zaterdag 19 november 2011 door Sander

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Heilig vrijen Jezus en onze seksualiteit
Advertisements

Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Korte inleiding op de Psalmen & Vier vragen bij Psalm 1.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Filosofie & Religiositeit
De beroemdste persoon die er is …
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 3: Het Grote Schisma van 1054.
Hindoeïsme en reïncarnatie
Late Middeleeuwen.
De filosofie van Seneca
Deel 4 Leven als christen.
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Hoe kun je Geloven? 1.
De christelijke boodschap
Hoofdstuk 3: Steden en Kathedralen,
Joods-christelijk wereldbeeld
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Filosofie & Religiositeit
De theoretische cultuur (3a)
Rituelen in het Christendom
Veranderen van binnenuit
De Griekse cultuur.
Godsdienst.
De Kerkhervorming 1.3.
§1 Nederland verzuilt.
Paragraaf 5.6 Islam.
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
Themadiensten ‘Ik geloof’
Hoe spiritueel zijn onze preken?. Spiritualiteit Spirituele homiletiek.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
DE LATE MIDDELEEUWEN De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van kruistochten.
SENECA STOA.
Joods-christelijk wereldbeeld
VAN DE AFGODEN DIE WE AANBIDDEN EN DE WONDEN DIE WE DRAGEN
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
Samen met de Heer 1 Thessalonicenzen 5:4-11. En tot die de duiven verkopen zei Hij: "Neemt deze weg van hier, maakt van het huis van Mijn Vader geen handelshuis!“
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Zegt de Bijbel iets over jouw muzieksmaak
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
In deze dienst zal Ds. A.P. Feijen voorgaan Na de zegen zingen we Ps. 33: 3, 4 Schriftlezing: Luk. 12: 1 – 7 Tekst: Zondag 9.
7.2 Plato en zijn voorgangers in de wijsbegeerte
H4.2 De expansie van het Christendom
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
De zonde zit diep in je Leerdienst zonde DE ZONDE ZIT DIEP IN JE 1.Vraag niet naar het `waarom`
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Averroës Aven Ruiz, Ibn Rushd Over Geloof en Wetenschap in de Islam.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
‘Door een geheimenis omsloten’ 1e avond, 24 januari 2013 Bijzondere verschijnselen: puur natuur, geschenk van God.
Zondag 9 november 2014  Hoe kan ik God leren kennen? artikel 2 NGB Huiswerkopdracht :vandaag lezen van Hosea - Ps Job 38 en 39 Lucas 15, gelijkenis.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Relatie Ziel, Geest en Lichaam
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Bedelorden, heiligen en ketters
Schepping en Evolutie in de Bahá’í geschriften (1)
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
SCHEPPING EN ZONDEVAL Les 1 voor 6 oktober 2018.
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Geloof op zoek naar rede
Waar zie je God als je de bijbel dicht laat?
Transcript van de presentatie:

zaterdag 19 november 2011 door Sander Thomas van Aquino De Filosoos zaterdag 19 november 2011 door Sander

Thomas van Aquino zegt: De objecten van de menselijke kennis zijn geproportioneerd aan de verschillende graden van de kennende vermogens. Hoe minder het kennende vermogen met het stoffelijke lichaam is verbonden, hoe minder het corresponderende object in de stof bestaat. Het menselijk verstand neemt een plaats in tussen het zintuigelijke vermogen (dat in de lichamelijke organen bestaat) en het verstand van engelen, dat puur onstoffelijk is.

Zo dus niet!

De tijd: 13e eeuw (eind van) Hoge middeleeuwen Feodale heersers Kruistochten Paus (Gregorius IX) vs Duitse keizer (Frederik II) Dzjengis Khan valt Midden-Oosten binnen Gregorius IX Frederik II

Katholieke Kerk Inquisitie Franciscus van Assisi (1181-1226) Dominicus (1170 – 1221) Bouw van kathedralen: Keulen, Parijs, Reims, Siena

Universiteiten 12e eeuw eerste universiteiten in Europa (Bologna, Parijs, Oxford) Studies: Medicijnen, Burgerlijk Recht, Kerkelijk Recht en Theologie

Scholastiek Trivium: Grammatica, dialectica en retorica Quadrivium: Aritmetica, geometrica, astronomia en musica

Scholastiek - Dialectiek Redeneren in tegenstellingen op basis van gezaghebbende teksten (Bijbel) Vraag → Stellingen → Tegenwerpingen → Antwoord Doel: vinden van God Heilige drie-eenheid Plato vs Aristoteles

Dominicanen Dominicus (1170 – 1221) Orthodox en bedelorde Vanaf 1259: veel gericht op studie Met Franciscanen actief in Inquisitie Aquino is een dominicaan Synthese Aristoteles en Christus

Córdoba Reconquista: In 1236 veroverde Ferdinand III van Castilië Córdoba met zijn bibliotheek van ca. 400.000 werken waaronder veel werk van Aristoteles

De filosofische voorgangers Plato Aristoteles Plotinus Augustinus Averroës Thomas van Aquino

Averroës 1126 – 1198 Commentator van Aristoteles Waarheid kan bereikt worden door filosofie (Aristoteles) of godsdienst (Islam) De persoonlijke ziel is sterfelijk, het (onpersoonlijke) intellect (de nous) is onsterfelijk

Thomas van Aquino Aquino 1225 – Fossanova 1274 (beide tussen Rome en Napels) Bracht zijn leven door in universiteiten en kloosters in Parijs en andere steden in Frankrijk en Italië Theoloog & filosoof In 1323 heilig verklaard Gezaghebbende filosoof van Katholieke Kerk per decreet Leo XIII in 1879 dus ook zijn interpretatie van Aristoteles

Opvattingen Twee wegen naar God: Geloof en openbaring Verstand en zintuiglijke waarneming Geen conflict tussen geloof en verstand: Bestaan van God Ethische vragen Hierarchie in schepping: Mineraal, plant, dier, mens, engelen, God

Opvattingen Twee wegen naar God: Geloof en openbaring Verstand en zintuiglijke waarneming Geen conflict tussen geloof en verstand: Bestaan van God Ethische vragen Hierarchie in schepping: Mineraal, plant, dier, mens, engelen, God

Ordeningen Rationeel, logisch, deductief systeem Kosmologie: zeven sferen en zeven planeten, twee (of drie) hemelen de vier elementen (aarde, water, lucht en vuur) de cirkelvormige beweging van de hemellichamen (die wijst op hun volmaaktheid) de tegenstrijdige beweging van de dingen op de (onvolmaakte) aarde (aarde en water van boven naar beneden, vuur en lucht van beneden naar boven)

Werken van Aquino Veel werken o.a.: bijbelcommentaren toelichtingen op geschriften van Aristoteles Summa contra gentiles (Tegen de heidenen, 1258/1259–1264), een apologetisch werk tegen de heidenen Summa theologiae (1266-1273), zijn hoofdwerk preken quaestiones

Summa theologiae Eerste deel: Gods bestaan en aard, dat is de Eeuwige wet; De schepping van de wereld; engelen; De aard van de mens. Eerste deel van het tweede deel: Algemene principes van de moraal (met een theorie over de natuurwet). Tweede deel van deel twee: De bijzondere moraal, inhoudende de individuele deugden en zonden. Derde deel: De persoon en het werk van Christus, dat is de Menselijke wet; de sacramenten; het einde van de wereld.

5 Godsbewijzen (uit Summa) Er moet een oorzaak zijn voor alle veranderingen. De eerste beweger is God. Oorzaken komen altijd voor in series, er moet een eerste oorzaak zijn, anders zou er geen serie kunnen ontstaan Dingen in de wereld komen en verdwijnen. Iets kan niet uit niets voorkomen. Er moet dus iets zijn dat altijd bestaan heeft. Variant op het ontologische argument van Anselmus: Dingen komen in diverse kwaliteiten voor. Er moet een volledig ‘goed’ ding zijn dat alle andere dingen goed maakt: God. Gebaseerd op het concept ‘telos’ of ‘doel’ van Aristoteles: Alle dingen streven naar een ultieme bedoeling of verwezenlijking. Er is een geest die het doel stelt: God

De aard van God God is niet samengesteld (geen delen) God is perfect God is oneindig God is onveranderlijk God is één (geen varianten)

uitspraken “Er is niets in het intellect dat niet eerst in de zintuigen was.” “Theologie is de meest beschouwende wetenschap, omdat haar kennis goddelijk en dus onfeilbaar is en omdat haar stof veel meer waarde heeft en het menselijk verstand overstijgt.” “Het grootste geluk van alle, het opperste goed, bestaat daar in, dat we Gods aangezicht zullen zien.” “Het contemplatieve (klooster)leven is grootser dan het actieve leven. Nog grootser is hete contemplatieve leven dat anderen roept tot een contemplatief leven en hen de vruchten van contemplatie laat ervaren.

Diversen De ziel is onsterfelijk. De ziel wordt voor ieder mens opnieuw geschapen en niet overgedragen Hoe wordt de erfzonde dan doorgegeven? Het uiteindelijke geluk van de mens is de contemplatie van God. In het hiernamaals van aangezicht tot aangezicht. Het kwaad is onbedoeld en heeft een oorzaak die goed is. Het gebed is nuttig, al is de Voorzienigheid onveranderlijk

Nou, vooruit dan maar!

Thomas van Aquino zegt: De objecten van de menselijke kennis zijn geproportioneerd aan de verschillende graden van de kennende vermogens. Hoe minder het kennende vermogen met het stoffelijke lichaam is verbonden, hoe minder het corresponderende object in de stof bestaat. Het menselijk verstand neemt een plaats in tussen het zintuigelijke vermogen (dat in de lichamelijke organen bestaat) en het verstand van engelen, dat puur onstoffelijk is.