St. Martinusschool 2014
Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig uitvoeren van leer- en denkfuncties pro-sociaal gedrag hoge opbrengsten niet te beïnvloeden Genetische factoren Socialisatie (thuis) Hechting en autonomie Stress en trauma’s wel te beïnvloeden Voorspelbaar, veilig èn uitdagend Verwachtingen leerkracht Positief leer- en leefklimaat Voorwaarden rondom betrokkenheid Recht doen aan jezelf: Sociaal Initiatief en Sociale Autonomie Recht doen aan de ander: Sociale Flexibili- teit, Impuls Beheersing, Inlevingsvermogen Papegaaien Oriënteren op de taak Instructie behoefte bepalen: realistisch kunnen inschatten vooraf Zelfcontrole tijdens taak Realistische waarderingen achteraf Dat wil zeggen: opbrengsten die recht doen aan het potentieel van de leerling verantwoordelijkheid, eigenaarschap DIT is ‘zorg’
betrokkenheid en welbevinden zelfstandig uitvoeren leer- en denkfuncties pro-sociaal gedrag hoge opbrengsten kinderen MT ouders leerkracht Wat is het zichtbaar gedrag bij: bestuur