2de graad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
Methodepresentatie Pincode 5e editie
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Fysica van elementair belang
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
Integrale opdrachten STW
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Drieslag functioneel rekenen
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Collectief portfolio groep 3
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
AD6 in leerplan verzorging
Tweede graad verzorging voeding
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Personeelsvergadering
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Datum Naam school Naam presentator
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Communiceren met Marloes
NU ENGELS.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Titel samenkomst 14 januari 2016
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.

3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Transcript van de presentatie:

2de graad

Overzicht Voorstelling concept Zorgwijzer 2de graad: één geheel Werkvormen en organisatie Lerarenkit

1 2 3 4 5 Voorstelling concept Kwaliteitsbewust handelen Communiceren in een 1-1 relatie In groep werken Zorg dragen voor gezondheid en welzijn Ondersteunen bij (ped)agogische activiteiten Basis Zorg en Kwaliteit Werkmodule Zorg en Kwaliteit Ik, Jan en alleman (*) Gezond en Wel Ik, Jan en alleman (*) Precieze inhouden terug te vinden in concordantielijst

Voorstelling concept 6 7 8 9 Een maaltijd plannen, voorbereiden en bereiden Zorg dragen voor lokalen, keuken en leefruimten Zorg dragen voor linnen Oriënteren op beroepen binnen de directe en indirecte zorg en studiekeuze Basis Maaltijdzorg Werkmodules Maaltijdzorg Basis Interieurzorg Basis Linnenzorg Basis Zorg en Kwaliteit Alle uitgaven

Zorgwijzer 2de graad: één geheel Vormelijke herkenbaarheid Inhoudelijke samenhang Onderlinge verwijzingen via herkenbare iconen

Zorg en Kwaliteit Basiswerk Werkmodule Werkvorm Organisatie fundamentele begrippen, kennis, vaardigheden en attitudes opzoekboekje / referentiewerk Werkmodule werkboekje met verwerkingsmateriaal

Zorg en Kwaliteit Werkvorm Organisatie één leerkracht kan basis geven, alle leerkrachten passen toe op hun domein planning: basis begin schooljaar, blijvend als referentie aanpak die leidt tot cyclisch leren

Maaltijdzorg Basiswerk Werkmodule Werkvorm Organisatie opzoekboek / referentiewerk niet bedoeld om uit te doceren of leerlingen uit te laten studeren Werkmodule 7 werkmodules, opgebouwd rond de productgroepen ‘al doende leren’, ook leren werken met het opzoekboek! vertrekken vanuit praktijklessen om kennis, begrippen en vaardigheden aan te leren

Maaltijdzorg Werkvorm Organisatie basisboek als opzoekboek voor praktijkopdrachten én kennisverwerkende opdrachten gaandeweg leren leerlingen zelfstandiger gebruik te maken van het opzoekboek (leren leren) werkmodules zijn uitscheurbaar  kunnen volgens eigen voorkeur / eigen projecten ingezet worden

Linnen- en Interieurzorg Werkvorm Organisatie Basiswerk gids bij onderhoud en reinigen van ruimtes en linnen duidelijk gestructureerd om opzoeken te bevorderen leerlingen leren begeleid zelfstandig te werken met de stappenplannen in het basiswerk Werkmodule verschijnt in september 2011 extra verwerkingsmateriaal bij informatie uit het basiswerk concrete nood?

Linnen- en Interieurzorg Werkvorm Organisatie aparte basisboeken voor linnen- en interieurzorg basiswerken worden tijdens de praktijklessen gebruikt als instructiefiches basiswerken kunnen aansluitend gebruikt worden in andere componenten / projecten

Gezond en Wel Werkvorm Organisatie leerwerkboek waarin theorie en toepassingen geïntegreerd aangeboden worden deze werkvorm maakt het geheel ‘lichter verteerbaar’ aanzetten tot zelfreflectie

Gezond en Wel Werkvorm Organisatie uitscheurbare leerwerkboeken  thema’s kunnen volgens eigen voorkeur / projecten ingezet worden

Ik, Jan en alleman Werkvorm Organisatie leerwerkboek waarin theorie en toepassingen geïntegreerd aangeboden worden leerlingen worden via vragen, opdrachten en reflecties naar de theorie geleid veel aandacht voor zelfreflectie

Ik, Jan en alleman Werkvorm Organisatie uitscheurbare leerwerkboeken  thema’s kunnen volgens eigen voorkeur / projecten ingezet worden

Lerarenkit Zorgwijzer Nieuwe digitale vorm van lerarenondersteuning Al het ondersteunend materiaal bij alle uitgaven Aankoop door de school / één kit voor alle leerkrachten Lerarenkit wordt nog verder aangevuld