Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht 1 november 2013 Drs. D. Abeleven Rector FHR School of Business
Inhoud van de workshop Eisen van het bedrijfsleven Hoe ziet ons business onderwijs eruit? Onderzoek in het Surinaamse bedrijfsleven Onderzoek op de business School Succesfactoren voor een goed onderwijsmodel Shared responsibilities uitwerken Results of the workshop
Surinaams bedrijfsleven Waar zijn we naar op zoek?
Ons huidig onderwijs Vakgericht (lessen erg theoretisch) met als doel het reproduceren van kennis Vakinhouden los van elkaar Weinig ruimte voor vorming naar zelfstandige afgestudeerden Weinig invloed van het bedrijfsleven
Link tussen bedrijven en het onderwijs Stage Onderzoek Beurzen Bedrijfsbezoeken Is dit genoeg?
Een alumni onderzoek (Young a Fat, 2013) Doel van het onderzoek: nagaan in hoeverre de afgestudeerden voldoen aan het profiel van het bedrijfsleven Resultaten per competenties aangegeven
Improvements needed Meer input nodig van bedrijfsleven (more commitment, more involvement and shared ownership) In het curriculum (vanaf het eerste jaar) Bij de stages Bij het onderzoek Voor docenten en studenten
Succes indicatoren Shared responsibilities Evaluatiemomenten inbouwen voor bedrijfsleven en de school Trainingen voor een goed curriculum Trainingen aan docenten tot professionals
Competentiegericht versus vakgericht in business education?
Hoe? educational model for shared responsibilites
Wie zijn verantwoordelijk? De school Het bedrijfsleven De studenten Opdracht: per groep nagaan welke taken en verantwoordelijkheden elke groep heeft. Let op: sommige taken kunnen door meerdere groepen uitgevoerd worden
Het business onderwijs modelleren Hoe passen deze taken en verantwoordelijkheden in het model?
Results Per groep aangeven hoe het buildingblock model er nu uit moet zien
Main conclusions Welke belangrijke conclusies kunnen we trekken? Wat zijn onze “lessons learned?”
Dank u voor uw aandacht Veel succes met het implementeren van het business onderwijs