsingen met trottoirbanden Vergroten voorspel- en waarneembaarheid Betere zichtbaarheid door kantmarkering, strekse rij witte klinkers of door verschillende verhardingen/kleuren aan beide zijden van de band Geen onverwachte hoogteverschillen Voldoende brede fiets- en suggestiestroken

Bermongevallen > driekwart buiten de bebouwde kom 1/3 bij terugsturen vanuit berm naar fietspad 1/3 door berm zelf (mul, hobbelig e.d.) 1 /4 tegen boom of ander obstakel Zichtbaarheid wegverloop (weinig contrast verharding/berm)

Bermongevallen Voorkomen/wegnemen oorzaak Berm sluit aan op fietspad, zonder of met minimaal hoogteverschil. Aandachtspunt bij asfaltering van het fietspad! Halfverharde berm Obstakelvrije ruimte (1,00 meter)

Bermongevallen Vergroten voorspel- en waarneembaarheid Pas ALTIJD kantmarkeringen toe op fietspaden bubeko In bochten bij fietspaden bibeko ook kantmarkering (buitenzijde) Lichtgekleurde verharding Verlichting, evt alleen in bochten LED-verlichting nt

Bermongevallen Verlagen taakbelasting fietsvoorziening voldoende breed Bij mengen: verlagen snelheid en intensiteit autoverkeer nt

nt

Dodelijk ongeval fietser Haastrecht Posted on March 28, 2011 by Redactie Haastrecht, 28-03-2011 • Op zondag 27 maart rond 10.15 uur is een 67-jarige man uit Zoeterwoude bij een fietsongeval om het leven gekomen. De man maakte deel uit van een wielergroep van ongeveer 15 fietsers. Bij een wegversmalling op de Bredeweg heeft de man vermoedelijk een paaltje op de weg niet gezien, waarna hij daar vol tegenaan reed. Hij sloeg over de kop en belandde in een sloot. 4 a 5 omstanders hebben de man uit de sloot gehaald en zijn onmiddellijk begonnen met reanimeren. Toen de ambulance ter plaatse kwam heeft het ambulancepersoneel het over genomen. Dit mocht echter niet baten, de man is ter plekke overleden aan zijn verwondingen overleden. Mensen die getuige zijn geweest van het voorval en daar graag nog over willen praten, kunnen contact opnemen met de politie van de Krimpenerwaard (Haastrecht) via 0900-8844. Desgewenst kan de politie slachtofferhulp inschakelen

Botsingen met paaltjes Vaak op plaatsen waar men niet bekend is (recreatieve routes) Vaak oudere fietsers Paaltje wordt over het hoofd gezien In neergeklapte vorm een extra risico Verantwoordelijkheid wegbeheerder nt

Botsingen met paaltjes Voorkomen en wegnemen oorzaak Verwijder onnodige paaltjes (middel erger dan kwaal) Alleen paaltjes als het echt nodig is. Geen neerklapbare paaltjes Flexibele paaltjes nt

Botsingen met paaltjes Vergroten voorspel- en waarneembaarheid ALTIJD inleidende ribbelmarkering Opvallende, reflecterende paaltjes Op logische plek Verlichte plaats Geef paaltje bij voldoende breedte “body” i.v.m. opvallendheid nt

Botsingen met paaltjes Verlagen taakbelasting Voldoende ruimte naast paaltje : iedere decimeter telt (> 1,00 m) Niet op drukke en onoverzichtelijke situaties nt

Fiets-fietsongevallen Ca. driekwart met fietsers in zelfde richting ! Zorg voor voldoende breedte (rekening houdend met intensiteit) Bij gemend profiel : lage snelheid autoverkeer Terughoudendheid met tweerichtingsfietspaden Altijd asmarkering bij tweerichtingspaden Beperk snelheidsverschillen (verbied bromfietsen op fietspad en alternatief voor racefietsers) Beperk illegaal tegen de richting in fietsen nt

Bedankt voor de aandacht ! peter@ligpart.nl (voor foto’s: zie www.flickr.com/fietsberaad)