Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Er zit een gat in m’n emmer 1
Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Leren modelleren Johan Deprez Dag van de Wiskunde, Kortrijk, 2013
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Decanaat bovenbouw klas 4 Belangrijk jaar: Examenjaar Kiezen van een vervolgopleiding.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Studieloopbaancoaching
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Naar het Jaareinde toe
Structuur secundair onderwijs
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
WISKUNDIGE FORMULES.
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
Projectweek.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Professionele ontwikkeling
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ante Groep 14.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Informatieavond schooltijden
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
ZijActief Koningslust
Module Communicatie 3de dag
Overgang basis naar secundair
Werkstukken en rapporten
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Experten in de derde graad Proefproject
Transcript van de presentatie:

Leren Leren!? Wat na de eerste graad?

Leren leren in het sint-janscollege (Sint-Amandsberg, Gent) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype Emilien-Maria Rosseel Loes Schutyser Charlotte Van Ackere

Presentatieverloop Inleiding Sint-Janscollege Programma Implementatie Korte opdracht: tekst i.v.m. structureren Reflectie Sint-Janscollege Keuze thema Programma Implementatie Suggesties en alternatieven Kort videofragment Discussie alternatieven

Opdracht Inleiding (1) Studeer de tekst zoals een cursus Zorg dat je de tekst echt kent Beantwoord de gestelde vragen Uitproberen welke methode jou het best ligt, zo ontdek je jouw eigen leerstijl. Helpt om een tekst of leerstof studieklaar te maken. Noodzakelijk stap voor het studeren, vergemakkelijkt memoriseren, hoofd- en bijzaken onderscheiden etc. (Zie tekst)

Inleiding (2) Vragen (tekst omdraaien!) Wat is volgens de tekst de beste methode om te leren? Waarom is structureren volgens de tekst belangrijk? Uitproberen welke methode jou het best ligt, zo ontdek je jouw eigen leerstijl. Helpt om een tekst of leerstof studieklaar te maken. Noodzakelijk stap voor het studeren, vergemakkelijkt memoriseren, hoofd- en bijzaken onderscheiden etc. (Zie tekst)

Inleiding (3) Reflectie Welke werkwijze heb je gehanteerd om de tekst in te studeren? Heb je altijd zo gestudeerd? Heb je nog andere methodes uitgeprobeerd?

Inleiding (4) Studeer je elk vak op dezelfde wijze? Reflectie Studeer je elk vak op dezelfde wijze? Hoe en wanneer heb je deze methode(n) ontwikkeld. Had jouw secundaire school hierin een aandeel?

Sint-Janscollege (Sint-Amandsberg) 950 leerlingen ASO + STV/STW Campus Heiveld 1ste graad Campus Visitatie 2de en 3de graad Open sfeer Veel werk- groepen VOET’en 2 campussen  2 directeurs open sfeer  vertrouwen en dialoog + manier waarop men discipline ‘afdwingt’ werkgroep VOET’en: positief tegenover VOET’en, maar administratie rompslomp als negatief ervaren

Keuze van het thema ‘Leren Leren’ Eerste graad via leefsleutels Tweede en derde graad  knelpunten Tekort in verticale opbouw en integratie Hoofd- en bijzaken? Samenvattingen? Plannen?

Stellingenspel Programma (1) Akkoord = recht staan Niet-akkoord = blijven zitten Argumentatie en discussie Na elke stelling argumentatie door de groep en eventueel in discussie treden.

Programma (2) ‘Leren leren’, dat leer je op school. ‘Leren leren’ behoort tot de lessen i.p.v. aparte workshops. Het is de taak van alle leerkrachten om leerlingen te begeleiden op het vlak van ‘leren leren’. Na elke stelling argumentatie door de groep en eventueel in discussie treden. Pro: belangrijk om er op school aandacht voor te hebben. Contra: je studeert vaak thuis, dus eigen stijl ook thuis ontdekken. Pro: voortdurend geïntegreerd + vakspecifiek werken. Contra: meer tijd en aandacht kunnen voorzien. Pro: alle leerkrachten moeten hieraan werken (VOET’en). Contra: haalbaarheid + sommige leerkrachten (bv. Zoco, meer expertise).

Programma (3) Schoolniveau CLB PBD Grote verschillen Eerste graad vs. tweede en derde graad Één leerkracht vs. meerdere Bestede tijd In les vs. buiten les Inhoud en aanpak CLB PBD

Programma (4) Schoolniveau VCLB / CLB PBD Recent verantwoordelijkheid bij de scholen Overzicht met studeertips (site) Advies PBD Coaching leerlingen en leerkrachten + scholen Vorming op maat

Even brainstormen Implementatie (1) ZOEMSESSIE Groepsbespreking Vragen Overleg met 3 personen om de vragen te beantwoorden Noteer per vraag 3 tot 5 elementen Groepsbespreking Vragen

Implementatie (2) Even brainstormen Hoe zouden jullie ‘leren leren’ als leerkracht uitwerken? Welke elementen moeten volgens jullie zeker aanwezig zijn?

Implementatie (3) Werkgroep ‘leren leren’ Leerlingen, leerkrachten en ouders; Algemene en individuele initiatieven - zo kort als mogelijk, zo lang als nodig; Klas- en schoolniveau; Kijkje nemen buiten de schoolmuren.

Implementatie (4) Initiatieven voor Waar te vinden? Leerlingen Klasniveau Tweede graad Derde graad Schoolniveau Activiteiten in de omgeving Ouders Leerkrachten Waar te vinden? Organisatie en visie - Vermelden dat dit de weergave is van de werkgroep en wij een aantal aspecten eruit geselecteerd hebben voor de presentatie. Voor meer informatie kan de wiki van groep 8 geraadpleegd worden.

Implementatie (5) Initiatieven voor leerlingen Klasniveau: tweede graad Breintrein

Implementatie (6) Initiatieven voor leerlingen Klasniveau: derde graad Leerbuddy

Implementatie (7) Initiatieven voor leerlingen Schoolniveau Nieuwsbrief  ouders Kennen Kunnen Doen-blad Chatsessie Initiatieven voor leerkrachten SamenLerendGent Netwerkdagen Onderzoekend Leren Initiatieven voor ouders: zie nieuwsbrief - Nieuwsbrief met tips, om de ouders er in te betrekken.

Organisatie en visie Implementatie (8) Organisatie Visie Werkgroepen Verschillende initiatieven Visie Continue zorg voor 'leren leren' Goede overgang tussen de verschillende graden

Suggesties en Alternatieven (1) inleidend voorbeeld: videofragment Reflectie Wat vind je van deze ‘truc’? Hoe kan dergelijk voorbeeld jou inspireren als leerkracht?

Suggesties en Alternatieven (2) Naar onderzoek toe Leerlingen bevragen Opdelen volgens onderwijsvorm (ASO, TSO, BSO, KSO) Andere uitwerking Voormiddag in kader van ‘leren leren’ NOG AANVULLEN!

Suggesties en Alternatieven (3) Discussie Wat is jullie mening over deze alternatieven? Met welke alternatieven gaan jullie akkoord? Met welke alternatieven gaan jullie niet akkoord? Zijn de alternatieven waardevol?

Nog vragen? Bedankt voor de aandacht! Tot slot Nog vragen? Bedankt voor de aandacht!

Referenties presentatie Deneve, M. & Peeters, L. (z.j.). Breintrein: Leren leren 14+. Geraadpleegd op , via http://www.averbode.be/fr/solerenleren/Leren- leren-14.html http://www.sjc-gent.be/ You Tube (z.j.). De Truc 16: Rap je les [filmbestand]. Geraadpleegd op 09/05/2012, via http://www.youtube.com/watch?v=1yMdPN3tu1g