Onder Goed Licht Leer je Beter Onderwijsdag ROC West Brabant 10 april 2012
Licht… wat doet dat met je…?
Niels Ryberg Finsen wint de Nobelprijs voor geneeskunde met lichttherapie in 1903
Fysische en biologische interactie –hoeveelheid licht –kleurweergave & contrast –spectrum: zichtbaar en niet zichtbaar
Wat doet zichtbaar licht via het oog? waarnemen directe hersenstimulatie, alertheid, concentratie regulering slaap en waak (energie, bioritme) Stemming Wat doet niet zichtbaar licht via de huid? aanmaak vitamine D door UV-a Goed Licht voor je welbevinden en functioneren
Goed licht is een kunst…
SchoolVision als systeem Activatie: cortisol (positief stress-hormoon) wordt vrijgelaten De-activatie van melatonine (slaap-hormoon)
Project Licht en Leren in samenwerking met Philips Research Tot juli MBO scholen Vitalis en Markiezaat College Doelgroep anders dan basisschool Leeftijd & jr incl. LWOO leerlingen Frequente leswisselingen per dag Lesuren van 30/50 min. tot blokuren van 2x eenheid
Project aspecten: De mens centraal: leerling, student & docent Onderzoek definitie, opzet & methode Uitvoeren van de testen Verwerking data met hulp van FLASH & rapportage Philips
Project doelstellingen Concreet maken van onderwijsaspecten Hypothese voor de testen: Goed Licht verbetert… –Concentratie –Leerrendement –Welbevinden & waardering van de leerruimte Voor zowel leerling, student als docent
TestopzetSchool #1 Test 1Test 2Test 3 Klas 1Standaard Klas 2StandaardSchoolVision Dynamisch SchoolVision Dynamisch Klas 3StandaardFull Spectrum Daylight Statisch Full Spectrum Daylight Statisch
PROTOCOL Light & Learning effects Collaboration Between Philips Research and ROC West Brabant Eddine Sarroukh, Philips Research Pieter van Knippenberg ROC West-Brabant Tom Prooij ROC West Brabant