Onderzoeksmethoden (vervolg)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Masterproef DGK
Advertisements

Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Het publiceren van onderzoeksdata Frits K. van Evert.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Scenario Planning Rodney de Grave. Inhoud Het ontstaan van Wat is een scenario Waarom scenario's gebruiken Doel van scenario's Soorten scenario studies.
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Containerstromen in een supply chain
Onderzoeksvaardigheden
Welkom 2de Bac HW Macro- Economie. Slide #2 Kennismaking / Inleiding 1. Handboek 2. Werkwijze / Evaluatie 3. Praktische Organisatie 4. Vragen / Opmerkingen.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Soorten en typen onderzoek
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Medmec04 les 1 Engagement.
1 XSLT processing & control Datamodellering 2006.
Universiteit Leiden, Opleiding Natuur- en Sterrenkunde 1 Elementaire Kinetische Theorie Electrodynamica (Maxwell theorie) Eerste en tweede jaar Klassieke.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden 3
Social work Week 2.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
1. Kan je objectief kijken?
Methodiek Observeren.
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
HOE ZEND IK MIJN CASE IN?.
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksmethoden (vervolg) Stijn Hoppenbrouwers en Tom Heskes Onderzoeksmethoden (vervolg)

Onderzoeksmethoden 1 Operationaliseren Dataverzameling Data analyse Onderzoeksplan schrijven

Onderzoeksmethoden 2 Specifieke onderzoeksmethoden die ingezet (kunnen) worden bij (wetenschappelijk) Informatiekunde onderzoek Doel: ervaring opdoen met een specifieke methode inspiratie opdoen voor de master scriptie (“beyond space talking”) methodes kunnen positioneren t.o.v. elkaar kunnen beredeneren welke methode waarvoor en waarom

Onderzoekparadigma’s Positivist Interpretivist Criticus (minder belangrijk voor IK)

Positivist Uitgangspunt: Kennisvergaring: Methoden: Realiteit is objectief en meetbaar Kennisvergaring: hypotheses testen, generaliseren Methoden: vooral kwantitatief

Interpretivist Uitgangspunt: Kennisvergaring: Methoden: Realiteit is subjectief, beeld bepaald door menselijke en sociale interacties Kennisvergaring: Via begrip van de interacties Methoden: Vooral kwalitatief

Methodologische classificatie Empirisch vs. niet-empirisch Kwantitatief vs. kwalitatief Cross-sectioneel vs. longitudinaal Gegevens uit: Chen & Hirschheim, Information Systems, 14:197, 2004

Empirisch vs. niet-empirisch observaties en data testen van theorie Niet-empirisch: ideeën en concepten bouwen van theorie

Kwantitatief vs. kwalitatief statistische of numerieke methoden Kwalitatief argumentatie

Cross-sectioneel vs. longitudinaal snapshots, mogelijk meerdere Longitudinaal gedurende zekere tijd, nadruk op proces

Onderzoeksmethoden Enquetes (surveys) Gevalsstudies (case studies) Lab experimenten (laboratory experiments) Veldstudies (field experiments) Participatief onderzoek (action research) Overig…

Trends in Informatiekunde onderzoek Positivistisch, kwantitatief, empirisch overheerst (want beter verkoopbaar) Interpretivist, kwalitatief, niet-empirisch langzaam in opkomst, met name in Europa

Onderzoekscyclus

Specifieke onderwerpen (1) Knowledge elicitation, engineering and collection Critical decision method http://www.dsto.defence.gov.au/research/page/3274/ Field observations/ethnographic methods http://jthom.best.vwh.net/usability/fieldobs.htm Protocol analysis: think aloud http://en.wikipedia.org/wiki/Think_aloud_protocol Repertory grid http://en.wikipedia.org/wiki/Repertory_grid Card sorting http://www.steptwo.com.au/papers/cardsorting/index.html Wizard of Oz http://en.wikipedia.org/wiki/Wizard_of_Oz_experiment (Common)KADS http://www.commonkads.uva.nl/

Specifieke onderwerpen (2) Surveys Questionnaire construction http://en.wikipedia.org/wiki/Questionnaire_construction Online surveys http://en.wikipedia.org/wiki/Statistical_survey#Survey_methods Survey data analysis http://www.ats.ucla.edu/stat/seminars/svy_intro/default.htm Case studies Descriptive (illustrative) case studies http://en.wikipedia.org/wiki/Case_study#Illustrative_case_studies Prospective (exploratory) case studies http://en.wikipedia.org/wiki/Case_study#Exploratory_case_studies

Specifieke onderwerpen (3) Document analysis Content analysis http://en.wikipedia.org/wiki/Content_analysis Discourse analysis: speech act http://en.wikipedia.org/wiki/Speech_acts Hermeneutics http://en.wikipedia.org/wiki/Hermeneutics

Conceptuele modellen Domeinexpert Modelleur Gericht op mentale modellen i.p.v. technische modellen Vaak georiënteerd op natuurlijke taal Soms formeel

Voorbeelden van conceptuele modellen (1)

Voorbeelden van conceptuele modellen (2)

Specifieke onderwerpen (4) Conceptual modeling (1) Conceptual graphs http://en.wikipedia.org/wiki/Conceptual_graphs Data flow modeling http://en.wikipedia.org/wiki/Data_flow_diagram Entity-relationship modeling en object-role modeling http://en.wikipedia.org/wiki/Entity-relationship_model Entity life modeling http://www.ferg.org/papers/entity_event_modelling/

Specifieke onderwerpen (5) Conceptual modeling (2) Object oriented modeling http://en.wikipedia.org/wiki/Object-Oriented_Modeling Semantic networks http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_network IDEF modeling http://en.wikipedia.org/wiki/IDEF Petri nets http://en.wikipedia.org/wiki/Petri_nets Decision analysis http://home.ubalt.edu/ntsbarsh/opre640a/partIX.htm

Wat is de bedoeling? Per groep van 2 ga je één specifieke methode beschouwen Je geeft hierover (samen) een college van 45 minuten Je schrijft hierover een diktaat van ongeveer 5-10 pagina’s Je past de methode toe in een case study, beschrijft het resultaat en reflecteert daarop Het diktaat vormt (na screening) de stof voor het tentamen

Wat moet aan de orde komen in diktaat/college? (1) Beschrijf in het kort de methode/techniek. Uit welk(e) kennisgebied(en) komt de methode? Hoe zou je het onderzoek classificeren? Kwantitatief/kwalitatief; empirisch/niet-empirisch; positivist/interpretivist; cross-sectioneel/longitudinaal. Hoeveel vraagt deze methode aan mensen, materialen, tijd, geld? Wat is de input: wat voor gegevens/documentatie heb je nodig, in welke vorm, hoe kom je aan die bronnen? Wat is de output, d.w.z., wat zijn de deliverable(s) en wat is de aard van deze deliverables (ook tussenproducten!!)?

Wat moet aan de orde komen in diktaat/college? (2) In welke onderzoeksfase(s) uit de onderzoekscyclus hoort deze methode thuis? In welke omstandigheden kun je deze onderzoeksmethode goed of juist beter niet inzetten? Hoe betrouwbaar en herhaalbaar acht je deze methode? Wat zijn sterke/zwakke punten wat dit betreft? Geef voorbeelden (bibliotheek, google scholar) van wetenschappelijke publicaties, waar mogelijk betrekking hebbend op de informatiekunde, die resultaten presenteren gebaseerd op de methode. Beschrijf beschikbare hulpmiddelen (softwarepakketten, websites, …).

De case study Pas de methode toe op een concreet geval. Voorbeelden: Een interview afnemen aan de hand van de onderzochte kenniselicitatiemethode. Een conceptueel model bouwen van een domein m.b.v. de bestudeerde modelleertechniek en dit model valideren. Bestaande survey data analyseren met een gevonden softwarepakket.

Werkwijze Nu t/m het door jou verzorgde college: Bestuderen methode. Voorbereiden college. Concept maken van diktaat. Case study bedenken. Eind oktober t/m eind november: Colleges volgen op maandag en woensdag (minimaal 80%). Tot uiterlijk 15 december (HARDE deadline!): case study uitvoeren, verslag (diktaat + beschrijving case study) schrijven. Van 22 december t/m 15 januari (tentamendatum) tentamenstof bestuderen.

Nu Stuur voor het einde van deze week een lijst met 3 onderwerpen die je zou willen bestuderen, in volgorde van voorkeur naar tomh@cs.ru.nl. Wij verdelen de onderwerpen zo eerlijk mogelijk… Je mag ook zelf met een (1) suggestie komen! De lijst met groepen, onderwerpen, begeleiders en college data staat vanaf dinsdag 3 oktober op de website http://www.cs.ru.nl/~tomh/onderwijs/om2/.