Resultaten enquête tuchtwet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Schoolsecretariaten (n=555)
Analyse van incidenten
Open-Tops in Bergen aan Zee De Fysische Eigenschappen
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Advies: Duurzaam archiveren van COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Kwaliteit van leven bij dementie
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE
Bedrijfskolommen en -sectoren
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
Onderzoekersforum CQ-index
Tevredenheidsonderzoek 2007
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
dataverzamelformulieren
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingencampagne 2008 Aline DEWORME Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
Overleg Logo's - EDPBW's 7 oktober Indicatorenbevraging 2003 Tabaks- en voedingsbeleid in bedrijven.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
RECHTSBIJSTAND Beknopt overzicht Bijstand verlenen NSPV - G.C.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
GIS-coördinator in Westerlo
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Commercieel beleid 1 H2 Marktonderzoek Filiaalmanager.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Forensisch-medische expertise voor slachtoffers van huiselijk geweld Jens Vanneste 1BaMV - Groep 7.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
dataverzamelformulieren
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Transcript van de presentatie:

Resultaten enquête tuchtwet Directie Politiebeheer - Beleid Integrale Veiligheid

Inleiding Opzet Onderzoeksvragen verkenning mogelijke knelpunten bij de toepassing van de tuchtwet, alsook een inventarisatie van ondersteuningsbehoeften in dit domein. Onderzoeksvragen Ondervindt men problemen bij de toepassing van de tuchtwet? Op welk niveau bevinden zich de problemen bij de toepassing van de tuchtwet? Of beter gezegd welke problemen ondervindt men? Op welke externe dienst doet men beroep bij problemen? Heeft men nood aan een andere soort ondersteuning

Methode van onderzoek Aanpak Steekproef Schriftelijke bevraging bij de 196 politiezones omtrent de toepassing van de tuchtwetgeving Steekproef De beoogde en operationele populatie van deze enquête zijn de 196 politiezones. Uiteindelijk werd de enquête verwerkt op basis van 139 ‘valide’ enquêteformulieren (dit betekent een responsgraad van ongeveer 71%). Statistisch betekent dit dat het onderzoek een betrouwbaarheid van 95% heeft, met een foutenmarge van ten hoogste 4,5%.

Methode van onderzoek Ruimtelijke spreiding respons Verdeling steekproef cf. politiezonecategorie

Methode van onderzoek Redenen non-respons Vragenlijst Onbereikbaarheid van de respondenten; onwilligheid om mee te werken aan de enquête; problemen bij het invullen van de enquête en de verzending van de formulieren Vragenlijst De vragenlijst is opgebouwd uit vijf vragen. De vijf vragen bestaan uit twee gesloten (inventarisende) vragen en drie open (explorerende) vragen. Het aantal vragen werd beperkt, teneinde de respons te bevorderen.

Methode van onderzoek Dataverzameling/analyse Verzending kort bericht met de aanleiding en doelstelling van de enquête op basis van een e-mailbestand van de politiezones Enquête in bijlage van het e-mailbericht verzonden Antwoorden kunnen per e-mail terugverzonden worden naar een speciaal e-mailadres of via fax naar het secretariaat van de dienst die instaat voor de dataverzameling en -analyse.

Resultaten Vraag 1 : Ondervindt u problemen bij het toepassen van de tuchtwet (n=139)? (1/2) 79 politiezones (57% v/d steekproefomvang) geven aan ‘soms’ problemen te ondervinden bij de toepassing van de tuchtwet. 39 politiezones (28% v/d steekproefomvang) geven aan ‘vaak’ problemen te ondervinden bij de toepassing van de tuchtwet. 15 politiezones (11% v/d steekproefomvang) geven aan ‘altijd’ problemen te ondervinden bij de toepassing van de tuchtwet.

Resultaten Vraag 1 : Ondervindt u problemen bij het toepassen van de tuchtwet (n=139)? (2/2) De zones van type 1 ondervinden “vaak” of “soms” problemen. De zones van type 2 tot 5 ondervinden “soms” of “vaak” problemen. Gemiddeld ondervindt 39% van de zones problemen.

Resultaten Vraag 2 : Gelieve aan te geven waar de problemen zich bevinden ? (1/1) 35% : problemen i.v.m. de complexiteit van de procedure 25% : problemen i.v.m. gebrek aan expertise bij de interpretatie van de reglementering 15% : problemen i.v.m. gebrek aan expertise bij de beoordeling van de sanctie 14%  : problemen i.v.m. gebrek aan personeel 12% : andere reden voor de problemen.

Resultaten Vraag 3 : Op welke externe dienst doet u beroep wanneer u problemen ondervindt bij de toepassing van de tuchtwet? (1/1) Er werden drie uitschieters waargenomen op basis van het totaal aantal antwoorden, namelijk Federale Politie, andere zone en de Tuchtraad.  

Resultaten Vraag 4 : Heeft u nood aan een ander soort ondersteuning inzake tucht (n=139)? (1/4) 19% van de zones heeft geen nood aan een ander soort ondersteuning inzake tucht 77% van de zones heeft nood aan een ander soort ondersteuning inzake tucht

Resultaten Vraag 4 : Heeft u nood aan een ander soort ondersteuning inzake tucht? (2/4) 19% van de zones heeft geen nood aan een ander soort ondersteuning inzake tucht Waarom? Deze zones vinden de bestaande ondersteuning voldoende: De opleidingen van de Federale Politie of van de Tuchtraad Beroep op andere zones en op de verschillende instanties die hun een juridisch advies kunnen geven. Zij zijn zeer tevreden over de opleidingen en de adviezen verstrekt door de Federale Politie en de Tuchtraad.

Resultaten Vraag 4 : Heeft u nood aan een ander soort ondersteuning inzake tucht? (3/4) 77% van de zones heeft nood aan een ander soort ondersteuning inzake tucht De meest genoemde soorten ondersteuning zijn: contactpunt of gespecialiseerde externe dient (37% volgens groepering van de vermeldingen « contactpunt, externe dienst, externe deskundige, bovenlokale dienst ») opleidingen (19%) databank jurisprudentie (16% volgens groepering van de vermeldingen « gegevensbank, jurisprudentie en codex »)

Resultaten Vraag 4 : Heeft u nood aan een ander soort ondersteuning inzake tucht? Hoe moet deze ondersteuning eruit zien? (4/4)