Leerplantoelichting derde graad verzorging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Verzorging derde graad
Adviesgroep Personenzorg
KWALITEITSZORG november 2012
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Informatieavond personenzorg
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Memo overleg coördinatoren VZ
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Structuur secundair onderwijs
2de graad.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
AD6 in leerplan verzorging
Tweede graad verzorging voeding
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Leerplantoelichting Kinderzorg
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
LEERPLANTOELICHTING ORGANISATIEHULP ORGANISATIE-ASSISTENTIE
WAT IS MANTELZORG?.
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
2de graad verzorging - voeding
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ
Transcript van de presentatie:

Leerplantoelichting derde graad verzorging 4-4-2017 Leerplantoelichting derde graad verzorging Brugge 2013 1

Bedoeling van leerplantoelichting Kennismaken Leren in samenhang Studierichtingsprofiel Geïntegreerd leerplan hanteren Servicedocument raadplegen Componentgebonden afsluiten 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Kennismaken 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Kennismaken Drie begeleiders zie ook www.kobrugge.be, websites begeleiding, personenzorg Catherine.vandommele@vsko.be (huishoudkunde) Ronny.vanoosthuyse@vsko.be (opvoedkunde) Karine.willocx@vsko.be (verzorging) 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Kennismaken Wie ben jij? Vanuit welke school kom je? Welk vak of component geef je binnen studierichting verzorging? Eerste indruk: wat valt goed mee? Waar heb je het, nu nog, moeilijk mee? Waarover wil je vandaag zeker meer te weten komen? 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Leren in samenhang 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Historiek 1995: verzorging werd opgestart als samenvoeging van kinderverzorging en gezins- en sanitaire hulp: vakgebonden leerplan 2012: nieuw geïntegreerd leerplan 2014: bijgestuurd leerplan 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Waarom vernieuwen? Veranderingen in onze maatschappij: belang levenslang leren, flexibiliteit, mobiliteit, evolutie in de gezondheids- en welzijnszorg, vergrijzing, mensbeeld … Belang van beroepsprofielen, afstemming onderwijs-arbeidsmarkt, kwalificatiegerichte studierichtingen! Veranderingen in denken over leren en onderwijzen: begeleiden van het leren leren, sociaal constructivisme … 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Wat is leren (= veranderen = betekenis geven) En de consequenties voor het onderwijzen Belang van het brein Motivatie = ‘zal ik dit kunnen?’ X ‘is dit belangrijk voor me?’ Feedback (concreet a.d.h.v. smarti criteria met waarom en bijsturing) heeft samen met de juiste lesstart (motivatie, linken …) een groot leereffect Belang van het leren van verschillende leerstrategieën 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 4 april 2017 Ik leer - 10%van wat ik lees 20% van wat ik hoor 30% van wat ik zie 50% van wat ik zie en hoor 70% van wat ik bespreek 80% van wat ik doe 90% van wat ik uitleg of toon (William Glaser) 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 10

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 Visie op leren Leren handelen centraal stellen (gedrag) = doen met verstand, belang van herhaling (mits bijsturing) in leerkrachtige situaties Geloof in groei van leerlingen (relatie 2de – 3de graad) Belang van leren in samenhang 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 11

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 4 april 2017 Visie op leren Competentieontwikkelend leren (verbond): Competentie = samenhang kennis, vaardigheden, attitudes in welbepaalde situaties ontwikkelen = groeien in kunde, in competentie Daarom: samenhang algemene doelstellingen (AD) beroepsgericht gedeelte (geen opsplitsing in vakken, TV-PV, K&V&A) + samenhang met doelstellingen basisvorming 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 12 12 12

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Niet vergeten De leraar doet ertoe! Gun jezelf èn jouw team de nodige tijd 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Uitgangspunten bso personenzorg 4-4-2017 Uitgangspunten bso personenzorg 2de graad vv = zelfzorg, leerlingen kunnen maar voor anderen zorgen wanneer ze eerst hebben geleerd om voor zichzelf te zorgen = mantelzorg waarbij leerlingen de diversiteit aan behoeften en wensen bij gezonde mensen leren kennen en ondersteunen 3de graad vz = professionele zorg en begeleiding bieden rekening houdend met de individuele gebruikers 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 14

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Studierichtingsprofiel verzorging 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Studierichtingsprofiel verzorging 4-4-2017 Studierichtingsprofiel verzorging Zorg en begeleiding bieden aan kinderen en volwassenen vanuit een holistische, dynamische en emancipatorische mensvisie Functioneren als lid van een team binnen een organisatie Behalen van beroepskwalificatie = verzorgende Oriënteren op zorgkundige of begeleider in de kinderopvang 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 16 16

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 Visie binnen leerplan Vertrekken vanuit christelijk mensbeeld (respect en omgaan met ethische problemen) In verbondenheid Op verantwoordelijke wijze Totaalvisie op zorg en begeleiding vertrekkende vanuit een holistische, emancipatorische en dynamische mensvisie 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 17

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 Wat na de 3de graad vz? Doorstromen naar 7 kinderzorg of 7 thuis- en bejaardenzorg /zorgkundige of HBO 5 –verpleegkunde Doorstromen naar 7 organisatieassistentie (indirecte zorg) Op de arbeidsmarkt als verzorgende (Vlaams decreet 18 juli betreffende zorg- en bijstandsverlening, beroepsprofiel verzorgende van de SERV) 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 18

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4 april 2017 4-4-2017 Relatie 2de –3de graad Op het einde van de rit kunnen leerlingen 3 verschillende trajecten concretiseren: Verzorging – voeding Verzorging TBZ/zorgkundige Verzorging – voeding Verzorging Kinderzorg Verzorging – voeding Organisatiehulp Organisatieassistentie 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 19 19

Relatie 2de – 3de graad: ‘Groei’ 4 april 2017 4-4-2017 Relatie 2de – 3de graad: ‘Groei’ Competenties Algemene doelstellingen Algemene doelstellingen Competenties Tweede graad Derde graad Derde graad 1ste leerjaar 2de leerjaar 1ste leerjaar 2de leerjaar 3de leerjaar leerplandoelstellingen leerplandoelstellingen leerplandoel-stellingen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 20 20

Competenties en settings 3de graad vz 4-4-2017 Competenties en settings 3de graad vz C1-Als verzorgende binnen het kader van de zorg en bijstandsverlening, zorg verlenen vanuit een totaalvisie C2.1-Als voorbereiding en oriëntatie op het functioneren als zorgkundige, zorg verlenen vanuit een totaalvisie Woonzorg: woonzorgcentra gezinszorg 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 21

Competenties en settings 3de graad vz 4-4-2017 Competenties en settings 3de graad vz C2.2-Als voorbereiding en oriëntatie op het functioneren als begeleider in de kinderopvang, kinderen begeleiden vanuit een totaalvisie Kinderopvang van baby’s en peuters: Groepsopvang Gezinsopvang Opvang aan huis Buitenschoolse kinderopvang 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 22

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 2de graad 3de graad Algemene doelstellingen: binnen een welomschreven opdracht: 1 kwaliteitsbewust handelen 2 communiceren in 1-1 relatie 3 binnen een klasgroep in groep werken 4 gezondheid en welzijn 5 ondersteunen bij (ped)agogische activiteiten 6 maaltijden plannen, voorbereiden, bereiden 7 zorg dragen voor lokalen, keuken en leefruimten 8 zorg dragen voor linnen 9 oriënteren op beroepen binnen directe en indirecte zorg en studiekeuze Algemene doelstellingen: binnen een welomschreven opdracht: 1 kwaliteitsbewust handelen 2 communiceren in 1-1 relatie 3 in groep team/organisatie werken 4 zorg dragen voor gezondheid en welzijn 5 (ped)agogisch handelen 6 indirecte zorg verlenen 7 oriënteren op beroepen en voorbereiden op studie- en/ loopbaan 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 23

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 2de graad 3de graad Context Doelgroepen Medeleerlingen Gezonde kinderen 2,5- 10 jaar Gezonde volwassenen Context Doelgroepen Gezonde kinderen 0 – 12 jaar (basis: 3 mnd – 3 jaar) Volwassen gebruikers die ondersteuning en/of verzorging nodig hebben bij het uitvoeren van activiteiten van het dagelijks leven 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 24

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 2de graad 3de graad Eenvoudige situaties Opdrachten Met lage moeilijkheidsgraad Aan de hand van duidelijke instructies Onder directe begeleiding van de leraar Eenvoudige situaties Zorg- en opvangsituaties Gezondheidstoestand van de gebruiker is stabiel Geen acute veranderingen te verwachten Weinig tot geen problemen in communicatie Opdrachten/handelingen Eenvoudig Volgens duidelijke instructies Op basis van gegeven werkplan / zorgplan / protocol In team / organisatie 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 25

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Enkel 3de graad Mate van verantwoordelijkheid Leerlingen werken onder verwijderd toezicht van een verantwoordelijke Hij/zij signaleert veranderingen / tekens en meldt deze aan de verantwoordelijke Hij/zij weet wanneer hij/zij hulp moet inroepen en vraagt om hulp Hij/zij rapporteert aan de verantwoordelijke Complexe situaties = onder directe begeleiding 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Lessentabel 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Geïntegreerd leerplan 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Vakoverschrijdend geïntegreerd leerplan - veronderstelt een vakoverschrijdende planning volgens gekozen ordeningskader door interdisciplinair team min 3 u AD4, min 3 u AD5, min 1 u AD6, min 10 u stage rekening houden met schoolcontext: lokalen, aantal lln, stages, studiebezoeken, projecten, thema’s … 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Stage 10 wekelijkse lesuren 4-4-2017 Geen aparte stagedoelstellingen Logistiek is eerste groeifase in de leerlijn (stage en les) 1ste leerjaar: 5 u/week woonzorgcentra en 5 u/week kinderopvang (groepsopvang bij voorkeur) 2de leerjaar: 10 u/week in woonzorg (woonzorgcentra en gezinszorg) en in kinderopvang 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 30

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Staat op www.vvkso.be/leerplannen Leerplanfiche leerplannummer 2012/034 Omschrijving Leerplan geldig voor de studierichting Verzorging voor de derde graad bso Leerplan (PDF-formaat) Word (2003) Excel (2003) Bijlage bij dit leerplan Servicedocument bij het leerplan PDF-Formaat geldig van 1 september 2012 studierichtingen die dit leerplan gebruiken: Verzorging Ontwerpversie 2014 http://personenzorg.vvkso/berichten 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 Hoe leerplan lezen? Competenties Algemene doelstelling met context (doelgroepen en situaties) en toelichting (beginsituatie,derde graad, specialisatiejaren en duiding) Ordening via tussentitels Leerplandoelstelling met onderliggende doelen, toelichting en samenhang met andere lpd van het specifiek gedeelte 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 32

Hoe leerplan lezen? AD 7 Oriënteren op beroepen binnen de directe zorg/begeleiding en voorbereiden op verder studeren AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor de gezondheid AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen   AD 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep AD 3 Binnen een welomschreven opdracht in team en binnen een organisatie werken AD 2 Binnen een welomschreven opdracht communiceren AD 1 Kwaliteitsbewust handelen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 Leerplan Verplicht te volgen Belang van de werkwoorden (zie lijst achteraan in leerplan) zowel voor het onderwijzen, het leren als voor het evalueren H = herhaling tweede graad Gebruiker: algemene term Elke AD vindt plaats binnen een welomschreven opdracht 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 34

AD 1 Kwaliteitsbewust handelen 4-4-2017 AD 1 Kwaliteitsbewust handelen Visie 1.1 Vanuit een holistische, emancipatorische en dynamische mensvisie handelen in tot de gebruiker en zijn omgeving 1.2 De kernelementen van het project de missie van een zorginstelling/organisatie en de wijze waarop deze worden geïmplementeerd in de dagelijkse zorg- en/of begeleidingscontext exploreren en aanwenden 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 35

AD 1 Kwaliteitsbewust handelen 4-4-2017 AD 1 Kwaliteitsbewust handelen 1.3 Respectvol handelen: respectvol omgaan met zichzelf, met anderen , met materialen en benodigdheden èn loyaal zijn aan medeleerlingen, klas, school, team, zorginstelling/organisatie 1.4 Methodisch handelen: informeren, plannen, uitvoeren en evalueren 1.5 Milieubewust handelen volgens de geldende richtlijnen 1.6 Veilig handelen volgens de geldende richtlijnen 1.7 Ergonomisch handelen volgens de geldende richtlijnen 1.8 Hygiënisch handelen volgens de geldende richtlijnen 1.9 Economisch handelen volgens de geldende richtlijnen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 36

AD 1 Kwaliteitsbewust handelen 4-4-2017 AD 1 Kwaliteitsbewust handelen 1.10 Observeren, interpreteren, registreren en rapporteren 1.11 Reflecteren over kwaliteitsbewust handelen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 37

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 2 Binnen een welomschreven opdracht communiceren Toepassingsgebied: eenvoudige gesprekken in 1-1 relatie 1 Ondersteunende gesprekken voeren met gebruikers en hun sociaal netwerk. 2 Functionele gesprekken voeren met de gebruikers en hun sociaal netwerk. 3 Functionerings- en evaluatiegesprekken voeren met leraren, mentor, verantwoordelijke… 4 Rapporteren aan een verantwoordelijke 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 38

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 2 Binnen een welomschreven opdracht communiceren Visie 2.1 Verschillende elementen van het communiceren en de eigen communicatie situeren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden Vlot communiceren 2.2 Vlot en respectvol communiceren in 1-1 relatie 2.3 Vlot communiceren en hierbij gebruik maken van communicatiemiddelen 2.4 De eigen communicatie afstemmen Reflecteren 2.5 Over de eigen communicatie reflecteren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 39

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 3 Binnen een welomschreven opdracht in team en binnen een organisatie werken Toepassingsgebied 1 Werken in een organisatie 2 Communiceren in team en werken in een team 3 Deelnemen aan teamoverleg 4 Samenwerken met andere zorgverleners/begeleiders 5 Vergaderen binnen de eigen klasgroep – een team 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 40

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 3 Binnen een welomschreven opdracht in team en binnen een organisatie werken 3.1 Verschillende sociale interacties tijdens het samenwerken situeren, toelichten en aanwenden binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden Organisatie 3.2 Werken in een zorginstelling/organisatie Vlot communiceren 3.3 Vlot en respectvol communiceren in team 3.4 Vlot communiceren in team en hierbij gebruik maken van communicatiemiddelen 3.5 De eigen communicatie in team afstemmen 3.6 Bij het realiseren van een gedelegeerde teamopdracht samenwerken Reflecteren 3.7 Over het werken in team en in een organisatie reflecteren 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 41

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn 4-4-2017 Ordening! Gebaseerd op ICF schema (= bio psycho sociale manier van kijken naar het menselijk functioneren) van de WHO en gezondheidspatronen van Gordon (idem tweede graad en is een ordeningsysteem) Patronen kaderen binnen studierichtingsprofiel en KB 78 en decreet zorg en bijstand èn Kind en gezin Ordening past binnen de visie van een holistisch dynamisch en emancipatorisch mensbeeld en totaalzorg Ordening is altijd kunstmatig dus samenhang bevorderen met alle andere AD’s! 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 42

ICF schema = bio psycho sociale visie op het menselijk functioneren 4-4-2017 ICF schema = bio psycho sociale visie op het menselijk functioneren Ziekte of aandoening bouw en werking van het lichaam mentale functies leeftijd, geslacht, levensstijl individuele achtergrond het handelen van de mens = gezondheidsgedrag of patroon deelname aan het maatschappelijk leven klimaat, geluid, sociale normen, fysieke en sociale omgeving 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 43

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Gezondheidspatronen in AD4 Gezondheidsbeleving en instandhouding Voeding en stofwisseling Uitscheiding Activiteiten Slaap en rust Waarneming en cognitie Seksualiteit en voortplanting 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 44

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn AD 4 Gezondheidspatronen die in andere AD’s aan bod komen 8. Zelfbeleving zie AD1, 2 en 5 9. Rol en relatie zie AD1 en 5 10. Stressverwerking zie AD1 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 45

AD 4 Per patroon zelfde indeling Betekenis / duiding van patroon Functioneren van de gezonde gebruiker (anatomie en fysiologie) Zorg dragen voor gezondheidsbeleving en instandhouding (preventie) Veranderingen / tekens observeren en signaleren In concrete situaties relevante info ivm ziektes opzoeken en aanwenden Zorg dragen voor het menselijk functioneren (ADL ondersteuning) 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Visie 4.1 Begrippen gezondheid en welzijn toelichten en aanwenden 4.2 Organisatie van kinderopvang en woonzorg toelichten! 4.3 Exploreren en toelichten waar gebruikers met hulpvragen rond gezondheid en welzijn in eigen regio terechtkunnen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 47

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Eerste hulp 4.4 EHBO noodsituaties herkennen en accuraat optreden binnen professionele situaties omwille van de professionele situatie is het belangrijk dat leerlingen weten dat en hoe ze een verantwoordelijke moeten raadplegen deze doelstelling uitwerken in relatie tot de verschillende gezondheidspatronen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 48

DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 4-4-2017 AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Eerste gezondheidspatroon Gezondheidsbeleving en instandhouding (gezondheidsgedrag) 4.5 Kenmerken mbt gezondheidsbeleving en instandhouding verduidelijken mbt de gebruiker (gezondheidsdoelstellingen van de overheid en de bijhorende preventieacties voor burgers) 4.6 Aan concrete projecten en /of acties participeren (in woonzorg en/of kinderopvang) Voorbeeld vaccinatiecampagne – www.influenza.be – www.griepvaccinatie.be - noknok (geestelijke gezondheid voor 2de graad) 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 49

DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 4-4-2017 AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Gezondheidsbeleving en instandhouding 4.7 Veranderingen/tekens (zowel op lichamelijk, psychisch, sociaal en existentieel vlak als m.b.t. omgevingsfactoren) m.b.t. gezondheidsbeleving en instandhouding observeren en signaleren 4.8 In concrete situaties relevante info mbt aandoeningen en ziektes ivm gezondheidsbeleving en instandhouding, vinden, selecteren en aanwenden 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 50

4-4-2017 AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Gezondheidsbeleving en instandhouding 4.9 Zorg dragen voor het menselijk functioneren ivm gezondheidsbeleving en instandhouding: inname medicatie belang vaccinaties infecties voorkomen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 51

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Van leerplandoelstelling 4.10 tot en met 4.35 worden de gezondheidspatronen behandeld. Reflecteren 4.36 Over het zorgend handelen reflecteren Voorbeeld vaccinatiecampagne – www.influenza.be – www.griepvaccinatie.be - noknok (geestelijke gezondheid voor 2de graad) 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 52

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen Toepassingsgebied 1 Aanwenden van een kader om gedrag en sociale interacties te duiden. 2 Agogisch omgaan met de gebruikers: zorg dragen voor welbevinden en betrokkenheid de normale ontwikkeling van kinderen/het verouderingsproces van volwassenen verduidelijken en toelichten ontwikkelingsstimulerend/belevingsgericht handelen tijdens het zorg dragen voor het menselijk functioneren 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 53

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen Toepassingsgebied 3 Agogisch omgaan met de gebruikers in groep: begeleiden van een activiteit met een kleine groep kinderen participeren aan een groepsactiviteit bij gebruikers exploreren van het sociaal netwerk van gebruikers 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 54

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen VISIE 5.1 Een kader om gedrag en sociale interacties te duiden toelichten en aanwenden. 5.2 Gedrag situeren en interpreteren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden. 5.3 Begrippen m.b.t. ontwikkeling verduidelijken, 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 55

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen IK ALS VERZORGENDE/BEGELEIDER 5.4 Een emotie, gedachte, intentie, gedrag/handeling in relatie tot de gebruiker herkennen en expressief uitdrukken. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 56

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OMGAAN MET KINDEREN INVULLING GEVEN AAN DE PEDAGOGISCHE RELATIE 5.5 Zorg dragen voor het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen 5.6 Elementen in de pedagogische relatie verduidelijken, toelichten en aanwenden. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 57

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen ONTWIKKELINGSSTIMULEREND HANDELEN 5.7 In functie van het ontwikkelingsstimulerend handelen mijlpalen in de ontwikkeling van het kind verduidelijken en toelichten. 5.8 Ontwikkelingsstimulerend handelen bij het zorg dragen voor het menselijk functioneren. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 58

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OMGAAN MET KINDEREN IN GROEP 5.9 Het omgaan met kinderen in groep exploreren. 5.10 Aan een groepsactiviteit begeleid door een begeleider participeren. 5.11 Een activiteit bij een kleine groep kinderen begeleiden. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 59

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OUDERWERKING 5.12 Het belang van contacten met ouders /opvoedings- verantwoordelijken / andere personen in de kinderopvang exploreren. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 60

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OMGAAN MET VOLWASSENEN/OUDEREN INVULLING GEVEN AAN DE AGOGISCHE RELATIE 5.13 Zorg dragen voor het welbevinden en de betrokkenheid van volwassenen/ouderen (= belevingsgericht handelen). 5.14 Elementen in de agogische relatie verduidelijken, toelichten en aanwenden. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 61

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OMGAAN MET VOLWASSENEN/OUDEREN INVULLING GEVEN AAN DE AGOGISCHE RELATIE 5.15 In functie van het zorg dragen het verouderingsproces van de volwassene/oudere verduidelijken en toelichten. 5.16 Belevingsgericht handelen bij het zorg dragen voor het menselijk functioneren van de gebruiker. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 62

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OMGAAN MET VOLWASSENEN/OUDEREN IN GROEP 5.17 Het omgaan met volwassenen/ouderen in groep exploreren. 5.18 Aan een groepsactiviteit bij volwassenen/ouderen participeren. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 63

AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen 4-4-2017 AD 5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen SOCIAAL NETWERK 5.19 Het belang van contacten met het sociaal netwerk van volwassene/oudere exploreren. REFLECTEREN 5.20 Over het (ped)agogisch handelen reflecteren. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 64

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging AD 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Toepassingsgebied Combineren en organiseren van opdrachten op vraag van de gebruiker mbt Linnen-, interieur- en maaltijdzorg Maaltijdzorg in context van eenvoudige dagelijkse keuken(H) en de meer complexe dagelijkse keuken: gerechten, maaltijden (H), dagvoedingen Belang huishoudelijke taken voor de gebruiker! 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging AD 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Aandachtspunten Gebruik van SINNERCIRKEL= kader toepassen van 2de graad Groei naar zelfstandigheid: zelfstandig werkmodellen hanteren , routinehandelingen uitvoeren zonder werkmodel, onvoorziene omstandigheden … combineren van huishoudelijke taken binnen een bepaald tijdsbestek overleg met gebruiker, aandacht voor context 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Ordening leerplandoelstellingen AD 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Ordening leerplandoelstellingen VISIE PLANNEN VOORBEREIDEN UITVOEREN NAZORG REFLECTEREN 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging AD 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep VISIE 6.1 De plaats en betekenis(visie) van huishouding binnen de verschillende settings verduidelijken en toelichten 6.2 Wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van de gebruikers binnen verschillende settings exploreren 6.3 Vanuit een visie op evenwichtige voeding handelen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging AD 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep PLANNEN EN VOORBEREIDEN 6.4 Indirecte zorg plannen en organiseren 6.5 De maaltijdzorg voor gebruikers plannen en voorbereiden 6.6 De interieur- en linnenzorg voor gebruikers plannen en voorbereiden 6.7 Boodschappen/aankopen doen voor of met een gebruiker op basis van een met hem of haar besproken lijstje 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging AD 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep UITVOEREN 6.8 Gerechten voor gebruikers/medeleerlingen bereiden, bewaren en toepassen van bereidingswijzen en technieken 6.9 Gerechten, dranken en maaltijden presenteren, inschenken, aanbieden, bedelen en samen maaltijd nemen 6.10 Vanuit de oriëntatie op materiaal/grondstof, toepassing, eigenschappen, opruimen, verluchten, reinigen, onderhouden van textiel,lokalen,keuken, leefruimten en buitenruimte met behulp van technieken 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging AD 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep UITVOEREN 6.11 Materialen en benodigdheden wegbrengen, afhalen, reinigen en onderhouden 6.12 Bedden luchten, opmaken en verschonen 6.13 Voor planten en kleine huisdieren zorg dragen 6.14 Een huiselijke sfeer in leefruimten creëeren en hiervoor gebruik maken van materialen en benodigdheden 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 4-4-2017 AD 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep NAZORG 6.15 Zorg dragen voor de nazorg m.b.t. de indirecte zorg REFLECTEREN 6.16 Over handelen m.b.t. indirecte zorg reflecteren 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging AD 7 Oriënteren op beroepen binnen de directe zorg/begeleiding en voorbereiden op verder studeren of werken 7.1 Arbeids- (en stage)voorwaarden voor de verzorgende (in opleiding) verduidelijken en aanwenden 7.2 Verschillende beroepscontexten exploreren waarbinnen een verzorgende en de begeleider in de kinderopvang werkt 7.3 Exploreren van verschillende vormen van beroepsuitoefening binnen de context van de directe zorg, de kinderopvang en met de vereisten om deze beroepsvormen uit te oefenen 7.4 Binnen de grenzen van de eigen deskundigheid handelen 7.5 Keuzes motiveren vanuit reflectie op eigen mogelijkheden en beperkingen m.b.t. werken en studeren 7.6 Eigen (competentie)groei in kaart brengen 7.7 Het belang van levenslang leren verduidelijken en toelichten 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Servicedocument raadplegen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Servicedocument Servicedocument: ondersteunend, tipgevend, informerend … (= advies) Te lezen samen met leerplan (= verplicht) Zal regelmatig aangepast worden 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging servicedocument 1 Pedagogisch kader: zie dia’s visie op leren 2 Juridisch kader 3 Didactisch kader Leren in samenhang/integratie 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Servicedocument 3.2 Geïntegreerd werken Werken met geïntegreerde opdrachten Werken rond de samenhang les-stage 3.3 Stage 3.4 Geïntegreerde proef 3.5 Evalueren van het vak verzorging (20 uur per week) in de derde graad 3.1 Algemeen Van algemene doelstellingen naar criteria 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Evalueren (behalen van de leerplandoelstellingen) 4-4-2017 Evalueren (behalen van de leerplandoelstellingen) Evaluatie = - Autonomie van de school Verantwoordelijkheid directie en team VZ Evaluatiecriteria (kennis, vaardigheden, attitudes) SMARTI formuleren Fasen Begeleidende evaluatie Beoordelende evaluatie 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 78

Begeleidende evaluatie 4-4-2017 Begeleidende evaluatie Coaching van de lerende Permanent en continu (feedback en feedforward) Voortgang bijhouden (portfolio met feedback en feedforward door elkaar en derden, evaluatie en reflectie door lln) Los van attest 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 79

Reflecteren = leerplandoelstelling bij elke AD! 4-4-2017 Reflecteren = leerplandoelstelling bij elke AD! Model van Korthagen met ervaring opdoen, terugblikken, analyseren, bijsturen, uitproberen Gaat verder en dieper dan evalueren Belang van perspectiefwissel Belang van goede zorg/begeleiding Binnen visie van leerplan en studierichtingsprofiel 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 80

Beoordelende evaluatie 4-4-2017 Beoordelende evaluatie AD 1-2-3-4-5-6-7 (102 LPD) zowel in les als stage en in hun samenhang door team Op verschillende momenten door verschillende leraren a.d.h.v. dezelfde criteria Verschillende beoordelingsmethoden Verschillende registratiemethoden Gewicht verschillend per LPD / cluster Team geeft advies i.v.m. bereikte resultaten 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 81

Beoordelende evaluatie 4-4-2017 Beoordelende evaluatie Tussentijdse evaluaties/rapport: verstaanbaar voor leerlingen en ouders wat is bereikt, wat moet er nog evolueren en hoe… Evaluatie/rapport voor deliberatie: vooraf globale beoordeling door team aan de hand van vooraf afgesproken criteria die niet aan derden meegedeeld worden. 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging 82

DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging Servicedocument 3.6 Taalgericht vakonderwijs 3.7 Wenken bij de leerplandoelstellingen, overzicht bronnen/ websites 4 Organisatorisch kader 5 Bijlagen: ICF en Gordon … 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging

Componentgebonden afsluiten 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting derde graad Verzorging