Examinering in ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Leren in een Kennissamenleving
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Overgang van PO naar VO Let op!
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Presentatie Procedure naar het VO
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Overgang van PO naar VO Let op!
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Inleiding Regionale Stuurgroep
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Examinering Conferentie BTG HTVF
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Ex Examenprofiel als maatvoering
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Inleiding Landelijk platform
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Competentiegericht leren vmbo
Workshop “Beoordelen”
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Praktijkervaring en reflectie
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Kansen implementatie vakwedstrijden
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Elke ouder wil maar één ding….
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Begeleiding bij Werkplekleren
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
23 maart 2017 profilering.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Workshop experimenten in het mbo
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Competentie gericht onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Transcript van de presentatie:

Examinering in ontwikkeling advies

Examens in perspectief Inleiding Conferentie Examens van Morgen A.M.L. van Wieringen Beatrixgebouw Jaarbeurs Utrecht 31 maart 2002  De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Aanleiding adviesvraag Voortdurende belangstelling voor examens (media) Alle onderwijssectoren denken afzonderlijk na over nieuwe examenvormen Examens nemen een steeds belangrijkere plaats in het onderwijs in Bij nieuwe opleidingsvormen horen ook nieuwe examens Specifiek rol voor de overheid   De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Kernvraag advies Hoe kan een nieuwe examensystematiek voor het voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs ontwikkeld worden, die enerzijds (beter) aansluit bij de leerloopbaan van de leerling/student en anderzijds recht doet aan maatschappelijke belangen en eisen van de arbeidsmarkt? Dat betekent volgens de Onderwijsraad Ontwerpen van een kader voor alle examens Toepassing hoeft niet morgen, vraagt tijd Aansluiting bij doorlopend leren (tijd/plaats) Civiel effect van examens De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Situatie onderwijssector ·        Beroepsonderwijs: o       werken aan herziening relatie school-praktijk(stage) o       aandacht voor kwalificatie van zij-instromers   ·        Voortgezet onderwijs: o       nieuwe onderwijsprogramma’s in vmbo en havo/vwo o       vragen ook om nieuwe examenvormen Voor beide sectoren geldt Doorwerking van levenslang en levensbreed leren kan sterker De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Waarneming 1: wat brengen aankomende studenten in? Decentrale toelating Waarneming 1: wat brengen aankomende studenten in? Studie-ervaringen o.m. Havo-vwo-diploma Extra vakken, bijlessen, herkansingen Vervolgopleidingen Maatschappelijke ervaringen o.m. Extra activiteiten Werkervaringen Overige inbreng o.m. Motivatie Identificatie De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Waarneming 2: wat doen instellingen? Decentrale toelating Waarneming 2: wat doen instellingen? Verschillende methoden gebruikt: Sollicitatiebrief Opstel Schrijfopdracht Reflectie op motivatie voor de studie Motorisch toets Psychologische test Sociale intelligentietest Toelatingsgesprek Aanvullende begintoets Sommige instellingen stappen uit het experiment Algemeen: (veel) te weinig gestandaardiseerd   De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Welke ontwikkelingen vormen het kader? Meer dan de school: leerlingen nemen meer mee: externe leermogelijkheden buiten de school activeren en formaliseren Leermogelijkheden binnen en buiten school koppelen: Lissabon ambitie (in de kopgroep van de kennismaatschappij) Ontwikkeling naar levensechtere leeromgevingen (dualisering, ‘studiehuisvarianten’ en ‘werkplekleren’) Schoolloopbaan of leerloopbaan? Vgl Medisch opleidingscontinuüm Bredere competentie-achtige onderwijsprogramma’s De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Competenties: kenmerken (zie: van Merrienboer et al 2001, Studie tbv de Onderwijsraad) Ondeelbaar cluster van vaardigheden, kennis, houdingen, eigenschappen en inzichten Verbonden met activiteiten/ taken Leren en ontwikkelen zijn voorwaarden voor competentieverwerving (competenter worden)   Toepassing Eenvoudiger in beroepsonderwijs Lastiger in voortgezet onderwijs: competentie ‘student’ Tijdelijk aspect (hoe tijdelijk is 5 jaar?) Blijvend aspect (LLL) De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Competenties examineren Passen niet in centraal examen Dus dan maar in schoolonderzoek? Zoeken naar meerdere methoden zoals Schriftelijke toets Observaties Oordelen van derden buiten de school Zelfevaluatie Hoe opslaan in gestandaardiseerde vormen portfolio’s? competentiekaarten?   De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Thema’s om naar examens te kijken Functies Selectie versus adaptatie Vernieuwingsneutraal versus vernieuwingssturend Positionering Leerwegafhankelijk versus onafhankelijk Uitvoering versus beoordeling Inhoud/ afname Deeltjes versus competenties Absolverend versus integratief    De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Koers Functies Selectieve-adaptieve rol examens: minder nadruk op selectie in vmbo en bij mbo niveau 1 en 2 dan bij hogere onderwijsvormen Examens en vernieuwing van het onderwijs hand in hand De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Koers Positionering Leerwegonafhankelijke-leerwegafhankelijke examens: meer nadruk op leerwegonafhankelijke examens bij hogere onderwijsvormen (bv rij-examen) Meer rollenscheiding tussen opleiden en beoordelen (m.u.v. vmbo en wellicht mbo niveau 1 en 2). Rol 2de beoordelaar. Inhoud en afname Vakgerichte kennis-competenties: meer competentiegericht opleiden en beoordelen Absolverend-integratief beoordelen: meer integratieve examens naast absolverende examens. Oordeel over het geheel.   De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Bij deze koers hoort een methodenmix Geen ‘beste methode’, alle nieuwe examenvormen hebben een ‘zwakke schakel’   Voorkeur: een mix van instrumenten Niet één manier, maar meerdere manieren om de kwaliteiten van een student vast te stellen Voordeel methodenmix: meer informatie komt beschikbaar, past beter bij gevarieerde leerervaringen De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Deze mix wel standaardiseren Havo/vwo kan leren van het beroepsonderwijs Arbeidsproef (opdracht) Observatie van werkzaamheden (normale situatie) Simulatie/ nabootsingen Computersimulatie Cliëntsimulatie (assessment) Portfolio: geen schoenendoos, maar formele beschrijving relevante leerervaringen incl. oordeel van deskundige derde over deze leerervaringen/ Competentiekaarten EVC: demonstratie tbv vrijstellingen Nodig is: landelijk programma opzetten voor standaardisaties en onderzoek naar effectieve combinaties (vgl decentrale toelating)   De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Verbreding van het leren Meer leermogelijkheden inzetten, meer leerplaatsen: steeds beoordeeld. Havo/vwo: uitwerken competentie ‘student’ (incl sociale en leer-deelcompetenties ) Nieuwe student: breder geheel van leerervaringen, breder vastgesteld dan alleen door de school Oog voor kwetsbare groepen in vooral vmbo De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Loskoppeling scholen en examens Leermogelijkheden: examensysteem losser van onderwijssysteem (op niveau van opleiding, instelling en landelijk) Niet voor elke groep leerlingen in dezelfde mate Losser van elkaar als het gaat om Leren binnen- en buitenschools Programmatisch (competenties) Leerresulaten (schriftelijke toets geeft onvoldoende dekking) Certificaties voor leerloopbaan, levenslang leren Organisatie (certificatie-instanties, examencentra naast scholen?). Vgl TOEFL in plaats van eindexamen engels.   De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten

Kernpunten tot slot Kader voor examens van alle onderwijssoorten in de komende jaren Over de sectoren heen kijken: leerloopbaan als leidraad nemen voor examensysteem Examensysteem dat ruimte laat voor leren op en buiten school Examensysteem dat ruimte laat voor leren tijdens het verdere leven Examensysteem in het algemeen losser van onderwijssysteem Klassieke examens blijven belangrijk: daarnaast nieuwere vormen Examens onderdeel van ieders biografie.   De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten