Kritisch denken over politieke problemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
ruimte object beleving
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
– Software development fundamentals
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Oefening met atlas en kaarten
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Ledenwerving & ledenbehoud Speerpunt van RI en District
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”
Vijfkrachtenmodel van Porter
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Product van TU Delft, SEC
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Stap drie bij projecten
Product van TU Delft, SEC
– Software development fundamentals
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Kritisch denken over politieke problemen Margarita Jeliazkova UD Vakdidactiek Maatschappijleer ELAN, Universiteit Twente © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Onderwerpen Kritisch denken of gewoon denken? Problemen en oplossingen Typen problemen en typen vaardigheden Een voorbeeld van probleemstructurering Implicaties voor lesgeven © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

"A problem is half-solved if properly stated." John Dewey © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Wat betekent ‘kritisch denken’? Omgaan met onzekerheid Het gebied tussen de absolute zekerheid en het complete chaos is de wereld om ons heen streven naar absolute zekerheid = falen + compleet chaos = hulpeloosheid __________________________________________________ = cynisme © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

J. Dewey, Democracy and Education, 1916 “All thinking is research, and all research is native, original, with him who carries it on, even if everybody else in the world already is sure of what he is still looking for. It also follows that all thinking involves a risk. Certainty cannot be guaranteed in advance.” © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Nodige denkvaardigheden: denken over maatschappelijke problemen Wat is een maatschappelijk probleem? Wat is een politiek probleem? Problemen hebben een wetenschappelijke en maatschappelijke dimensie – complexe verhoudingen Gangbaar: probleem – oplossing: niet zo snel! © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Verwarring in terminologie = verwarring in denken Probleem – kwestie – onderwerp – context? Informatie – oplossing – onderzoek – besluit – mening? © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Verwarring in terminologie: een voorbeeld “Op de publieke en politieke agenda van Nederland staan veel onderwerpen. Denk aan bijvoorbeeld criminaliteit, zinloos geweld, tekorten in de gezondheidszorg, de monarchie, genetische manipulatie, enz. enz. De bedoeling van deze praktische opdracht is dat je met een aantal medeleerlingen zo'n actueel maatschappelijk probleem in kaart brengt en er vervolgens een onderzoek naar gaat doen. […] breng het probleem in kaart met behulp van het katern Onderzoek doen […] met behulp van de gevonden informatie stel je een enquête op …. © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

“…a certain Chinese encyclopaedia entitled Celestial Emporium of Benevolent Knowledge. On those remote pages it is written that animals are divided into (a) those that belong to the Emperor, (b) embalmed ones, (c) those that are trained, (d) suckling pigs, (e) mermaids, (f) fabulous ones, (g) stray dogs, (h) those that are included in this classification, (i) those that tremble as if they were mad, (j) innumerable ones, (k) those drawn with a very fine camel's hair brush, (l) others, (m) those that have just broken a flower vase, (n) those that resemble flies from a distance.” -- J. L. Borges, "The Analytical Language of John Wilkins" © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Het kan dus anders Probleemvinding, probleemstructurering Probleem is: Een kloof tussen wat is en wat wenselijk is. Een claim van een groep mensen op een andere. [Geïnspireerd door: R. Hoppe, The Governance of Problems, The Policy Press, Bristol, 2011 (paperback)] © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Denken over problemen als een ‘ijsberg’ Kiezen van een oplossing Bedenken van oplossingen zeeniveau Presenteren van het probleem Onderkennen van het probleem © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

zekerheid over kennis en oplossingen Typen politieke problemen Gedeeld Normen en waarden Weinig Veel zekerheid over kennis en oplossingen Omstreden © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Gestructureerde problemen (doelen en middelen aanvaard) Matig gestructureerde problemen (doelen aanvaard, twijfel over middelen) Matig gestructureerde problemen (middelen bekend; doelen en waarden zeer omstreden) Ongestructureerde problemen © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Sociale woningbouwbeleid Snelweg onderhoud Sociale woningbouwbeleid Verkeersveiligheid Abortus, euthanasie, stemrecht voor migranten Wereldarmoede Files, © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Zwerfplastic plastic whale promo © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Zwerfplastic Indicatoren ontwikkelen voor waterkwaliteit te monitoren Ontwikkelen van efficiënte manieren voor het afbreken van laagkwaliteit plastics Nano-materialen – brede implicaties omstreden Gevolgen van gebruiken van plastics – economisch, ecologisch en medisch Zwerfplastic © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

doelen aanvaard; wat zijn effectieve en efficiënte middelen? Dialoog: Ontwerp: doelen aanvaard, middelen bekend; hoe bereik ik mijn doel het beste? Onderzoek: doelen aanvaard; wat zijn effectieve en efficiënte middelen? Dialoog: middelen bekend, doelen omstreden; mag het? is het ethisch aanvaardbaar? Verkenning: wat is eigenlijk “het probleem”? © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Mogelijke mismatches Onderzoeksvragen en technieken bij een ontwerpopdracht (bijvoorbeeld representativiteit en generaliseerbaarheid) Ontwerpvragen bij een verkenningsvraag (zoek naar oplossingen, voor welk probleem dan?) Verkenningsvragen bij een dialoogopdracht (zoek naar informatie, terwijl normen en waarden centraal staan) Dialoogvragen bij een onderzoeksopdracht (vragen naar normen en waarden, terwijl naar efficiënte oplossingen wordt gezocht) © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Denkvaardigheden volgens Bloom Onthouden Begrijpen (inzicht) Toepassen Analyseren Evalueren Creëren © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Higher-order thinking Denkvaardigheden volgens Bloom (nieuwe versie) Creating Generating new ideas, products, or ways of viewing things Designing, constructing, planning, producing, inventing.   Evaluating Justifying a decision or course of action Checking, hypothesising, critiquing, experimenting, judging    Analysing Breaking information into parts to explore understandings and relationships Comparing, organising, deconstructing, interrogating, finding   Applying Using information in another familiar situation Implementing, carrying out, using, executing   Understanding Explaining ideas or concepts Interpreting, summarising, paraphrasing, classifying, explaining   Remembering Recalling information Recognising, listing, describing, retrieving, naming, finding (Based on Pohl, 2000, Learning to Think, Thinking to Learn, p. 8)  

Denkvaardigheden volgens Bloom Denkniveaus of denkstappen? Op volgorde? Is denken een individuele activiteit? Is toetsen van denken mogelijk buiten een denkcontext? © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Hoe kan de regering effectiever en efficiënter werken? Dialoog: Onthouden (herkennen, opsommen, beschrijven) Ontwerp: Hoe zorg ik voor een stoplicht in mijn dorp? Onderzoek: Hoe kan de regering effectiever en efficiënter werken? Dialoog: Marktwerking in de zorg? Verkenning: Is er een kloof tussen burger en politiek? © M. Jeliazkova, Universiteit Twente. Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Hoe te toetsen? Valideren? Verklaren? Dialoog: Ontwerp: Hoe werkt het? Onderzoek: Hoe te toetsen? Valideren? Verklaren? Dialoog: Hoe te bespreken? Met wie? Verkenning: Hoe (anders) te bekijken? Inzicht (begrijpen, uitleggen, verklaren) © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Dialoog: Onderzoek: Ontwerp: Theorie (hypothese) Product, plan Onderzoek: Theorie (hypothese) Dialoog: proces (bespreekbaar maken, zoeken naar consensus) Verkenning: nieuwe vragen Toepassen (van informatie, begrippen) © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Hoe te toetsen? Valideren? Verklaren? Dialoog: Ontwerp: Stappenplan Onderzoek: Hoe te toetsen? Valideren? Verklaren? Dialoog: netwerken in kaart brengen Verkenning: kaders (categoriseren) Analyseren (vergelijken, deconstrueren) © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Betrouwbaarheid, validiteit Dialoog: Evalueren (terugkijken, reflecteren, checken) Ontwerp: Doeltreffendheid Onderzoek: Betrouwbaarheid, validiteit Dialoog: Toelaatbaarheid Verkenning: Opportuniteit © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Creëren? © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Probleemstructurerend denken: implicaties aanpassing opdrachten link met context-concept benadering het herkennen en verkennen van bias in probleemstructurering begint bij de docent Vakoverstijgende opdrachten rond probleemoplossingen - zinvol leren © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012

Bedankt voor uw aandacht! Voor contacten, vragen en opmerkingen: m.i.jeliazkova@utwente.nl Margarita Jeliazkova Instituut ELAN (lerarenopleiding maatschappijleer) Cubicus B219, Universiteit Twente, 7500AE Enschede Tel. 053 489 4292 © M. Jeliazkova, Universiteit Twente, Docentendag Maatschappijleer, Den Haag, 10.02.2012