Enkelvoudige fietsongevallen oorzaken en oplossingen Peter Kroeze
Sneeuw, ijs en ijzel Voorkomen/wegnemen oorzaak Geen materialen die snel opvriezen/glad worden Geen scherpe bochten Geen fietsdoorsteekjes bij drempels e.d. Fietspaden, – stroken en doorsteekjes voldoende breed Preventief strooien Sneeuw borstelen (zeker hoofdfietsroutes) Fietspaden en –stroken gelijk met hoofdrijbaan Inzet hoveniers ? Inzet bewoners ?
Gladde, losse componenten Voorkomen/wegnemen oorzaak Geen modderige bermen (zand op rijbaan) Liever geen split ! Regelmatig vegen (zeker hoofdfietsroutes) In herfst extra aandacht voor routes onder bomen, systematisch vegen en opzuigen bladeren Vegen bij en na werkzaamheden (zand)
Gladde materialen en overgangen Voorkomen/wegnemen oorzaak Geen gladde verhardingsmaterialen, zeker niet in bochten. Geen putdeksels, markeringen, zebra’s e.d. in bochten Geen stelconplaten (randjes, verzakken) Trambaan, liefst fysiek maar minimaal visueel afschermen
Botsingen met trottoirbanden Na ‘vallen door gladheid’ belangrijkste oorzaak Vaker op wegen met fiets- en suggestiestroken Ook invloed op letselernst : bij ca. 10% hoofdletsel door trottoirband
Botsingen met trottoirbanden Voorkomen/wegnemen oorzaak Trottoirbanden achterwege laten Lage schuine banden i.p.v. traditionele band
Botsingen met trottoirbanden Vergroten voorspel- en waarneembaarheid Betere zichtbaarheid door kantmarkering, strekse rij witte klinkers of door verschillende verhardingen/kleuren aan beide zijden van de band Geen onverwachte hoogteverschillen Voldoende brede fiets- en suggestiestroken
Bermongevallen > driekwart buiten de bebouwde kom 1/3 bij terugsturen vanuit berm naar fietspad 1/3 door berm zelf (mul, hobbelig e.d.) 1 /4 tegen boom of ander obstakel Zichtbaarheid wegverloop (weinig contrast verharding/berm)
Bermongevallen Voorkomen/wegnemen oorzaak Berm sluit aan op fietspad, zonder of met minimaal hoogteverschil. Aandachtspunt bij asfaltering van het fietspad! Halfverharde berm Obstakelvrije ruimte (1,00 meter)
Bermongevallen Vergroten voorspel- en waarneembaarheid Pas ALTIJD kantmarkeringen toe op fietspaden bubeko In bochten bij fietspaden bibeko ook kantmarkering (buitenzijde) Lichtgekleurde verharding Verlichting, evt alleen in bochten LED-verlichting nt
Bermongevallen Verlagen taakbelasting fietsvoorziening voldoende breed Bij mengen: verlagen snelheid en intensiteit autoverkeer nt
nt
Dodelijk ongeval fietser Haastrecht Posted on March 28, 2011 by Redactie Haastrecht, 28-03-2011 • Op zondag 27 maart rond 10.15 uur is een 67-jarige man uit Zoeterwoude bij een fietsongeval om het leven gekomen. De man maakte deel uit van een wielergroep van ongeveer 15 fietsers. Bij een wegversmalling op de Bredeweg heeft de man vermoedelijk een paaltje op de weg niet gezien, waarna hij daar vol tegenaan reed. Hij sloeg over de kop en belandde in een sloot. 4 a 5 omstanders hebben de man uit de sloot gehaald en zijn onmiddellijk begonnen met reanimeren. Toen de ambulance ter plaatse kwam heeft het ambulancepersoneel het over genomen. Dit mocht echter niet baten, de man is ter plekke overleden aan zijn verwondingen overleden. Mensen die getuige zijn geweest van het voorval en daar graag nog over willen praten, kunnen contact opnemen met de politie van de Krimpenerwaard (Haastrecht) via 0900-8844. Desgewenst kan de politie slachtofferhulp inschakelen
Botsingen met paaltjes Vaak op plaatsen waar men niet bekend is (recreatieve routes) Vaak oudere fietsers Paaltje wordt over het hoofd gezien In neergeklapte vorm een extra risico Verantwoordelijkheid wegbeheerder nt
Botsingen met paaltjes Voorkomen en wegnemen oorzaak Verwijder onnodige paaltjes (middel erger dan kwaal) Alleen paaltjes als het echt nodig is. Geen neerklapbare paaltjes Flexibele paaltjes nt
Botsingen met paaltjes Vergroten voorspel- en waarneembaarheid ALTIJD inleidende ribbelmarkering Opvallende, reflecterende paaltjes Op logische plek Verlichte plaats Geef paaltje bij voldoende breedte “body” i.v.m. opvallendheid nt
Botsingen met paaltjes Verlagen taakbelasting Voldoende ruimte naast paaltje : iedere decimeter telt (> 1,00 m) Niet op drukke en onoverzichtelijke situaties nt
Fiets-fietsongevallen Ca. driekwart met fietsers in zelfde richting ! Zorg voor voldoende breedte (rekening houdend met intensiteit) Bij gemend profiel : lage snelheid autoverkeer Terughoudendheid met tweerichtingsfietspaden Altijd asmarkering bij tweerichtingspaden Beperk snelheidsverschillen (verbied bromfietsen op fietspad en alternatief voor racefietsers) Beperk illegaal tegen de richting in fietsen nt
Bedankt voor de aandacht ! peter@ligpart.nl (voor foto’s: zie www.flickr.com/fietsberaad)