Alex J. Engel CEO Coaching Nederland b.v. Executive Coach sinds 1993, Auteur van ‘Ontwikkeling van Mens en Organisatie’ en ‘Handboek voor Coaching”,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

De kracht van mensen 16 februari 2011.
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Risicomanagement en Sociale Technologie
Welkom bij Best Buddies Nederland
Het programma voor vanmiddag • Wie staat er voor u • Wat beweegt medewerkers • Wat remt medewerkers • Hoe halen we de rem eraf.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
Regiodag Vereniging BWT
Silwan, Radwin en België. Silwan Wat is Silwan?  Gemeente gelegen in Oost Jeruzalem  Sinds de 6 daagse oorlog in 1967 tot nu slachtoffer van bezettingspolitiek.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Een project waar de zon altijd schijnt Nicoline Mulder & Fokke Wijnstra.
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Waar ben jij heel goed in?
Hogescholen in Dialoog
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
HBO-i Job Event 2006 Cijfers/evaluatie en voorstellen voor 2007.
Geld op de plank Workshop over niet-gebruik van inkomensregelingen Mariëlle Pieterse, Breda Sjoerd van Gurp, Breda Martijn Schut, Stimulansz.
Toekomstgericht handelen
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Professionele ontwikkeling
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Godsdienst. Er zijn twee ‘middelen’ om God te leren kennen De bijbel De Schepping.
Godsdienst.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
De Studielink-keten wordt steeds sterker
Tussen techniek en gedrag. Wie zijn wij Pioniers van het autodelen Nu al in 100 Nederlandse en Duitse steden Rotterdams bedrijf dat tot de top-3 wereldwijd.
Doelen Soorten vormgeving.
Een theoretische verkenning
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Geneest God vandaag de dag nog?
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
19 april y9nVa3LJr8&feature=fvst.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Samenvatting teambuilding
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Godsdienst 1.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Leren in een werkende omgeving
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Godsdienst. Ben jij een christen? Wat is een christen?
Management in de zorg Groep 3 Jacquelien van der plas
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Resultaatgericht Samenwerken
Sociaal werk in een veranderende samenleving
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Maak agile leiderschap besmettelijk!
Uit de WW, in de bijstand Onderzoek, analyse en innovatiekring – Leni Beukema.
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Basistekst : Talentontwikkeling
Dossierhouders gezocht
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
lerend onderzoeken, onderzoekend leren 15 november 2013
Transcript van de presentatie:

Alex J. Engel CEO Coaching Nederland b.v. Executive Coach sinds 1993, Auteur van ‘Ontwikkeling van Mens en Organisatie’ en ‘Handboek voor Coaching”, Oprichter NOBCO (2001)

Wat betekent leiderschap 2.0 voor JOU

Het nieuwe werken http://www.youtube.com/watch?v=ZPVu2PiUalU

“In organisatiemodellen van de 20e eeuw waren hiërarchie, macht , controle en kennismonopolie de belangrijkste managementtools. Door de komst van de informatie-maatschappij hebben deze tools sterk aan kracht ingeboet. Of men nu wil of niet, organisaties (en vandaag de dag zelfs landen) worden steeds meer van onderaf aangestuurd, in plaats van top-down. We zullen moeten leren omgaan met de nieuwe wetten en mogelijkheden.” Martijn Aslander, Erwin Witteveen

Socialnomics http://www.youtube.com/watch?v=2uoiXcQ6UEo&feature=player_embedded

Wat zijn de consequenties van deze veranderingen?

Als socialnomics en het nieuwe werken belangrijke veranderingen zijn wat is er dan nodig om daarin leiding te kunnen geven?

L e i d e r s c h a p 2.0

Indicatoren van leiderschap 2.0 1. Gewaarzijn gaat over: Hoe ‘wakker’ ben je?

Indicatoren van leiderschap 2.0 2. Vrijheid (onbevangenheid) gaat over vrijheid in handelen ofwel ‘de verhouding tussen gestolde en vrije energie’.

Indicatoren van leiderschap 2.0 3. Verantwoordelijkheid gaat over hoe je richting geeft maar ook over: - accountability - vertrouwen - betrouwbaarheid - congruentie - transparantie - (zelf)reflectie - bereidheid (van anderen) te leren

Indicatoren van leiderschap 2.0 4. Fatsoen gaat over ethiek en moreel handelen

Indicatoren van leiderschap 2.0 5. Balans gaat over het evenwicht tussen de diverse aspecten in werk en leven

Indicatoren van leiderschap 2.0 6. Gedragsflexibiliteit gaat over de ruimte in je comfortzone

Lage gedragsflexibiliteit Volgzaam Vertrouwd op anderen Ontspannen Re-actief Standvastig Naar buiten gericht Durft risico te nemen Voorspelbaar Spontaan Resoluut Introvert Conventioneel Op zichzelf gericht Hard Levendig Assertief Behoedzaam Energiek Pro-actief Flexibel Naar binnen gericht Voorzichtig Voorbeeldig Gestructureerd Open Extravert Onconventioneel Sociaal Aimabel Rustig

Hoge gedragsflexibiliteit Volgzaam Vertrouwd op anderen Ontspannen Re-actief Standvastig Naar buiten gericht Durft risico te nemen Voorspelbaar Spontaan Resoluut Introvert Conventioneel Op zichzelf gericht Hard Levendig Assertief Behoedzaam Energiek Pro-actief Flexibel Naar binnen gericht Voorzichtig Voorbeeldig Gestructureerd Open Extravert Onconventioneel Sociaal Aimabel Rustig

De rol van coaching in persoonlijk functioneren Gewaarzijn Vrijheid in handelen Verantwoordelijkheid Fatsoen Balans Gedragsflexibiliteit Hoe ontwikkel je dat?

Professionele coaching is de meest effectieve interventie als het gaat om het functioneren van mensen op korte termijn te ontwikkelen. Omdat professionele coaching mensen integraal ontwikkelt door te leren gebruik te maken van de innerlijke kracht, door een fysieke, mentale zowel als spirituele benadering, door te leren hoe van anderen te leren, door de omgeving bij het ontwikkelingsproces in te schakelen, door te leren hoe effectiever met energie om te gaan. De coaches van Coaching Nederland zijn toonaangevend als het gaat om het begeleiden van leer- en veranderingsprocessen.

Hogescholen die met veel plezier gebruik maken van Coaching Nederland INHOLLAND Hogeschool van Rotterdam Hogeschool van Zeeland Hogeschool Utrecht HS Arnhem en Nijmegen Hogeschool Leiden De Haagse hogeschool NHTV Breda Fontys SAXION hogescholen Avans hogeschool Hogeschool Edit Stein Stenden hogeschool Hanzehogeschool Groningen Coaching in het kader van Livvit interventies worden 100% vergoed door

Coaching demo Het dilemma: Vaak weten we wel wat we moeten doen. Maar doen we ook altijd wat we weten? Een coachervaring over ‘weten wat te doen’. Wat wil je? … Wat moet je daarvoor doen?

Dank u voor uw aandacht www.coaching.nl