Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Realisatie kindcentrum
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
For quality of life Prof. Martin Kropff, rector magnificus, WUR 3 april 2013 Nederlands Congres Volksgezondheid.
EXAMINEREN IN DE BEROEPSPRAKTIJK
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
VTB Technasium Vakcollege
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Informeel leren en….. social media
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Implementatie van het 4C-ID-model
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Jos van Hijfte 8 November 2007
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aan de slag met competenties beoordelen
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Workshop: Begrijpend lezen
Identiteitsleren in Lifelab
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
De kubus van CSPE succesfactoren!
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Mijn opleidingsbeeld.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
HET ONDERWIJS IN FINLAND Studiereis maart 2016.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
NVE bedrijfsbezoek De Groene Campus 13 november 2012.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof?
Minor International Management en Ondernemen
Transcript van de presentatie:

Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht 1 november 2013 Drs. D. Abeleven Rector FHR School of Business

Inhoud van de workshop Eisen van het bedrijfsleven Hoe ziet ons business onderwijs eruit? Onderzoek in het Surinaamse bedrijfsleven Onderzoek op de business School Succesfactoren voor een goed onderwijsmodel Shared responsibilities uitwerken Results of the workshop

Surinaams bedrijfsleven Waar zijn we naar op zoek?

Ons huidig onderwijs Vakgericht (lessen erg theoretisch) met als doel het reproduceren van kennis Vakinhouden los van elkaar Weinig ruimte voor vorming naar zelfstandige afgestudeerden Weinig invloed van het bedrijfsleven

Link tussen bedrijven en het onderwijs Stage Onderzoek Beurzen Bedrijfsbezoeken Is dit genoeg?

Een alumni onderzoek (Young a Fat, 2013) Doel van het onderzoek: nagaan in hoeverre de afgestudeerden voldoen aan het profiel van het bedrijfsleven Resultaten per competenties aangegeven

Improvements needed Meer input nodig van bedrijfsleven (more commitment, more involvement and shared ownership) In het curriculum (vanaf het eerste jaar) Bij de stages Bij het onderzoek Voor docenten en studenten

Succes indicatoren Shared responsibilities Evaluatiemomenten inbouwen voor bedrijfsleven en de school Trainingen voor een goed curriculum Trainingen aan docenten tot professionals

Competentiegericht versus vakgericht in business education?

Hoe? educational model for shared responsibilites

Wie zijn verantwoordelijk? De school Het bedrijfsleven De studenten Opdracht: per groep nagaan welke taken en verantwoordelijkheden elke groep heeft. Let op: sommige taken kunnen door meerdere groepen uitgevoerd worden

Het business onderwijs modelleren Hoe passen deze taken en verantwoordelijkheden in het model?

Results Per groep aangeven hoe het buildingblock model er nu uit moet zien

Main conclusions Welke belangrijke conclusies kunnen we trekken? Wat zijn onze “lessons learned?”

Dank u voor uw aandacht Veel succes met het implementeren van het business onderwijs