IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Edushock leerfestival
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Doorstroming Het Nederlands onderwijssysteem en internationale onderwijsmogelijkheden in Nederland.
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Integreren van onderzoek in onderwijs
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
Engelse Taal en Cultuur
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen ERASMUS uitwisseling Vakkenpakketten voor uitgaande studenten.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Bachelorrendement Scheikunde
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Altus Seminarie Werken met informatie binnen het onderzoek over hoger onderwijs: enkele databanken 2 december 2010Martine Pieters.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Onderzoek & het project
Studeren in Japan en Korea Korea BA & MA ♀ & ♂ Kans op beurs (ASEM- DUO)
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Internationalisering bij Saxion Hogescholen Education for our common future Educating global citizens.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Common courses n Theories of disability and inclusion n disabled people in the EU n disability & childhood n disability & adulthood n disability & elderly.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Aquacultuuronderwijs: ervaringen en vooruitzichten in en uit Vlaanderen Stef Aerts HUB-KAHO.
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Educational support & innovation
Transcript van de presentatie:

IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie Jan Elen An Verburgh Wendy Schouteden Leuven, 9 november 2012

Het discours Uitgangspunt Een nauwe verstrengeling van onderzoek en onderwijs is de kerneigenschap van hoger/ universitair onderwijs én een kwaliteitskenmerk

Reality check IOO / IOO²-project

Reality check Onderzoek? Een bepaalde activiteit wordt beschouwd als “onderzoek”, wanneer: De activiteit wordt aangestuurd vanuit een vraagstelling die als relevant wordt/werd beschouwd in de betreffende onderzoeksgemeenschap. Er wordt gebruik gemaakt van een aanpak die wordt/werd erkend als valide in de betreffende onderzoeks- gemeenschap. Er wordt gerapporteerd over de activiteit, waardoor gesprek over de activiteit mogelijk is.

Reality check Onderzoek?

Reality check Onderzoek?

Reality check Waarom onderzoeksintegratie? Onderzoeksresultaten Praktijk Onderbouw Doelen Nieuwsgierigheid Instrumentele onderzoeksvaardigheden Kritische ingesteldheid Competentie onderzoeker

Reality check Wat? Scoren van de publieke informatie Opleidingsonderdelen: ECTS-fiches Opleiding: opleidingsdoelen Aandachtspunt bij interpretatie? Onderzoek naar het geschreven curriculum (en niet het uitgevoerde curriculum) Hoe? Uitgewerkt scoringsschema Scores per doel (dus 6 (7) per opleidingsonderdeel) 0: geen indicatie 1: vage indicatie 2: duidelijke indicatie Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid: Cohen’s kappa: tussen .61 - .91 20th June 2006 20th June 2006 8 8

Resultaten: Opleidingen 20th June 2006

Resultaten: Opl - Opo 20th June 2006

Resultaten algemene dataset Reality check : de Associatie KU Leuven Resultaten algemene dataset Participerende opleidingen (IOO²): Aantal opleidingen doel 1 tem doel 6 Aantal opleidingen doel 7 Resultaten - programmadoelen Prof. Ba. 8 2 Ac. Ba. 5 Ma. 13 9 Totaal 29 16 Resultaten- doelen van de opleidingsonderdelen 7 4 12 27 14

Waarom onderzoeksintegratie? Programmadoelen: Een vergelijking van de programmadoelen over de verschillende soorten van opleidingen []IOO²]

Waarom onderzoeksintegratie? Doelen opleidingsonderdelen: Een vergelijking van de doelen van de opleidingsonderdelen over de verschillende soorten van opleidingen [IOO²]

Waarom onderzoeksintegratie? We hebben gekeken naar de gewogen gemiddeldes van de opleidingsonderdelen, voor 45 opleidingen. We hebben dus de profielen van 45 opleidingen vergeleken en gekeken of we gelijkaardige patronen konden ontdekken, 22 opleidingen daarvan waar professionele bachelors. Op basis van een clusteranalyses hebben we 3 patronen onderscheiden Een beperkte aandacht patroon: waar er voor de 6 doelen enige mate van aandacht is, zij het in beperkte mate. De aandacht voor de onderbouw van onderzoek en voor nieuwsgierigheid is beperkt, iets wat we ook in de andere patronen terug vinden, zoals je dadelijk zal zien. 2. Een resultaten patroon, waarbij de aandacht voor alle doelen hoger is dan voor het beperkte aandacht patroon, en dat is vooral het geval voor het verwerven van resultaten van onderzoek. 3. Een kritisch denken patroon, waarbij kritische ingesteldheid het hoogst scoort, gevolgd door instrumentele onderzoeksvaardigheden en de competentie om onderzoeker te zijn. Aangezien de maximumscore 2 is, kan je uit de hoge score afleiden dat kritische denken voor de meeste opleidingsonderdelen een expliciet doel is. (N= respectievelijk 21, 16 en 8 [IOO]) 20th June 2006

Waarom onderzoeksintegratie [IOO]? Beperkte aandacht patroon Resultaten patroon Kritisch denken patroon Professionele bachelors (N=22) 15 4 3 Dus: verschillen binnen zelfde type opleiding Beperkte aandacht patroon Resultaten patroon Kritisch denken patroon Diploma X 6 4 Diploma Y 2 1 Als we dan specifiek kijken naar de professionele bachelors, dan kan je zien dat binnen de professionele bachelors de drie patronen voorkomen. In onze sample hadden we ook een aantal opleidingen, die tot hetzelfde diploma opleiden. Omwille van de anonimiteit worden de echte namen hier niet gegeven. Maar je kan in de tabel zien dat opleidingen die hetzelfde diploma afgeven, kunnen verschillen in de mate waarin de doelen expliciet aan bod komen. Dit roept toch enige vragen op naar de vergelijkbaarheid van opleidingen. Dus: opleidingen die leiden tot zelfde diploma kunnen verschillen 20th June 2006

Bedenkingen Sommige resultaten van IOO-profiel-doelen zijn opvallend Algemeen: niet zo frequent gemeld Academische bachelors Verschil tussen doelen programma en doelen opleidingsonderdelen Verklaringen Kwaliteit van de syllabi Worden de doelen niet vermeld Omdat ze verondersteld worden al aanwezig te zijn Omdat het zo evident is dat ze worden nagestreefd Methode: alleen nastreven niet de mate van verwachte expertise 20th June 2006 20th June 2006 16 16

Bedenkingen * betrouwbaarheid gegevens aan de basis * dit project (beperkte set van opleidingen / OPO’s) * het 'publieke‘ karakter van de basisinformatie * Instrument hanteerbaar? * relatief beperkt nastreven van onderzoeksbetrokken doelen * vanzelfsprekendheid * betekenis van 'kritische houding' : op basis waarvan? * diversiteit in vormgeving: relatie met doel ? 20th June 2006

Meer lezen? Verburgh, A., Schouteden, W., Elen, J. (2012). Patterns in the prevalence of research-related goals in Higher Education Programmes. Teaching in Higher Education, art.nr. 10.1080/13562517.2012.719153, 1-13. Verburgh, A., Elen, J. (2011). The role of experienced research integration into teaching upon students' appreciation of research aspects in the learning environment. International Journal of University Teaching and Faculty Development, 1 (4), 1-14. Verburgh, A., Elen, J., Clarebout, G. (2010). Kwaliteitspercepties van studenten: de rol van onderzoeksintegratie [Quality perceptions: The role of research integration]. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 28 (1), 21-30. Verburgh, A., Schouteden, W., Elen, J. (2009). Onderzoek in het hoger onderwijs: onderzoeksbetrokken doelen in Vlaamse hogescholen. Onderzoek van Onderwijs, 38 (3), 43-48. Elen, J., Verburgh, A. (2008). Bologna in European research-intensive universities: implications for bachelor and master programs. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. Verburgh, A., Elen, J., Lindblom-Ylänne, S. (2007). Investigating the myth of the relationship between teaching and research in higher education: A review of empirical research. Studies in Philosophy and Education, 26, 449-465.