St. Martinusschool 2014. Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Namen van de Abers die de presentatie geven.
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom bij Leefstijl.
Zelfsturing en executieve functies.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Onderwijspsychologie
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
RSV op school Jan Van Parijs.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Zorg nieuwe stijl.
Kinderen en hun sociale talenten
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
PLUSKLAS.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Regels en afspraken.
Basisschool De Driesprong
Bs. Maria ter Heide ‘SAMEN vooruit!’ Koningsspelen 2014 Algemene ouderavond20 mei 2014.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamiek 1.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Prikkelverwerking bij kinderen
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Welkom op onze thema-avond
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Oudertevredenheidsonderzoek:
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouders en de gezonde school: regels of afspraken?
Persoonlijk Leiderschap
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
BOM-model PV 25/03/2014.
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Doubleren.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Doubleren.
De druppel die de emmer doet overlopen
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

St. Martinusschool 2014

Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig uitvoeren van leer- en denkfuncties pro-sociaal gedrag hoge opbrengsten niet te beïnvloeden Genetische factoren Socialisatie (thuis) Hechting en autonomie Stress en trauma’s wel te beïnvloeden Voorspelbaar, veilig èn uitdagend Verwachtingen leerkracht Positief leer- en leefklimaat Voorwaarden rondom betrokkenheid Recht doen aan jezelf: Sociaal Initiatief en Sociale Autonomie Recht doen aan de ander: Sociale Flexibili- teit, Impuls Beheersing, Inlevingsvermogen Papegaaien Oriënteren op de taak Instructie behoefte bepalen: realistisch kunnen inschatten vooraf Zelfcontrole tijdens taak Realistische waarderingen achteraf Dat wil zeggen: opbrengsten die recht doen aan het potentieel van de leerling verantwoordelijkheid, eigenaarschap DIT is ‘zorg’

betrokkenheid en welbevinden zelfstandig uitvoeren leer- en denkfuncties pro-sociaal gedrag hoge opbrengsten kinderen MT ouders leerkracht Wat is het zichtbaar gedrag bij: bestuur