BESCHERMING VAN UW MERKEN IN CHINA Antwerpen, 29 maart 2006 BESCHERMING VAN UW MERKEN IN CHINA Mr. Joost Verbeek Advocaat ULYS Law Firm joost.verbeek@ulys.net
Inleiding 1978 : “Open Door Policy” 1979-2000 : ontwikkeling merkenwetgeving 2001 : toetreding WTO (en TRIPS-Verdrag)
Schijnbare contradictie Sterke ontwikkeling IP-bescherming Namaak neemt toe
IP Handhavingsrichtlijn EU 48/2004 Waarom anti-namaak-regelgeving? Namaak neemt toe: Enkele cijfers Geen Chinees fenomeen IP Handhavingsrichtlijn EU 48/2004 Waarom anti-namaak-regelgeving? creativiteit en innovatie (internationale) economische orde veiligheid en gezondheid werkgelegenheid
Sterke ontwikkeling IP Bescherming Strategic Outline on IPR 2004-2010 Samenwerking met Westers geörienteerde belangengroepen (bv QBPC) Ontwikkeling van de regelgeving Stellen van voorbeelden (bijv. Mountain Eagle Campaign)
Namaak neemt niettegenstaande strijd tegen namaak wordt opgevoerd Het Westen heeft hieraan eveneens schuld: Weinig IP-bescherming in China Leverancier van machines Afnemer van namaak
Bijzonderheden voor China : Onduidelijke politiek keuzes Ingewikkelde structuren Moreel element speelt niet Goede organisatie van de namaak-industrie Betrokkenheid politici en ambtenaren
Organisatie namaak-industrie Forum shopping Verbetering kwaliteit namaak Stromannen Productnummers en woordcodes Geen productie- en inventarislijsten Just-in-Time Geheime lokaties Opsplitsing productie- en uitlevering Geen “sporen” nalaten Menging van fake en echt
Bronnen van merkbescherming Trademark Law (+ Amendments) Implementation Regulations Regels erkenning “bekende” merken Criminal Law Act Interpretations
Verkrijging van een merkrecht First-to-File-systeem Trademark Office TRAB Beijing People’s Intermediate Court en Supreme Court
Erkenning als “bekend” merk Belang Erkenningsprocedure: Administratief Gerechtelijk
Handhaving Van Uw Merkrecht Westerse systemen: Private acties (o.a. Beslag inzake Namaak) en sancties Strafrechterlijke acties en sancties Tussenkomst Douane-autoriteiten
Handhavingssystemen in China: Private acties : dubbel handhavingssysteem Tussenkomst Public Security Bureau (PSB) Tussenkomst Customs (Douane)
Private handhaving Tussenkomst AIC (Administration for Industry and Commerce) Burgerlijk geding voor de People’s Courts (Intermediate/Superior)
Tussenkomst AIC Clear Cut Cases Snel, niet duur en veelal efficiënt Werking en middelen Overdracht van de zaak aan het PSB Discretionair beleid
Burgerlijke vordering voor de People’s Court “Look alikes” en complexe zaken Waar optreden ? Hoe bewijs verzamelen ? Verloop van de procedure Wat kan de People’s Court beslissen ?
Problemen bij civiele vorderingen: Onbekendheid met de dwangsom Tussenkomst Chinees advocaat Gebrek aan tegensprekelijkheid Bewijslast en bewijsvergaring Relatief lange duurtijd procedures
Strafvordering Europa : moreel element China : - “Thresholds” - Tussenkomst PSB (onderzoek) - Doorverwijzing naar Procuratorates (vervolging) Probleem1: “Thresholds” = verkeerd signaal Probleem2 : recidivisme wordt niet bestraft Probleem3: merkhouder heeft geen zicht op de procedure
Tussenkomst Douane Sedert 1994 genomen maatregelen Tussenkomst Douane - “Op verzoek” en “Ex Officio” - Merkregistratie bij GAC (General Administration of Customs) - Douane-maatregelen
Enkele tips Beheer merkenportefeuille is « core responsability » - pro-actief - interne en externe audits - betrokkenheid volledige onderneming Goede voorbereiding en bewaring dossiers
Enkele tips Bijstand plaatselijk merken-agent Voldoende budget Bewaking merken Management anti-namaak-programma Participatie aan task forces Samenwerking lokale politici en ambtenaren Ontwerp van producten en verpakking
Joost Verbeek www.ulys.net Vragen & Opmerkingen Joost Verbeek www.ulys.net